Senaste nytt

Ombokningskostnader SAS

Carlos

Medlem
Bakgrund: Jag flyger ofta long haul med SAS (oftast EWR-ARN) och behöver ofta flytta mina resor, jag kan inte förmå mig att byte reskomfort mot flexibilitet så jag bokar oftast Plus Saver.

Fråga: Ombokningsavgiften för att boka om en Plus Saver till samma bokningsklass kostar ungefär 260 dollar, men det verkar kosta mindre att boka om en Go biljett på samma sätt, stämmer det? Och i sådana fall varför?

Många anledningar. bla:
* Skillnaden mellan saver och flex är högre i kr på en business än en go så där finns ett större gap
* Är skillnaden större även procentuellt sett av biljettkostnaden?
* Det är en avvägning för bolaget, de vill inte ha alltför billiga ombokningsavgifter för då kommer ingen boka full flex då det ändå blir billigare att boka om en saver.
* Därför att de kan
* ...

Ören om kostnaden för att göra en ombokning är lägre så kan totalkostnaden bli högre då den ursprungliga bokningsklassen troligen inte finns tillgänglig. Därmed åker man på både avgift och fare difference.

För att förtydliga så gäller detta enbart själva ombokningsavgiften och inte ev fare diff.

Fick en otroligt bra agent via SAS Svenska kundtjänst som hjälpte till med flertalet frågor bla ett tydligare svar angående detta:

Ombokningsavgifter ser ut som följande

SAS Long Haul:

GO (T,L,K,U,W,Q) 140 EUR

Plus (P,B,A) 240 EUR

Business (Z) 360 EUR

Inom EU:

GO 600 SEK (räknat i valutan från utgångsland tex NOK eller DKK eller SEK)

Plus Saver 600

Kanske blir så att jag bokar GO framöver och kör Plusgrade eller uppgradering vid flygplatsen när jag vet med mig att jag ev måste flytta resor då skillnaden i intjäning mellan GO och Plus Saver (vilket man åker upp till via PG) är rätt liten.

Last edited:
Men att bara se till straffavgiften för en ombokning är ju rätt meningslöst. Man måste ju titta på helhetskostnaden och där spelar fare difference en stor del i ekvationen.

i 9 fall av tio lyckas jag i alla fall jag hitta samma bokningsklass.. vet inte hur det är för andra men att både betala straffavgift och fare diff, då är det oftare billigare att lösa ny biljett

i 9 fall av tio lyckas jag i alla fall jag hitta samma bokningsklass.. vet inte hur det är för andra men att både betala straffavgift och fare diff, då är det oftare billigare att lösa ny biljett
Om det inte finns lediga platser i billiga bokningsklasser, är det mindre chans att det blir billigare även om man bokar en ny biljett.
Speciellt när det handlar om hemresan av interkontinentala biljetter.

Isåfall har du troligen för dyra biljetter till att börja med eller så bokar du och ombokar ganska långt innan.

Har en resa till Umeå betald med poäng (både med bästa pris och bästa tillgänglighet)

ARN-UME - "ren" Bonusresa (I-klass)
UME-ARN - bonusresa(bästa tillgänglighet - U-klass)

Bokade om ARN-UME idag(I-klass till I-klass)
Fick betala 59kr.
Kan det stämma?!

59kr är ju inte så noga, men jag blev lite fundersam..
Hade ont om tid och hann inte fråga agenten!

Toppen