Senaste nytt

Pensionär vill bli miljonär

GunnR

Medlem
Kul att läsa och att du nu bokat allt.
Jag har massor av sådana bagage taggar och kan lämna över i Stockholm eller posta, skicka PM så löser vi det.

Det är ju även en träff i Stockholm på torsdag om man vill träffa likasinnade, kommer dock själv inte kunna vara med men andra har nog också taggar där.
Tack för taggarna. I packningskaoset glömde jag naturligtvis att sätta på en på väskan.

ekf

Medlem
Största funderingen nu är hur jag skall fixa taxi till hotellet i Xiamen. Kommunikationsproblem att lösa.
Standardtipset för Kina brukar vara att ha med sig ett visitkort med en engelsk och en kinesisk sida från hotellet, ifall man behöver ta taxi tillbaka. Kanske du kan ordna något liknande med skärmdumpar på hotellets hemsida och adress?

lillemannen

Medlem
Då var dags att dra. Problemfri transport till Arlanda och lite loungemat. Väntar nu på boarding på Parisplanet.

Lyckades hålla packningen på 8 kg. Emirates godkänner 7kg men det fixar jag genom att ta paddan i handen och på ungdomligt vis hänga hörlurarna runt halsen.

Värre blir det med Xiamen som bara godtar 5kg. Hmmm. Ingen lösning på det nu.

Största funderingen nu är hur jag skall fixa taxi till hotellet i Xiamen. Kommunikationsproblem att lösa.

Annars taggad och håll tummarna för att alla plan går som planerat.
Klistrar in ifrån @kexxcream väldigt nyttiga tips.

- Appen Airalo där man kan köpa ett globalt simkort. Jag körde 5GB för $35 och har toppat den med 5GB till under resans gång. Har använt den i Mexiko, Sydkorea, Vietnam och Kina. Kommer även kunna använda den i kommande resor till Taiwan, Singapore, Indonesien, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Vill du säga tack för tipset? Skicka PM så kan du få min referral.

- Appen Didi som är motsvarigheten till Uber i Kina. Väldigt praktisk och visar specifik information om var du ska ta vägen när du anländer till flygplatsen.

- Appen Grab som är motsvarigheten till Uber i Thailand, Indonesien, Vietnam, Singapore, med flera. Notera den lilla texten vid bokning som heter ”Offers”. Det finns en del att hämta där.

- Appen Careem som är motsvarigheten till Uber i Mellanöstern (Saudiarabien och Förenade Arabemiraten som kommer passeras under denna resa).

- Appen Alipay för att betala för saker och ting i Kina. Den ska fungera även utanför Kina men har inte testat det ännu. Ville köpa kaffe på Starbucks i PVG och det gick varken med SAS Amex eller Mastercard (båda öppna för internationella transaktioner). Drog fram Alipay och det gick som smör i solen.

- Appen TunnelBear som är en gratis VPN-tjänst och man får 2GB gratis per månad. Fungerar väldigt bra i Kina både på datorn och i mobilen.

- Appen ICNSMARTPASS som gör att man kan registrera sitt ansikte, pass och boardingkort för att korta ner väntetiden i säkerhetskontrollen i ICN. Man får ingen QR-kod. Gå direkt till Smartpass för att bli igenkänd via Face ID.

- Appen Flighty för att få snabb information om flyg och gates. Köpte pro versionen i två veckor för 49 kr per vecka

kexxcream

Medlem
Då var dags att dra. Problemfri transport till Arlanda och lite loungemat. Väntar nu på boarding på Parisplanet.

Lyckades hålla packningen på 8 kg. Emirates godkänner 7kg men det fixar jag genom att ta paddan i handen och på ungdomligt vis hänga hörlurarna runt halsen.

Gjorde precis klart Xiamen Air och China Airlines; det var ingen som vägde. Ingen har faktiskt vägt min 9-10 kg väska alls under hela resan och nu närmar jag mig slutet. Ett tips är att vara först bland dem som går in i flygplanet om du inte har Sky Priority. Det kan vara så att är planet fullt så kanske dem börjar väga eller checkar in väskor.

