Senaste nytt

Ombordpersonalen sprayade kabinen innan start från Hong Kong. Varför?

Till Indien?? Några speciella kryp från Storbritannien som de indiska myndigheterna inte vill få in i landet? Eller kanske en hämndreaktion ;)

Till Indien?? Några speciella kryp från Storbritannien som de indiska myndigheterna inte vill få in i landet? Eller kanske en hämndreaktion ;)
Kan ju vara reglemente om man har en vändande kärra. Better safe than sorry.
Tror att man vill få in sprayen i ventilationstrummorna och andra icke tillgångliga ställen först och främst

Jag är 99% säker på att det finns två anledningar till att personalen håller upp burkarna över huvudet när de går genom kabinen:

1. De vill inte andas in sprayen eftersom de skulle göra det betydlig oftare än vad passagerare någonsin skulle göra. Inte för att jag tror den är farlig eller så, men all form av överexponering är dålig i längden.
  2. Sprayen är tyngre än luft, så genom att spruta ut den högst upp i planet, så täcker man hela volymen när den sedan drar sig neråt.

Har letat efter ett mejl med en tabell om var man kan bli sprayad, men hittar det inte, så här kommer lite länkar för den som vill veta mer: Vissa länder kräver sprayning, andra kräver sprayning på vissa destinationer och det finns olika typer av sprayning:

Aircraft Disinsection Requirements | Department of Transportation

Medlen, bland annat permetrin (som även används för impregnering av myggnät), bedöms efter djurtester som ofarligt av WHO om det används i rekommenderade doser. Medlet säljs dock inte Sverige, och hudkontakt ska undvikas, i alla fall enligt anvisningen på mitt impregnerade myggnät.

Enligt
Pesticide Action Network - Pesticide Spraying on Airplanes

verkar det som om vissa plan sprayas just i Hong Kong för att sedan få grönt ljus att flyga i 56 dagar. Sidan tar också upp frågan om de rekommenderade doserna, som tydligen överskridits ordentligt ibland (hur gör man en standardiserad dosering när man går runt och sprayar i kabinen?) och inte minst att Association of Flight Attendants har synpunkter på sprayningen.

Se mer info om detta här:

Air Safety, Health and Security Department

Toppen