Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

  • Thread starter Thread starter Jakob Österberg
  • Start date Start date
Efter en sampling rate på circa 10 long haul flyg så upplever jag det som att minimum bid ändras aldrig på ett plan som har låg kabinfaktor (dvs många tomma stolar). När det börjar bli fullt så har jag upplevt att minimum bid har så långt som halverats dagarna innan avfärd.
 
Berlinkid skrev:Spännande, men varför halveras det när det blir fullt, tro? Ingen som har bjudit alls?Klicka för att utvidga...
Ska man vara lite konspiratorisk, så.. Kanske de har tillräckligt många höga bud att man vet att de kommer gå åt. Då kan man tillåta billiga bud utan att "riskera" att de vinner. Och så får man lite mer folk att vänja sig vid att lägga bud och kanske lägger ett högre bud nästa gång.
 
SubArcticFlyer skrev:Alla utom två var upptagna, dessa två var blocked enligt awardfares.com seatmap.Klicka för att utvidga...


Att säten är blockade så nära avgång i premiumkabin betyder oftast två saker, de är trasiga eller att någon inte valt säte än.
 
Vill minnas någon bugg förr i tiden som gjorde att bud inte gick igenom ifall man köpt till bagage. Är detta något problem idag?



Har bokat en biljett inom Skandinavien där det inte ingår kabinväska. Vill helst uppgradera till Plus, men om det inte går igenom vill jag köpa till en väska.



Vill inte riskera att väskor tar slut (gör dem det på SAS? Händer på andra bolag) samtidigt som jag egentligen inte vill köpa till det i förtid ifall det riskerar mitt bud.
 
Dum fråga som säkert har blivit besvarad tidigare. Har en award bokad till Thailand. Flyger Arn-Lhr i go med sas och funderar på att slänga in ett bud för Upgrade. Om jag betalar med cash får jag 500 baspoäng om budet går igenom? Har jag förstått rätt?
 
Chappy skrev:Dum fråga som säkert har blivit besvarad tidigare. Har en award bokad till Thailand. Flyger Arn-Lhr i go med sas och funderar på att slänga in ett bud för Upgrade. Om jag betalar med cash får jag 500 baspoäng om budet går igenom? Har jag förstått rätt?Klicka för att utvidga...


1707658195194-png.150406
 
En snabb jämförelse visar skillnad i ratio på kabinstorlek på SAS flygplan. Är det lättare att bli uppgraderad Plus->Affärsklass på en A321 än en A330 till exempel?




1707833914270-png.150455
 
Gnopps skrev:En snabb jämförelse visar skillnad i ratio på kabinstorlek på SAS flygplan. Är det lättare att bli uppgraderad Plus->Affärsklass på en A321 än en A330 till exempel?Visa bifogad bild 150455Klicka för att utvidga...
Rent teoretiskt så ja. Var väl några månader sedan någon skrev om att de bokat plus på en A321LR men att alla paltser var upptagna och inte kunde välja palts då. Väl vid avgång så satt personen i business istället då någon onekligen behövde flyttas dit (eller flyttas bak till economy)
 
Skall åka CPH-PVG och har budat SAS Go till Business 42K, värt 50,4K med EBG (minimibud 33K) på ditvägen och 56 K, värt 67,3K med EBG (minimibud 44K) på hemresan. Har Eurobonus Gold.

1) Hur stor chans för uppgradering?

2) Varför olika minimibud?

3) Kan man buda också på SAS Go till SAS Plus på samma resa, dvs. öka chansen till någon form av uppgradering?
 
Håkan Brorson skrev:Skall åka CPH-PVG och har budat SAS Go till Business 42K, värt 50,4K med EBG (minimibud 33K) på ditvägen och 56 K, värt 67,3K med EBG (minimibud 44K) på hemresan. Har Eurobonus Gold.1) Hur stor chans för uppgradering?2) Varför olika minimibud?3) Kan man buda också på SAS Go till SAS Plus på samma resa, dvs. öka chansen till någon form av uppgradering?Klicka för att utvidga...
1 hur långt är ett snöre? Chansen är mellan 0 och 100% men ingen kan säga exakt då vi inte vet vilket flyg som avses eller vad andra ombord budat.

2 för sas tror att folk är villiga att betala detta, vissa flighter är mer eftertraktade än andra.
 
Hej!

Vad händer med poängen man använt för att buda ifall man missar flyget p.g.a. försening av anslutande flyg?

Har en kollega som fick ett accepterat bud från ekonomi till business, men missade avgången och blev ombokad till annat flyg i ekonomi (med flyg utanför *A).

Någon möjlighet att få tillbaka poängen från SAS, eller är det helt kört?
 
pljung skrev:Hej!Vad händer med poängen man använt för att buda ifall man missar flyget p.g.a. försening av anslutande flyg?Har en kollega som fick ett accepterat bud från ekonomi till business, men missade avgången och blev ombokad till annat flyg i ekonomi (med flyg utanför *A).Någon möjlighet att få tillbaka poängen från SAS, eller är det helt kört?Klicka för att utvidga...
Det står i deras terms and conditions:




Om du har en bekräftad uppgradering på en flygning och SAS bokar om dig till en annan flygning kan uppgraderingen inte överföras till den nya flygningen. Du är berättigad till fullständig återbetalning för uppgraderingen, antingen i form av pengar eller EuroBonus-poäng, beroende på din ursprungliga betalningsmetod.Klicka för att utvidga...
 
Har en SAS Plus bokning mellan ARN och EWR. Är EBS och i Maj så lade jag ett bud på 2700 för upgrade till businessvilket gick fint att lägga då.



Nu när jag kollar mitt bud står det: Uppdatera bud: Röd cirkel och Lågt bud. (Minsta bud 4 500 SEK) vad göra? Någon med erfarenhet här gällande "låga bud"?
 
Hade samma problem men vågade inte chansa så eftersom jag lagt bud GO -> C ändrade jag till endast PLUS (C hade gått upp för mycket). Skulle jag gissa är de väldigt liten chans, om ens någon öht. Kan ju vara så att man inte är med i matchen.

Låga bud som är på gränsen eller något över har gått igenom ett antal/många gånger. PLUS gick fö igenom.
 
Back
Top