Senaste nytt

Mr Basic

Medlem
Först den obligatoriska brasklappen. Om motsvarande tråd redan finns (har sökt men ej funnit) eller jag har lagt den i fel forum-del är det bara att hänvisa/ändra/flytta. Är helt prestigelös. Då var det klart.

Tänkte att detta får bli en tråd för både Panama som land samt för Panama City.
Jag är främst intresserad av staden då vi endast kommer spendera 5 dagar där och inte vill vara för ambitiösa, vi vill ta det lugnt också.
Jag önskar väldigt gärna tips på bra hotell i bra områden för att kunna gå ut och äta på kvällen. Bra restauranger och trevliga barer uppskattas också. Funkar det med Uber? Ngn som varit där nyligen och vet om ngn form av elektronisk immigration skall fixas innan ankomst? Tar mer än gärna emot förslag på dagsturer (t ex kanal-centret måste besökas).
Häv ur er! Tack.

• Gilla
Reactions: Gus
Vi hade faktiskt bara Panama City i åtanke förutom att göra dagsutflykter. Tack för input.
Låter som en liknande resa vi planerar, några tips?

Vid vårt besök gjorde vi dagsturer med taxi bokad via hotellet inom stan och till gamla stan, nono zonerna går att undvika.
En heldags kanaltur - kanonfin resa halvvägs och tillbaka - nästa gång ska vi åka kust till kust.
Dagstur med båt för sol och bad till ön Taboga, tag med badlakan.
Finns mycket mer att se om man gillar natur men får vi ta nästa gång vi var där bara i fyra nätter.
Ngt annat värt att nämnas?

Vi fyllde i Health Affidavit (vilket var det enda jag hittade för Panama).
Registro Paco Viajero - Panamá Digital
Oklart om detta gäller fortfarande eller bara gällde under pandemin? Kollar upp och återkommer.

Edit. Ovanstående krävs inte i nuläget. Nedan finns krav för inresa.

To enjoy your trip to Panamá, you must comply with the following documents and regulations:
  • Valid passport within at least six months of expiration
  • Return ticket to the country of origin or the next destination to visit
  • Proof of economic solvency of at least five hundred dollars (USD $500.00) in cash, credit card, bank reference, work letter, or traveler's checks. Some nationalities must present a higher amount. We recommend validating this information with the consulate of Panamá in your country or with your airline.
  • Address of the place of lodging and purpose of travel.
  • Some nationalities must present a tourist visa before their trip to Panamá. If this is your case, we recommend going directly to the Panamanian consulate in your country. For any other query, visit the National Migration Service of Panamá page or check with your airline.
  • The yellow fever vaccine is mandatory for all people traveling from Brazil, who must present the international vaccination certificate issued by ANVISA at least 10 days before arrival.
  • Exceptions:
- Children under one year and adults over 60 years of age.
- Travelers in transit in Brazil without leaving the transit zones.
- Holders of a certificate of contraindication for medical reasons.
  • Currently, there are no restrictions or requirements specific to COVID-19. However, in this link, you can always review updated information.

Panama City är en av Latinamerikas absolut säkraste städer och land. Det finns ruffiga områden men inte alls på samma sätt som Mexiko där det lätt ändras från ett kvarter till annat utan att det märks och man snabbt kan hamna i trubbel. Panama är även ett av de minst korrupta länderna i området, och med undantag att det tydligen är lätt att gömma pengar från diverse skatteverk där går exempelvis polisen att lita på.

Kan varmt rekommendera Panama, finns mycket att göra till rimlig peng. Återvänder gärna och hade nog sjutton kunnat tänka mig bo där.

Grym rapport för övrigt!
Har du fler tips så tas de tacksamt mot.

Jag bodde senaste gången i en hyrd lägenhet som gränsade till Panama viejo området och på en vecka var det två skjutningar på natten utanför ! På dagtid var det hur lugnt som helst och även tidigt på kvällen när alla är ute och på kaféer och restauranger…. I området där Hilton ligger är det mycket lugnt även nattetid.
Noterat. Gäller detta fortsatt?

Land och valuta: Panama, USD
Ort och plats: Panama City
Bank eller utställare av bankomat: Scotiabank
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: Dec. 2023
Kort som uttaget gjordes med: Revolut Visa
Övrig användbar information: Andra bankomater som jag provade innan jag hittade Scotiabank tog USD 6.50 !? i avgift per uttag. Lämnade självklart dessa utan bidrag från mig ;)
Då satsar vi på Scotiabank (med MC).

Last edited:
Låter som en liknande resa vi planerar, några tips?

Ngt annat värt att nämnas?

Oklart om detta gäller fortfarande eller bara gällde under pandemin? Kollar upp och återkommer.

