Senaste nytt

Olika utfärdares rapportering till UC om utnyttjad kredit

richard87

Medlem
Observera att den här tråden endast gäller Kreditkort, ej betalkort.

Bytte nyligen från ett Amex Premium betalkort till ett Elite kreditkort. Jag var medveten om att det innebär att Amex blir tvungna att rapportera min limit till UC (s.k. beviljad kredit). Så skedde också.

Det jag däremot inte lyckats uppfatta korrekt är hur Amex rapporterar s.k. utnyttjad kredit. Jag var av uppfattningen att endast räntebärande saldo räknas mot ens utnyttjade kredit och blev förvånad när jag nyligen kollade upp mig själv hos UC och såg att för senaste månaden finns en utnyttjad kredit på cirka 80% av månadens fakturabelopp.

Jag kontaktade Amex angående detta för att få ett förtydligande och det fungerar som så att en gång i månaden (fick ett tvekande svar att det är i månadsskiftet) så rapporterar Amex totalt utnyttjat belopp på kortet vid den tidpunkten som månadens utnyttjade kredit.

Enda sättet jag kan tänka mig att komma runt det här och hålla den rapporterade utnyttjade krediten så låg som möjligt är att se till att ha ett brytdatum som ger en förfallodag som ligger en eller ett par dagar före det datum där Amex rapporterar till UC, för att på så sätt se till att ha så lågt saldo som möjligt när månadens rapport går iväg.

Synnerligen opraktiskt löst av Amex kan jag tycka.

Frågor på ämnet till er andra:

• Finns det några andra smarta knep för att hålla sin rapporterade utnyttjade kredit nere?
  • Vad är det optimala bryt- och förfallodatumet med Amex? (De kan tydligen justera detta)
  • Vad har ni för erfarenheter av andra utfärdare?
  • Håller ni med om att det här skulle kunna, och borde lösas smidigare?

Är detta något som "irriterar" eller har det någon praktisk betydelse att övriga eventuella kreditgivare kan se inte bara beviljad kredit utan även utnyttjad kredit?

Både beviljad och utnyttjad kredit används i UCs modeller för att beräkna din kreditscore. Jag vet genom viss insyn i branschen att utnyttjandegrad d.v.s. utnyttjad/beviljad kredit är en särskilt stark variabel och det finns därför starkt intresse av att hålla din utnyttjade kredit nere om du vill maximera ditt kreditbetyg.

Allt fler långivare rör sig mer och mer mot riskbaserad utlåning där t.e.x. räntan baserar på ditt kreditbetyg. Titta på USA och hur det fungerar där för att få en uppfattning om hur viktigt din kreditscore kan (och är på väg mot att) vara.

Ok, tack för infon. Men då är det väl bättre att man tittar utnyttjandegrad än att man bara tittar på totalt beviljad kredit?

Vill inte gå alltför offtopic men ska försöka besvara din fråga. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar. Vill du förtydliga?

Har svårt att se att kreditgivarna skulle kunna göra på annat sätt. Även om krediten ännu inte blivit räntebärande så är det ju en kredit du har nyttjat. Alla bolag som jag har (av de som rapporterar in till UC - alla gör inte det) betraktar kontosaldot som utnyttjad kredit.

Sedan blir det rent praktiskt så att bolagen har en avstämningspunkt varje månad - visst man kunde tänka sig att de rapporterade genosnittlig nyttjad kredit under perioden, men varför skulle de lägga ner tid&pengar på det? Så bäst blir ju då att utnyttja just det som du själv föreslog. Försök ta reda på vilken dag de stämmer av kontot och lägg brytdatumet någon dag innan.

@richard87 Jag menar att om man tittar på en kunds kreditvärdighet så måste totalt beviljad kredit vara den viktigaste parametern. Utnyttjandegrad är en dynamisk siffra som mycket snabbt kan stiga till 100%. Mitt svar ovan var mer riktad till dig eftersom du inte gillade att man också rapporterade utnyttjandegrad.

Så kan man tycka att det borde vara men så fungerar det inte i praktiken. Utnyttjandegrad har en betydligt högre vikt än total beviljad limit. Så fungerar inte bara UC utan en majoritet av kreditbyråerna, även utomlands.

Om du däremot vill ta ett större banklån så kan höga beviljade men ej utnyttjade krediter ställa till det då många banker sätter ett likhetstecken mellan beviljad och utnyttjad kredit.

Observera att den här tråden endast gäller Kreditkort, ej betalkort.

Bytte nyligen från ett Amex Premium betalkort till ett Elite kreditkort. Jag var medveten om att det innebär att Amex blir tvungna att rapportera min limit till UC (s.k. beviljad kredit). Så skedde också.

Det jag däremot inte lyckats uppfatta korrekt är hur Amex rapporterar s.k. utnyttjad kredit. Jag var av uppfattningen att endast räntebärande saldo räknas mot ens utnyttjade kredit och blev förvånad när jag nyligen kollade upp mig själv hos UC och såg att för senaste månaden finns en utnyttjad kredit på cirka 80% av månadens fakturabelopp.

Jag kontaktade Amex angående detta för att få ett förtydligande och det fungerar som så att en gång i månaden (fick ett tvekande svar att det är i månadsskiftet) så rapporterar Amex totalt utnyttjat belopp på kortet vid den tidpunkten som månadens utnyttjade kredit.

Enda sättet jag kan tänka mig att komma runt det här och hålla den rapporterade utnyttjade krediten så låg som möjligt är att se till att ha ett brytdatum som ger en förfallodag som ligger en eller ett par dagar före det datum där Amex rapporterar till UC, för att på så sätt se till att ha så lågt saldo som möjligt när månadens rapport går iväg.

Synnerligen opraktiskt löst av Amex kan jag tycka.

Frågor på ämnet till er andra:

• Finns det några andra smarta knep för att hålla sin rapporterade utnyttjade kredit nere?
  • Vad är det optimala bryt- och förfallodatumet med Amex? (De kan tydligen justera detta)
  • Vad har ni för erfarenheter av andra utfärdare?
  • Håller ni med om att det här skulle kunna, och borde lösas smidigare?
Jag använder mig utav Bisnode på jobbet och där ser vi inte utnyttjandet av kreditkort på upplysningarna :)

Jag använder mig utav Bisnode på jobbet och där ser vi inte utnyttjandet av kreditkort på upplysningarna :)

Helt korrekt. Bisnode, Decidas, Creditsafe och andra upplysningsbolag har inte tillgång till samma data som UC (som ägs av de stora bankerna). Det hjälper när du vill ta en konsumentkredit men inte när du vill ha kredit av Bankerna, t.e.x. för ett bolån, eller andra aktörer som använder sig av upplysningar från UC.

Toppen