Senaste nytt

Olika priser beroende på slutdestination

Dave Lee

Ny medlem
Hej

Gjorde en sökning på flygresor på Momondo, och märkte att om man bokar sin slutdestination som en mellanlandning så får man den resan bra mycket billigare än om man bokar sin slutdestination direkt.

Ex.

Business class med Lufthansa, Arlanda till Frankfurt

ARN - FRA
Utresa onsdag 06:25
Landar i Frankfurt onsdag 08:15

Retur FRA - ARN
Fredag 10:25
Landar i Stockholm 12:25

Detta går på 4466 SEK

-------------------------

Om jag istället lägger in att jag ska till Madrid, men att jag mellanlandar i Frankfurt så går exakt samma resa (tur o restur ARN - FRA + resan till Madrid tur och retur) på endast 3169 SEK

onsdag
ARN - FRA 06:25
FRA - MAD 21:00

fredag
MAD - FRA 06:10
FRA - ARN 10:25

Jag skulle alltså kunna boka resan till "Madrid" för att få resan till Frankfurt billigare istället för att boka Frankfurt direkt. Stämmer verkligen det?

Eller kan det vara att hela biljetten blir avbokad om man inte fullföljer hela resan. Om jag hoppar FRA - MAD resan och MAD - FRA resan, då blir jag nekad att resa med FRA - ARN resan?

Tänker ju att man kan ju checka in på FRA - MAD och MAD - FRA resan, sen kan det ju vara att man "missar" flighten och "tog ett annat flyg". Det kan dem väl inte säga något om?

Tänkte bara kolla om det vara någon här som hade koll på hur det kan fungera. Det kanske är olika från bolag till bolag också? I detta fall så gäller det ju Lufthansa och i Business class.

Tacksam för era tankar.

Tack.

Tänk såhär:
Du köper en hel resa, en genomgående biljett. Du blir sur om bolaget bryter kontraktet och skuffar av dig halvvägs.

Likaledes blir bolaget sura om du avviker längs resans gång. De har ingen möjlighet att utreda vart du tagit vägen och kan heller inte hålla platser på efterföljande flygningar i samma bokning.

Om man köper en flygning med byte, så har man köpt en hel resa, inklusive detta byte. Det är ingen hop-on - hop-off buss. Direktflygningar är generellt sett prissatta högre, just för att bekvämlighet anses vara värd en premie.

Fungerar det med att flyga till Madrid stanna en eller 2 dagar och sedan stanna i Frankfurt på vägen hem för de dagar du behöver.

Jag bodde i Nairobi några år och utnyttjade fares liknande ditt exempel några gånger, Nairobi Dubai med Emirates kostade ca 600 USD i Economy medans Frankfurt kostade 625 USD och London 640 USD, flög då någon gång till Frankfurt respektive London ett par dagar med stop i Dubai på hemvägen för mina möten och fick då till några Europa tripper för 25 respektive 40 USD på egen bekostnad då jag kunde ta 600 USD till Dubai på reseräkning.

Toppen