Senaste nytt

Planespotting, flygmuseum, allt för de som har flygintresse.

Robert flysas

Moderator
Startar en tråd särskilt för oss som har flygintresse. Det kan vara några egna foton, tips om intressanta museum, Tips på platser man kan fota (flygplatser som har bra platser att stå på) och kanske samordna en resa som bara handlar om flyg.

Fotade dessa från helikopter - utan dörrar - över LAX - 4 st bilder av runt 200 som togs under turen på 60 min. Min Amerikanske vän tog en hel del och det var en speciell upplevelse. Kan varmt rekommenderas. Kostnad: Är man 2 personer kostade 60 min $350. Är man själv kostar det $450.

IMG_8763.jpeg

IMG_8399.jpeg

IMG_7817.jpeg
IMG_7773.jpeg

Last edited:
Åh fan, sista bilden var verkligen nåt annat! Nästa som ur ett spel, med den ovanliga vinkeln. Tufft, och bra tråd!
Tack! Det kom in önskemål om en tråd gällande just flygintresse, så tänkte det var en bra idé. Är ju själv en som gillar detta område. Ja, vinklarna blev speciella just att man flög över flygplatsen och piloten följde med flygplanen på ett rysligt bra sätt.

IMG_7657.jpeg
IMG_7710.jpeg
IMG_8052.jpeg
IMG_7866.jpeg
IMG_7983.jpeg
IMG_7498.jpeg

Aeronautical Museum i Belgrad har en härlig uppvisning av historiska farkoster. Museet har spännande arkitektur. Det verkar tyvärr vara tillfälligt stängt för renovering. https://www.muzejvazduhoplovstva.mod.gov.rs/

Visa bifogad bild 166209

När jag var på plats 2018, hade de även en fungerande Boeing 737 flygsimulator.

Tack för bra tips! Skall dit nästa sommar och hälsa på en kompis med familj som älskar flyg. Hoppas de öppnat tills dess :)

En trevlig utflykt för flyg intresserade är en dag på Gardermoen.

På gångavstånd finns två museer.
Norska flygvapen museet. Till skillnad från svenska museer med mest Lansen Tunnan m.fk finns här militär flyg från Europa och USA.
Klart intressant
OBS stängt i sommar, öppnar i september.

Därefter promenad till SAS ( Scandinavian Airlines System) museet. Ett måste för alla SAS nördar och nostalgiker.
Finns allt från prylar första flyget över nordpolen till SAS cigaretter och SAS tändare.
Även en DC-9 simulator, samt ett utsiktstorn mot plattan. Uppskattas om man har barnen med.
Drivas av väldigt trevliga nu pensionerade SAS:are
De tar även tacksamt emot gamla SAS prylar. Tog själv med lite minnen från min tid på Scanair.

Brukar avsluta med besök taxfreeshopen samt lite förtäring i loungen.

Tips är att kolla upp öppet tiderna på museerna, Kan variera.

.

Toppen