Senaste nytt

Planerad utmätning mot Vueling på Köpenhamns flygplats

Nu är det här förvisso med lite brittisk vinkling men jag såg hur man hanterade obetalda skulder efter monarch konkade, förvisso lite större skala men det är nog liknande här.

För det första så märkte vi på jobbet att något var på gång för att alla monarchs flygplan plötsligt parkerades på remote stands, detta märkte vi även när bolaget nästan konkade en gång någon månad innan det faktiskt gick under. Man bogserade också flygplan som landat tidigare ifrån gater och till remote stands mitt i natten på ett sätt som inte var normalt.

Runt tre på morgonen landade sista flygningen från Tel Aviv och strax därefter meddelades att bolaget sattes i konkurs. När det skedde så blockerade man in flygplanen som stod på plattan. Man ställde t.ex. traktorer eller snöplogar bakom flygplanen på ett sätt som gjorde att de inte kunde flyttas på.

Vi fick också in kopior på diverse dokument, ett per flygplan, som meddelade att flygplan registrerat så och så inte får flyttas utan tillstånd från följande person pga obetalada skulder.

Det man gör, så som jag förstår det (med reservation för att jag verkligen inte är jurist!) så blockeras flygplanen in som en slags garanti fram tills att skulderna betalas. När skulderna betalats släpper man sedan flygplanet som då kan flyttas och säljas till en ny ägare, eller som oftast återvända till leasingbolaget som äger det (väldigt många flygplan i linjetrafik hyrs in och ägs av leasingbolag, inte flygbolagen själva).

Dessutom har man i klassisk brittisk stil skrivit regler och protokoll för hur detta ska hanteras. Ett domstolsbeslut av det här slaget kallas för en "Mareva injunction" och det finns etablerad standardfraseologi i radiomanualen.
Mareva Injunctions
9.37 A Mareva injunction (variously known as a freezing order, Mareva order or Mareva regime) is a court order, which prevents a defendant from removing assets from the UK and thus the jurisdiction of the court.
9.38 Where an aircraft subject to a Mareva injunction is being provided with an air traffic service, controllers/FISOs should inform the pilot that the aircraft is prohibited from leaving the UK, and request the pilot’s intentions. The transmission is to be made irrespective of whether the aircraft is conducting an internal UK or an international flight.

BIGJET 347, you are subject to a Court Order prohibiting your aircraft from leaving the United Kingdom, request your intentions

https://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP413 MAY16.2.pdf

Kan tillägga att jag aldrig använt den specifika fraseologin ;)

Med andra ord skulle jag gissa att vill man verkligen mäta ut skulderna så blockerar man helt enkelt in flygplanet och säger att innan skulderna betalas släpper man inte flygplanet. Det finns ingen anledning att mäta ut alkohol eller växelpengar, flygplanet i sig är värt betydligt mer. Sen kan jag självklart inte veta om det är såhär man planerar att göra eller ens om det finns lagligt stöd för detta i Danmark.

Med andra ord skulle jag gissa att vill man verkligen mäta ut skulderna så blockerar man helt enkelt in flygplanet och säger att innan skulderna betalas släpper man inte flygplanet. Det finns ingen anledning att mäta ut alkohol eller växelpengar, flygplanet i sig är värt betydligt mer. Sen kan jag självklart inte veta om det är såhär man planerar att göra eller ens om det finns lagligt stöd för detta i Danmark.
Som redan noterats så går inte det här, för det är inte Vueling som äger planet. :) Det är inte möjligt utmäta ett leasat plan för leasingtagarens skulder.

EDIT: Det du beskriver är s.k asset freeze, på svenska närmast "kvarstad".

Nu är det här förvisso med lite brittisk vinkling men jag såg hur man hanterade obetalda skulder efter monarch konkade, förvisso lite större skala men det är nog liknande här.

För det första så märkte vi på jobbet att något var på gång för att alla monarchs flygplan plötsligt parkerades på remote stands, detta märkte vi även när bolaget nästan konkade en gång någon månad innan det faktiskt gick under. Man bogserade också flygplan som landat tidigare ifrån gater och till remote stands mitt i natten på ett sätt som inte var normalt.

Runt tre på morgonen landade sista flygningen från Tel Aviv och strax därefter meddelades att bolaget sattes i konkurs. När det skedde så blockerade man in flygplanen som stod på plattan. Man ställde t.ex. traktorer eller snöplogar bakom flygplanen på ett sätt som gjorde att de inte kunde flyttas på.

Vi fick också in kopior på diverse dokument, ett per flygplan, som meddelade att flygplan registrerat så och så inte får flyttas utan tillstånd från följande person pga obetalada skulder.

Det man gör, så som jag förstår det (med reservation för att jag verkligen inte är jurist!) så blockeras flygplanen in som en slags garanti fram tills att skulderna betalas. När skulderna betalats släpper man sedan flygplanet som då kan flyttas och säljas till en ny ägare, eller som oftast återvända till leasingbolaget som äger det (väldigt många flygplan i linjetrafik hyrs in och ägs av leasingbolag, inte flygbolagen själva).

Dessutom har man i klassisk brittisk stil skrivit regler och protokoll för hur detta ska hanteras. Ett domstolsbeslut av det här slaget kallas för en "Mareva injunction" och det finns etablerad standardfraseologi i radiomanualen.

Kan tillägga att jag aldrig använt den specifika fraseologin ;)

Låter mer som att borgenärer utsett en egen administrator, troligen då de mer seniora borgenärerna är qualifying floating charge holders. I det fallet utses de oftast sent på kvällen när domstolen i uk är stängd, för att undvika att behöva informera allt för många aktörer på kort tid. Traktorer som ställdes var troligen ett enkelt sätt att blockera in flygplanen så att de slapp behöva se till att varenda person som hanterade planen hade vetskap om konkursen på morgonen, och troligen för att underlätta snabb inventering för att ge full info om konkursboet när domstolen väl öppnade.

Mareva används pre-trial, när man befarar att tillgångar kommer undhållas i syfte att undvika att betala enligt en framtida dom, vilket oftast riktas mot mer oseriösa aktörer. Väldigt svårt att få ett sådant beslut, eftersom käranden måste ge en indemnity till domstolen att täcka svarandes kostnader pga injunctionen ifall de sedan förlorar i rätten.

Sorry för ot, särskilt då det rör dansk rätt i detta fall. Jag utgår från att flygplanet ägs av leasingbolag, och att danska fogden säkert ogärna utmäter ett plan pga ovana med att ta hand om o avyttra en sådan tillgång, samt den medförda risken av att få bra mkt sämre betalt än vad flygplanet egentligen är värt..

Hoppas på uppdateringar imorgon!

Är det någon som vet hur det gick med utmätningen?
Ja, dom pröjsade...

”Fredag oplyser Line Jensen, pr og marketing manager fra Flyforsinkelse.dk, at retsmødet er aflyst, da flyselskabet har valgt at betale.

»Sagen er afsluttet på lykkelig vis. Vi har netop denne her uge kunnet udbetale pengene til vores klienter også. Så det er jo rigtig dejligt. Der bliver ikke noget i lufthavnen på mandag alligevel,« siger hun.”

Vueling betaler danske kunder og undgår retssag i lufthavn | BT Erhverv - www.bt.dk

Toppen