Mr Basic

Medlem

Vi (på BC) har packat klart och är redo att följa med (och stötta vid behov). :D
Lycka till och trevlig resa.

GunnR

Medlem
Har nu väntetid på CDG innan nattflyg till Dubai avgår.

Resan med SAS oproblematisk med bra benutrymme öven för en som är 186cm lång.

Väl framme på CDG hade jag googlat fram att loungen på 2L var modern och fin vilket stämde bra. Välj den om ni kan. Man tar buss airside dit. Men för att komma till 2K där planet går var jag tvungen att lämna transitområdet, ta tåget och sen in igen genom security. Flöt dock på bra, max 20 min. Nu sitter jag i 2K loungen och den känns sliten. i båda loungerna fick jag ett hjärtligt välkommen till Skyteam insamband med insläpp. Trevligt.

Lite bilder från dagen. Försöker ta lite nya vinklar då tidigare reserapporter redan visat mycket.

Attachments

• IMG_4432.jpeg
    IMG_4432.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 130
  • IMG_4435.jpeg
    IMG_4435.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 106
  • IMG_4445.jpeg
    IMG_4445.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 92
  • IMG_4448.jpeg
    IMG_4448.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 102
  • IMG_4451.jpeg
    IMG_4451.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 98
  • IMG_4452.jpeg
    IMG_4452.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 97
  • IMG_4454.jpeg
    IMG_4454.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 90
  • IMG_4458.jpeg
    IMG_4458.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 107

GunnR

Medlem
Då är det boardat och klart. Ser bra ut tycker jag. Hoppas få några timmar sömn, varit vaken sen 05.00. God natt

Attachments

• IMG_4461.jpeg
    IMG_4461.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 97
  • IMG_4465.jpeg
    IMG_4465.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 111
  • IMG_4466.jpeg
    IMG_4466.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 109
  • IMG_4467.jpeg
    IMG_4467.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 131

GunnR

Medlem
Boarding 22.15, första bubblet 22.45, sen ett till före den rejäla middagen serverades strax före midnatt. Bra service. Somnade kanske 01.00 och stördes av turbulens. Upp igen kl 05.00 för frukost. Kom inte fram utvilad men hittade ett ställe att sova och duscha på. Nu i loungen och laddar för A380-800. Enl Nonstop Dan som har min längd är det extra bra att sitta mot en vägg i ekonomiklass så det har jag valt.

Lite bilder

Attachments

• IMG_4471.jpeg
    IMG_4471.jpeg
    71,9 KB · Visningar: 90
  • IMG_4481.jpeg
    IMG_4481.jpeg
    122,8 KB · Visningar: 85
  • IMG_4483.jpeg
    IMG_4483.jpeg
    107,9 KB · Visningar: 80
  • IMG_4484.jpeg
    IMG_4484.jpeg
    96,5 KB · Visningar: 78
  • IMG_4486.jpeg
    IMG_4486.jpeg
    82,5 KB · Visningar: 83
  • IMG_4490.jpeg
    IMG_4490.jpeg
    146,2 KB · Visningar: 84
  • IMG_4492.jpeg
    IMG_4492.jpeg
    87,5 KB · Visningar: 83
  • IMG_4493.jpeg
    IMG_4493.jpeg
    74,1 KB · Visningar: 77
  • IMG_4495.jpeg
    IMG_4495.jpeg
    115 KB · Visningar: 99

GunnR

Medlem
Tog några menybilder också om någon skulle vara intresserad av ett exempel på AF businessmeny, eller var det med tanke på tiden bara en nattmacka?

Attachments

• IMG_4471.jpeg
    IMG_4471.jpeg
    71,9 KB · Visningar: 98
  • IMG_4472.jpeg
    IMG_4472.jpeg
    54,2 KB · Visningar: 94
  • IMG_4474.jpeg
    IMG_4474.jpeg
    87,3 KB · Visningar: 88
  • IMG_4475.jpeg
    IMG_4475.jpeg