Senaste nytt

Pensionär vill bli miljonär

Jag tänkte att om nån undrar så är det här den tänkta resplanen. Asienflygen är ännu inte köpta, avvaktar att jag faktiskt får poäng för de resorna jag gjort. Bonusresorna är bokade och känns bra att det är avbokningsbart.

Tänker mig att i Kina kör jag 24 timmarsvisat TWOV, i Jakarta får jag köpa Visa, Jeddah bör jag kunna passera visumfritt och Esta har jag redan.

Som det ser ut nu bränner jag ca 230 000 poäng (alla bonusresor är i business) med två st 241och köper biljetter för ca 30 000kr inkl flygen jag redan rapporterat om. Sen tillkommer ju för hotell, mat etc.

Måste medge att det känns som en utmaning att genomföra det. Tidsförskjutningarna ser komplicerade ut. Men det är resan som är målet den här gången, inte platserna jag besöker. Det tar jag senare med frun.

Är det värt det? Ja varför inte som en once in a lifetime grej. Men det är upp till var och en att bedöma hur det personliga ställningstagandet ser ut med tanke på miljö, meningsfullhet osv.

Ursäkta lite personliga funderingar men de kommer ju när jag tittar igenom resplanen. Kommer jag iväg så vaknar reserapporten till liv igen.

1731603614949.png

Ja, är också ute på den här poängjakten och har hamnat i ett regnigt Madrid. Så varför inte försöka sig på en reserapport. Blir min första.

Jag kör nu del 1 och om allt känns bra ,dvs poängen trillar in, efter den så kör jag den stora rundresan i december. Det mesta är redan bokat.

Resa 1: ARN - AMS- OTP med KLM

Först frukost på Pontus och sen en promenad bort till T2 där jag passade på att besöka loungen. Finns en airsidebuss också från femman till tvåan.

Åkte Embraer 190 till Ams och 737-800 till OTP. Inget speciellt att nämna förutom att det var trevligt att KLM bjöd på macka och dricka på bägge flighterna. En solid reseupplevelse. Boardingkortet har alla relevanta EB-uppgifter

Besökte även Crown Lounge 25 på Ams, stor och har det man vill ha.

Övernattning på Hilton vid flygplatsen i Bukarest. 5 min rask promenad dit.

Resa 2: OTP - MAD med Tarom

Lång och seg economyflight i en 737-800 men jämfört med KLM economy helt ok. Slapp resenär på mittsätet vilket var skönt. Boardingkortet har alla relevanta EB uppgifter.

Ingen fasttrack fanns på OTPmen gick fort. Inga köer. Loungen på OTP har som nämts i annan tråd förbättringspotential.

I Madrid bor jag på ett hotell i Barajas dit man enkelt tar tunnelbana från flygplatsen. Tyvärr så börjar inte den gå förrän kl 6 på morgonen så får bli en Uber i morgon pga tidigt flyg.

I morgon väntar Air Europa till AMS med en 787-9. Blir kul att åka widebody efter att ha trängts i småplanen. Har lagt bud på uppgradering till business efter att ha noterat vad kexxcream skrev. Sen hem till ARN med Norweigan.

Jag måste säga att en stor fördel med att åka ekonomi med status är den prioriterade ombordstigningen samt loungetillgången.

Jag hade tänkt ladda upp lite bilder men de är tydligen för stora. Tips på vad att göra behövs från er.
Dubbelkolla uppgraderingen till AirEuropa så att du inte hamnade i O klass. Denna klass ger inga poäng (https://www.flysas.com/en/eurobonus/partners/airlines/aireuropa/).

Då har jag efter att ha följt @Mr Planning och @lillemannen mfl's äventyr samt även haft lite dialog med dem gjort en komplett revidering av min resplan.

Strök Nairobituren och luftade upp för en förhoppningsvis mer behaglig resa. Valde också att ändra resmål från SIN till BKK då det var svårt att få ihop asienresorna från SIN.

Kunde inte motstå att boka Emirates A380-800 även om det bara blev ekonomiklass.

Har också bestämt att köra kinadelen i @Mr Planning fotspår och skall därför ordna ett turistvisum istället för att köra TWOV.

Enda kritiska transfern på resan blir väl den i CAN.

Nu är allt bokat så det finns ingen återvändo. Jag är ingen resenär med stor erfarenhet och att jag hamnat i poängjagarlivet och i det här forumet är mer en slump. Den här gruppen har de senaste åren varit en fantastiskt inspirationskälla och jag tackar alla som skriver inlägg. Otroligt mycket kunskap och hjälp/ idéer man får.

Nu är det bara för pensionären (66 år) att smörja upp rullatorn, sätta in löständerna, boka hotell, fixa det sista och dra iväg.

Jag har sett på en hel del bilder att det finns nån orange bagagetag där det står businessclass.se. Finns den att få tag i? Hade varit kul att hänga den på väskan.

Här kommer den reviderade resplanen.

1731965867187.png

Då har jag efter att ha följt @Mr Planning och @lillemannen mfl's äventyr samt även haft lite dialog med dem gjort en komplett revidering av min resplan.

Strök Nairobituren och luftade upp för en förhoppningsvis mer behaglig resa. Valde också att ändra resmål från SIN till BKK då det var svårt att få ihop asienresorna från SIN.

Kunde inte motstå att boka Emirates A380-800 även om det bara blev ekonomiklass.

Har också bestämt att köra kinadelen i @Mr Planning fotspår och skall därför ordna ett turistvisum istället för att köra TWOV.

Enda kritiska transfern på resan blir väl den i CAN.

Nu är allt bokat så det finns ingen återvändo. Jag är ingen resenär med stor erfarenhet och att jag hamnat i poängjagarlivet och i det här forumet är mer en slump. Den här gruppen har de senaste åren varit en fantastiskt inspirationskälla och jag tackar alla som skriver inlägg. Otroligt mycket kunskap och hjälp/ idéer man får.

Nu är det bara för pensionären (66 år) att smörja upp rullatorn, sätta in löständerna, boka hotell, fixa det sista och dra iväg.

Jag har sett på en hel del bilder att det finns nån orange bagagetag där det står businessclass.se. Finns den att få tag i? Hade varit kul att hänga den på väskan.

Här kommer den reviderade resplanen.

Visa bifogad bild 159472
Kul att läsa och att du nu bokat allt.
Jag har massor av sådana bagage taggar och kan lämna över i Stockholm eller posta, skicka PM så löser vi det.

Det är ju även en träff i Stockholm på torsdag om man vill träffa likasinnade, kommer dock själv inte kunna vara med men andra har nog också taggar där.

Då var dags att dra. Problemfri transport till Arlanda och lite loungemat. Väntar nu på boarding på Parisplanet.

Lyckades hålla packningen på 8 kg. Emirates godkänner 7kg men det fixar jag genom att ta paddan i handen och på ungdomligt vis hänga hörlurarna runt halsen.

Värre blir det med Xiamen som bara godtar 5kg. Hmmm. Ingen lösning på det nu.

Största funderingen nu är hur jag skall fixa taxi till hotellet i Xiamen. Kommunikationsproblem att lösa.

Annars taggad och håll tummarna för att alla plan går som planerat.

Attachments

• IMG_4428.jpeg
    IMG_4428.jpeg
    63,6 KB · Visningar: 103
  • IMG_4420.jpeg
    IMG_4420.jpeg
    112,8 KB · Visningar: 104
  • IMG_4426.jpeg
    IMG_4426.jpeg
    120,7 KB · Visningar: 101
  • IMG_4429.jpeg
    IMG_4429.jpeg