Då var dags att dra. Problemfri transport till Arlanda och lite loungemat. Väntar nu på boarding på Parisplanet.
Lyckades hålla packningen på 8 kg. Emirates godkänner 7kg men det fixar jag genom att ta paddan i handen och på ungdomligt vis hänga hörlurarna runt halsen.
Värre blir det med Xiamen som bara godtar 5kg. Hmmm. Ingen lösning på det nu.
Största funderingen nu är hur jag skall fixa taxi till hotellet i Xiamen. Kommunikationsproblem att lösa.
Annars taggad och håll tummarna för att alla plan går som planerat.
Klistrar in ifrån
@kexxcream väldigt nyttiga tips.
- Appen
Airalo där man kan köpa ett globalt simkort. Jag körde 5GB för $35 och har toppat den med 5GB till under resans gång. Har använt den i Mexiko, Sydkorea, Vietnam och Kina. Kommer även kunna använda den i kommande resor till Taiwan, Singapore, Indonesien, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Vill du säga tack för tipset? Skicka PM så kan du få min referral.
- Appen
Didi som är motsvarigheten till Uber i Kina. Väldigt praktisk och visar specifik information om var du ska ta vägen när du anländer till flygplatsen.
- Appen
Grab som är motsvarigheten till Uber i Thailand, Indonesien, Vietnam, Singapore, med flera. Notera den lilla texten vid bokning som heter ”Offers”. Det finns en del att hämta där.
- Appen
Careem som är motsvarigheten till Uber i Mellanöstern (Saudiarabien och Förenade Arabemiraten som kommer passeras under denna resa).
- Appen
Alipay för att betala för saker och ting i Kina. Den ska fungera även utanför Kina men har inte testat det ännu. Ville köpa kaffe på Starbucks i PVG och det gick varken med SAS Amex eller Mastercard (båda öppna för internationella transaktioner). Drog fram Alipay och det gick som smör i solen.
- Appen
TunnelBear som är en gratis VPN-tjänst och man får 2GB gratis per månad. Fungerar väldigt bra i Kina både på datorn och i mobilen.
- Appen
ICNSMARTPASS som gör att man kan registrera sitt ansikte, pass och boardingkort för att korta ner väntetiden i säkerhetskontrollen i ICN. Man får ingen QR-kod. Gå direkt till Smartpass för att bli igenkänd via Face ID.
- Appen
Flighty för att få snabb information om flyg och gates. Köpte pro versionen i två veckor för 49 kr per vecka