Senaste nytt

Ombokning vid inställd Lufthansaflight (pga strejk)

Det blev germanwings för min kollega. Efter omständigheterna så var han relativt nöjd då han trots allt kommer fram till Frankrike (bara en timme sen), och dessutom så fick han komma in i loungen på Arlanda då de fortfarande kunde se hans flight på hans EB-kort.

Tydligen blev han även bokad i business class (har germanwings business, eller är det snarare någon form av premium economy?) trots att hans LH-biljett var i economy, så han är väldigt nöjd med Lufthansas hantering nu. Enda nackdelen nu är att jag antar att det är kört för honom att få EB-poäng för denna resa? Hade det varit en SAS-biljett så hade han väl kunna begära poäng enligt originalbokningen, men det funkar väl inte när det är en LH-biljett? Eftersom det var bokat i billigaste ekonomiklass så handlar det ju dock hursomhelst inte om några stora mängder poäng...

Jag var på SAS biljettkontoret på Arlanda nyligen för att lösa in min SAS voucher för en bokning.
Ett par kom till en disk bredvid mig och de ville boka om deras biljetter till Washington pga deras flygningar var inställda av Lufthansa.

SAS personalen kollade olika möjligheter och jag passade på att kolla på ExpertFlyer.
Det såg helt mörkt ut. Jag kollade även via Tokyo men all long haul flygningar har fått högt tryck från Lufthansa.
Sedan kom jag på att Emirates och Qatar Airways flyger till Washington. Jag kollade tillgänglighet på ExpertFlyer.
Det visade sig att Emirates flygningar var också nollade men inte Qatar Airways.

Kod:
QR 172
ARN 15/03/21 21:10
DOH 15/03/22 5:10
332
J0 C0 D0 I0 Y9 B9 H3 K0 M0 L0 V0 S0 N0 Q0 T0 O0

QR 707
DOH 15/03/22 8:25
IAD 15/03/22 15:50
77W
J0 C0 D0 I0 Y9 B9 H3 K0 M0 L0 V0 S0 N0 Q0 T0 O0

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag tipsade detta till paret och de frågade till SAS personalen om eventuell ombokning.det går att boka via Doha.
Hon (SAS personalen) sa att Lufthansa kan inte omboka någon till vilket flygbolag som helst och personalen måste följa ordningslista (antagligen Star Alliance JV först, sedan andra Star Alliance, sedan andra flygbolag) vid ombokning.
Hoppas att de lyckas att bli ombokad till någorlunda acceptabel routing.

Är lite orolig då jag ska till SIN med LH nästa helg (LH778 från FRA 28/3), nån som har Inside information om strejkens eventuella längd? LH meddelar ju bara vad som händer en dag i taget men det känns som det är lite försent att ändra mina planer sent på fredag kväll. Har ju hotell bokade osv.

Det är väl facket som inte meddelar sina avsikter annat än en dag åt gången :(

Lufthansa skulle nog gärna vara tydligare i sin kommunikation.

Fick nedan mail idag från Lufthansa;

Dessvärre utesluter man inte fortsatta strejker då man ju uppenbarligen inte för några förhandlingar i dagsläget!?

As loyal Lufthansa customers you are unfortunately currently experiencing great inconvenience as a result of the repeated strikes announced at short notice by the Vereinigung Cockpit pilots’ union.

Our aim is to offer you again, as quickly as possible, the Lufthansa reliability you are accustomed to, the reliability we are so well known for and which you value in us.

We assure you that during the strikes, thousands of employees of the Lufthansa Group are working around the clock and doing everything they possibly can to limit the inconvenience to you as far as it is possible. However, we realize that all these efforts cannot compensate for all the difficulties caused by the strikes.

Every day, we organize special flight timetables within around twelve hours, so that we can inform you as quickly as possible which flights will take place despite the strikes. We have previously been able to re-establish - to a large extent - scheduled flight operations on the day after every strike. Our subsidiary airlines Austrian, Germanwings and SWISS have shown great flexibility in bringing Lufthansa passengers to their destinations with additional flights or with larger aircraft. The global Lufthansa partner network also provides us with outstanding support. Over two thirds of our originally booked passengers have therefore been able to reach their destinations during previous strikes.

Not only our passengers, but also our globally operating customers of Lufthansa Cargo, feel the effects of the strike. All employees at our freight subsidiaries are working intensively to limit the consequences.

Many of you are worried that strikes will continue in the coming days. Unfortunately, we are unable to rule this out. This decision is in the hands of the Vereinigung Cockpit pilots’ union, which is why we have requested the union return to the negotiating table immediately. Only then we can solve this conflict and shape our common future and prospects.

It is our task to make Lufthansa competitive over the long term. We therefore cannot and will not make any compromises that endanger our future viability. We also want to be able to develop reliable premium airlines to be successful and available to our customers over the coming decades.

On behalf of our staff on-board and on the ground, we apologize that you, our customers, are bearing the brunt of an internal conflict. We would like to again bring you reliably to your destination as quickly as possible, so that you will choose Lufthansa again in the future.

Thank you very much for your patience and loyalty.

Blir nog ett helvete att försöka övertyga Lufthansa om att boka om dig till Turkish, i synnerhet då de hatar varann mer än något annat på jorden. Ombokning till flygbolag utanför *A skulle nog innebära att Lufthansa får betala en fullpris IATA-biljett till dessa bolag, vilket de förmodligen inte heller vill. Det mest sannolika blir nog Germanwings, alternativt SWISS eller Austrian ifall dessa har någon lämplig förbindelse.

Allvarligt talat, vad är det här för grundlöst uttalande? Det är två stora flygbolag, det är inte två småbarn som har en rivalitet. Om Lufthansa behöver boka om och Turkish är ett av alternativen så avstår de inte; samma gäller för Turkish. Jag vet av erfarenhet att flera vänner har bokat LH F med TK miles, om de nu har en sådan kraftig rivalitet som du nu påstår, varför har LH inte blockat award space för Turkish?

Du kan för övrigt också ta och läsa följande artiklar:
Lufthansa Plans Long-Haul Discount Carrier With Turkish Airlines - Bloomberg Business
Why is Turkish Airlines backing Lufthansa’s Eurowings airline?
Lufthansa says joint venture with Turkish Airlines likely partner for low-cost long-haul - BUSINESS

Nu får man självfallet ta samtliga artiklar med en nypa salt, men missförstå inte mileage earning eller vanlig konkurrenskraft mellan bolag som att det är någon "arch enemy"-situation där man absolut avskyr varandra. It's just business.

Toppen