Edit. Ovanstående krävs inte i nuläget. Nedan finns krav för inresa.

To enjoy your trip to Panamá, you must comply with the following documents and regulations:
  • Valid passport within at least six months of expiration
  • Return ticket to the country of origin or the next destination to visit
  • Proof of economic solvency of at least five hundred dollars (USD $500.00) in cash, credit card, bank reference, work letter, or traveler's checks. Some nationalities must present a higher amount. We recommend validating this information with the consulate of Panamá in your country or with your airline.
  • Address of the place of lodging and purpose of travel.
  • Some nationalities must present a tourist visa before their trip to Panamá. If this is your case, we recommend going directly to the Panamanian consulate in your country. For any other query, visit the National Migration Service of Panamá page or check with your airline.
  • The yellow fever vaccine is mandatory for all people traveling from Brazil, who must present the international vaccination certificate issued by ANVISA at least 10 days before arrival.
  • Exceptions:
- Children under one year and adults over 60 years of age.
- Travelers in transit in Brazil without leaving the transit zones.
- Holders of a certificate of contraindication for medical reasons.
  • Currently, there are no restrictions or requirements specific to COVID-19. However, in this link, you can always review updated information.

Har du fler tips så tas de tacksamt mot.

Noterat. Gäller detta fortsatt?

Då satsar vi på Scotiabank (med MC).
Jag önskar jag hade några tips att ge. Vi gjorde ett misstag genom att vi skulle till Brasilien innan Panama och hade missat att vi då behövde vara vaccinerade mot gula febern. Vid incheckning blev vi nekade att flyga från Rio till Panama. Det slutade med att vi fick boka nya biljetter till Lima istället.

Åker till Panama över nyår och börjar med 4 nätter i Panama City. Gjorde mycket research kring vilket område vi skulle bo i och det som flest rekommenderat är Casco Viejo (Panama Citys gamla kvarter). Ska både vara mysigt, ha bra puls och ett gott utbud av restauranger och barer.

Vi bokade American Trade Hotel som ser väldigt trevligt ut, samtidigt som det har en liten (om än väldigt liten) pool på taket. Skönt att kunna svalka sig om temperaturen blir allt för hög. Är inte pool ett krav skulle jag även spana in La Concordia Boutique Hotel som fått väldigt bra recensioner.

Är man villig att gå upp ett snäpp i pris ligger det ett Sofitel nere vid vattnet som fått väldigt bra recensioner och har en stor pool ut mot vattnet. I vårt fall skulle Sofitel kosta dubbelt så mycket som American Trade Hotel varpå vi valde det sistnämnda.

Prisnivån på hotell är generellt högre i Casco Viejo än i andra delar, så vill man komma undan billigare finns det många stora & moderna hotellkedjor till bra priser.

En populär dagsutflykt från Panama City är till San Blas Islands som ska vara magiskt vackert. Dock ca 2.5 timme med bil vilket gör att det blir en lång resa fram och tillbaka. Går även att bo över på öarna men det är väldigt spartanskt boende varpå en dagsutflykt känns mer lockande. Inte helt hundra på att vi kommer göra det dock med tanke på hur långt det är dit.

Restauranger har jag ännu inte hunnit göra så mycket research kring, men det jag kan konstatera är att det i Casco Viejo finns ett gäng restauranger som har väldigt högt betyg.

Efter våra dagar i Panama City flyger vi till ögruppen Bocas Del Toro. Efter det flyger vi tillbaka för att avsluta med några nätter på stranden på The Buenaventura Golf & Beach Resort.

Nu var det ett tag sen jag var där så har hunnit börja glömma. Jag uppskattade casco viejo (Obs, blanda inte ihop med gamla Panama). Tryggt ställe även på kvällen så länge man håller sig i området och inte går utanför. Men det är turistigt och med priser därefter. Det finns massor med trevliga restauranger lite undangömda runt om i stan, fråga lokalborna.

Det finns ett trevligt marinmuseum att kolla in, och även en pir man kan promenera längs med.

Annars kan jag rekommendera att göra dagsturer med guide. Skippa att köra själv. Du hittar bra turer på get your guide eller liknande sajter. Vi tog en tur till djungeln på kanalen, väldigt intressant och de enda deltagarna.

Och så är ju kanalen med museet fascinerande. Och kaffet. Men kaffe går att köpa i vanlig butik också.

Om ni är våghalsiga kan ni åka tåget till Colón, men då är det tvunget att ha en förbokad tur. Det är ingen stad att röra sig själv i.

Och så rekommenderar jag en tur i djungeln som ligger mitt i stan. Ta med vatten, det är varmt. Och glöm inte betala inträdet innan ni går in.

Toppen