Senaste nytt

Platinum/Guld for Life på NCH - Trista/Dåliga förmåner på Collection hotels

Jag är numer Platinum för Life på NCH och funderar lite på att vara lite otrogen..
Bakgrunden till detta är att jag är lite besviken på Collection hotellens förmåner för oss med status kontra andra gäster.
Som ni vet så får jag alla mat och således ingen voucher ger här och det som då återstår som status medlem är: Sen avbokning, 1 x dricka samt uppgradering av rum.

Om man då tex bor på en del Collection hotell som är lite "trista"men hyfsat dyra så kan man ju egentligen som mig boka via hotels istället och dra in nätterna dit.
Exempel, nästa kommande vecka ska jag till Norge, kommer bo 4-5 nätter i Hamar på NCH här.
Trist hotell i största lkallmänhet, ingen minibar på rummet så varje dag får man be om sin dricka osv, då leker jag med tanken att boka detta via hotels i stället.
Snitt pris per natt, inloggad som Platinum är 1,437NOK vilket kommer att ge en hyfsat snitt på Hotels...

Har inte riktigt bestämt mig ännu men lutar att jag kommer framgent göra som ovan då hotellen inte kan erbjuda några riktigt bra perks/uppgraderingar.
Poäng på NCH har jag så det räcker och blir över så det är inte riktigt en del i ekvationen..
Nån fler som tänker som jag?
 

intuition

Medlem
Jo, tänker kanske lite i de banorna.

En del hotell är rätt dåliga på de förmånerna som jag värdesätter mest. Dels sen utcheckning (har blivit hysteriskt dåligt sedan Covid), dels uppgradering, speciellt om man bokar dyrare kategorier.

Jag gjorde en bench nu, mellan direkt-bokning och H.com. Malmö Live, deluxe dubbel erbjuds för 3042kr vid direkt-bokning (Club price, dvs rabatterat för medlem, avbokningsbart till kl 21 ankomstdagen). Samma rum erbjuds för 3042 kr på H.com, med fri avbokning till kl 17 (eftersom 21.00 är bara för plat).

H.com genererar 10% "rabatt", dvs 304,20 är värdet på stämpeln. För direkt-bokningen får jag istället 4563 poäng. Jag räknar värdet som ca 7öre/p för rewards på NC, då blir poängen värda 319 kr. Dvs båda kanalerna ger likvärdig "rabatt".
Men värderingen gäller bara uttag av frinätter i de billigaste rummen, 10 000p klassen. Dyrare rum har revenue/award priskvoten ca 5öre eller sämre. Då är intjäningen alltså bara värd 228kr, dvs betydligt värre än H.com

Så i den kalkylen är det mer ekonomiskt förmånligt att boka via h.com

En trippla poäng-kampanj gör att kalkylen slår över till fördel för NC direkbokning. Fast man år såklart fortfarande fastlåst vid att ta ut frinätter hos NC, medan H.com krediten går att använda till alla rum.


Hade jag inte behövt stå i repan och tjafsa om uppgradering och sen utcheckning hade jag inte börjat fundera på detta. Fast jag har redan börjat undvika hotellen som är så otroligt ointresserade av platinum-medlemmar, så där går inga pengar in till Stordalen överhuvudtaget, oavsett bokningskanal.
 

M.K

Medlem
Ni är inne på något här. De “snåla” hotellen kan lika gärna bokas via hotels om samma prisnivå för oss med Lifetime. De ger numera 500p/stay också. Speciellt lämpligt på billiga 1N stays för att säkra hotels status.
6C4C4FAB-DBDA-459C-AB35-D12C2085B572.jpeg
 

Hachans

Medlem
Du menar att ett hotell lockar med pie in the sky when you die (eller nåt livstidsstatus) och det sen inte finns någon paj?

Det skulle man aldrig kunna tro att de skulle ta dina pengar och sen inte ge tillbaka nåt! :)

Mitt tips som gäller vare sig det är flygbolag, hotell eller mataffär är att om man är missnöjd helt enkelt gå någon annanstans. Du som liten konsument kommer aldrig någonsin påverka dem själv, och lojalitetsprogrammen finns till för företagen, inte konsumenten. Det enda man orsakar sig själv är konstant huvudvärk om att tjata om grejer man är lovad.

Nu kan du fundera på hur mycket tid, pengar och energi du lagt på NC som du egentligen kunde lagt på andra trevligare hotell (när de funnits) bara för att säkra status.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Jag har själv varit Radisson trogen, men med de senaste försämringarna så har jag helt övergått till att boka på Hotels.com. Det finns ingen anledning att jaga status/poäng på en viss kedja, om an inte får ut något för sin lojalitet. Då är det mycket bättre att välja det mest praktiska hotellet i hela staden i stället för det mest praktiska inom en viss kedja. Livet blev faktiskt mycket enklare när jag bestämde mig för detta...
 
Last edited:

M.K

Medlem
@Hachans helt rätt men missriktad kritik då NC i regel gett mig väldigt mycket. Fortsatt väljer jag dem frekvent trots lifetime och “jagastatus” behov. Det finns, som säkert på alla kedjor, några GM som inte bryr sig men de väljer jag som regel bort. Annars mycket trevlig inkluderande miljö i kedjan. Thumbs up!
 
Toppen