Senaste nytt

OP upgrade hur funkar det?

haha - det är väl den till synes bristande logiken hos SAS (och för all del andra bolag) som ger upphov till uppfattningarna om att det snarast är fråga om slumpen och tur. Men OpUP kostar bolagen pengar så med all sannolikhet finns det ett noga framräknat system i bakgrunden.

Inte nödvändigtvis. Vad exakt är det som kostar?

Du har en kärra med visst antal måltider lastad. Av någon anledning har du en extra. Någon blir opuppad och du kan trycka in någon stackare till i eko.

Hade det kostat flygbolagen extra, så hade de garanterat inte gjort det. Så antingen sparar de pengar (någon som skulle blivit lämnad får komma med) eller så tjänar de pengar (tryck in ytterligare pax med samma resurser du har).

Flög med LOT härommånaden och då var det gatepersonalen som valde ut för det var överbokat. Flygpersonalen blev jättearg för de hade inte tillräckligt med catering till ytterligare pax.

Satt vid gaten på SeaTac för några månader sedan och reagerade på att de ropade upp typ 10 namn som de ville ha fram till gaten. Kan det varit OPup?

Hade det kostat flygbolagen extra, så hade de garanterat inte gjort det.
I sak håller jag med om att en OpUp inte kostar något direkt extra. Dock håller jag nog inte riktigt med om meningen jag citerar. Exempelvis all marknadsföring är ju något som kostar extra men likväl görs då man tror att det ger lönsamhet på lite längre sikt.

På samma sätt anser jag att en uppgradering kan medföra att folk får upp ögonen för resande i högre kabinklasser och på sikt kanske även vill betala extra för det. Mina första resor i långdistans businessklass var uppgraderingar och hade dessa inte gjorts är det inte säkert att jag någonsin fått för mig att betala extra för bättre kabinklass eller ens hittat hit för den delen.

I sak håller jag med om att en OpUp inte kostar något direkt extra.

Delar den uppfattningen. Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Vad jag menade var att OpUp inte är ekonomiskt fördelaktigt. De flesta bolag har någon form av uppgraderingsfunktion, antingen med pengar eller poäng. Det ger ju möjlighet till att ta betalt två gånger. Dels för uppgraderingen och dels göra plats för ytterligare en betalande resenär i lägre kabinklass.

En vigtig faktor er ogsaa goodwill ! De passagerer som opgraderes vil sent glemme det og det vil skabe en ny loyalitet, begejstring, og glaede for flyselskabet. Det er aldrig sidste gang man rejser med et selskab som gratis har opgraderet een? Man vil huske det i mega-lang tid fremover

Lyfter tråden lite igen. Mest för att det vore roligt att se någon statistik på detta.
Efter jag postade den första tråden har jag haft två ytterligare OpUP med LH båda gångerna med booking class U vilket borde vara ganska i mitten av pris bilden, dvs inte dyr men inte heller jätte billig biljett. Som det har varit nu har jag på alla fullbokade LH flyg nu blivit uppgraderad till C.
Kollade idag expertflyer innan boardingen och då fanns det fyra lediga säten i C.
Hur ser det ut för er andra?

Hur ser det ut för er andra?
Har gått över till att helt boka enbart uppgraderingsbara ekonomi/PE ( B eller E) på avgångar där det antingen finns awards lediga så att man direkt kan trycka igenom en star upgrade eller med låg beläggning så att chansen att I-klass awards ska öppnas upp är stor. Ingen opup p g a detta beteende :) står ut med ekonomi eller premium på dagresa men nattflyg hem från US eller till Asien vill jag säkra en flat bed. Nu har ju inte alla den lyxen att få boka t ex B när det finns U eller W, men då kan man försöka förhandla med arbetsgivaren.

Toppen