Senaste nytt

Pisa Galilei VIP Lounge – en trevlig överraskning

sweflyer

Medlem
Förväntningarna på regionala lounger är oftast inte högt ställda hos mig. Galilei VIP Lounge på Pisas lilla Galileo Galilei-flygplats var dock en trevlig överraskning och en fin inledning på loungeåret.



Sittplatser

Det finns två utrymmen, där den ena är mer i stil med vad man kan tänka sig på en bättre italiensk pasticceria. Finns både några högre bord för de som vill äta något eller sitta med laptop, och lägre cafémöbler.
IMG_2669.jpg


Det andra utrymmet är mer som från ett salongsrum i en exklusivare toskansk villa. Fanns även ett skrivbord för den som vill jobba där.
IMG_2668.jpg
IMG_2667.jpg


Denna typ av takmålning är det inte många lounger som har.
IMG_2676.jpg


Toaletterna är också helt okej (dam+herr+handikapp). Fanns ingen dusch såvitt jag kunde se.
IMG_2677.jpg




Mat och dryck

Vid mitt besök i lunchtid fanns italienska sallader färdigförpackade i kylen, samt smörgåsar med diverse italienska pålägg på serveringsfat. Mycket god smak på allt jag provade.
IMG_2672.jpg
IMG_2671.jpg

Espresson ur maskinen var bra tyckte jag, men en riktig italienare hade kanske gärna sett att loungen haft barista.

Både röda vinet och proseccon var mycket fin. Det vita vinet från Piemonte var lite för lätt för min smak, men inget fel på det för den sakens skull.
IMG_2673.jpg
IMG_2670.jpg
IMG_2674.jpg



Tillträde
Tror de flesta kommer in med Priority Pass eller Lounge Key, inklusive undertecknad. British Airways och några andra traditionella bolag som använder flygplatsen verkar ha avtal för premiumpassagerare. Överhörde en gäst som betalade in sig för 30 EUR, så även det är möjligt.


Slutsats
En trevlig lounge, och visar att vill man så kan man. Pisas flygplats är så liten att den inte ens har jetbryggor, men man har ändå en bra lounge för sina gäster.
IMG_2675.jpg
 
Toppen