Senaste nytt

Ombokningsproblem med SAS till Thailand över jul/nyår

Jag vill nog hävda att du har ett avtal med resebyrån. De äger din bokning och transportavtalet är fortfarande uppfyllt,dvs du har fortfarande transport från A till B.

Du kan givetvis klaga hur mycket du vill till vem du vill, men du har två val: Flyg som du nu har biljett eller få pengarna tillbaka. Allt annat är bara att glömma.

Ok :-( men tack i alla fall. Men för att göra mig klokare till nästa gång; om jag hade bokat direkt med SAS alt. Thai istället för en resebyrå, hade det här inte kunnat hända då?

Jo, det här kan alltid hända, men om du hade bokat direkt hos Thai så hade du haft en enda motpart att ställa mot väggen. Det gör saker enklare.

Got it :) Finns möjlighet till någon ekonomisk kompensation p.g.a att det är en "sämre" flight? Förutsatt att nu någon "vill" vara min motpart...?

Hittade följande på Konsumentverkets sida, är det något att ha nytta av?[/I]

Det var riktigt intressant, förutsatt att konsumentverket har rätt och det har dom nästan jämt.

Som brukligt när någon gör misstag vid affärer skyller alla på alla, så är det, tro mig jag vet då det är en stor del av min inkomst att reda ut sådant trassel fast på en liten annan nivå. I slutändan är det bara en som har rätt...

Back to topic, jag skulle inte anse det osannolikhet tro att konsumentverket har rätt baserat på att flygbolaget ställer ut biljetten till dig och inte till "agenten" som egentligen bara förmedlat en affär. Skulle vara kul om nån har testat detta fullt ut.

Trots det så har Agehall rätt, boka "alltid" direkt med flygbolaget, jag vet dock att Thai är lite speciellt när det gäller priser hos resebyråer.

Last edited:
Got it :) Finns möjlighet till någon ekonomisk kompensation p.g.a att det är en "sämre" flight? Förutsatt att nu någon "vill" vara min motpart...?

Nix, inte en chans imho. Som sagt, hade du inte hört av dig till dem och sedan "råkat upptäcka" detta mindre än 14 dagar före avgång hade du haft rätt till kompensation men nu är du underrättad i god tid och har egentligen inte rätt till något annat än att kunna avboka, vilket sällan är ett bra alternativ.

Det var riktigt intressant, förutsatt att konsumentverket har rätt och det har dom nästan jämt.

Jag är tveksam till att de har rätt i det här fallet. De syftar nog på när man vill klaga i efterhand och då är det oftast bolaget som inte uppfyllt sina åttaganden man ska gå på.

Jag är tveksam till att de har rätt i det här fallet. De syftar nog på när man vill klaga i efterhand och då är det oftast bolaget som inte uppfyllt sina åttaganden man ska gå på.

Du kan ha rätt utvecklade mitt svar lite när jag tänkte kloka tankar under ett visst inflytande av årets glögg men jag är inte helt hundra åt nått håll, ska läsa på lite och fundera en gång till på det vid en nyktrare tillfälle ;) Men sen är det stora problemet egentligen kompensationsfrågan, som jag ser det finns det inte mycket att hämta då man i princip får det man har köpt, finns nog inte mycket att hämta där utom ev. goodwill från bolaget som ställt ut biljetten.

Som brukligt när någon gör misstag vid affärer skyller alla på alla, så är det, tro mig jag vet då det är en stor del av min inkomst att reda ut sådant trassel fast på en liten annan nivå. I slutändan är det bara en som har rätt...

Back to topic, jag skulle inte anse det osannolikhet tro att konsumentverket har rätt baserat på att flygbolaget ställer ut biljetten till dig och inte till "agenten" som egentligen bara förmedlat en affär. Skulle vara kul om nån har testat detta fullt ut.

Trots det så har Agehall rätt, boka "alltid" direkt med flygbolaget, jag vet dock att Thai är lite speciellt när det gäller priser hos resebyråer.

När det gäller ändringar av tider/inställda flyg osv på ENDAST flygbokning gjord genom resebyrå så anses resebyrån endast vara förmedlare av resan och fälls sällan eller aldrig av KO eller ARN. Ersättningsanspråk skall ställas direkt till flygbolagen i fråga. Resebyrå som förmedlar endast flygbiljett står stark medan resebyrå/arrangör som säljer paketresor oftare förlorar ersättningskrav mot kunder. Här står kunden stark. Paketreselagen är ett skydd för kunden men ofta en stor och ibland orättvis kostnad för researrangören.

I ovanstående fall finns 0 chans till kompensation/ersättning av resebyrån eftersom de endast är förmedlare. Ev krav på ersättning ställs till flygbolaget men även här har flygbolaget starkt skydd och kommer säkerligen inte ersätta en krona.

Toppen