Olaglig strejk på Kastrup?

kerran1980 skrev:Här på länken nedan ser ni skillnaden med CAU avtalet med SAS i Danmark och Cimbers gällande fackliga avtal.CAU-antalet ger bla 6 veckors betald semester per år vilket måste anses vara mycket generöst. Dessa människor jobbar skift och inte 5 dagars atbetsveckor så i praktiken innebär det nog minst 7 veckors betald semester per år.Se grafikken: Her er forskellen på SAS og Cimber | Nyhederne.tv2.dkKlicka för att utvidga...


Är det detta avtal som börjar gälla om 2 år? Tidigare läste jag att det inte skulle vara någon förändring de första två åren.



Om min arbetsgivare gjort dessa förändringar för mig hade jag också blivit förbannad. Jobba mer för lägre lön.
 
kerran1980 skrev:SAS verkar ha identifierat 27 st CAU anslutna kabinanställda som hotat/uppmanat övriga att inte jobba under den olagliga strejken.Jag tolkar det som att dessa får sparken, de är suspenderade och SAS ledning ser ingen grund till att avbryta den.SAS-streiken avblåst - men kan bli gjenopptatt -AftenpostenSuspenderet SAS-ansat: Vi føler os kørt over - af en lastbil | Nyhederne.tv2.dkKlicka för att utvidga...
En av mina vänner som är CC blev uppringt av någon av dessa personer och personen hann bara säga att han/hon var kollega......

Min vän visste vad som gällde men han/hon ville inte beblanda sig i strejken då den var olaglig utan gick sedan tills sitt flyg.

Min vän har inte mått så bra av det här då det är mycket trist att kollegor sätter press på andra att göra olagliga saker.

Som sagt går min vän "gladeligen" ut i sympatistrejk för personerna som är överförda, men den skall vara laglig och CAU skall stå bakom det.
 
Bryant skrev:Är det detta avtal som börjar gälla om 2 år? Tidigare läste jag att det inte skulle vara någon förändring de första två åren.Om min arbetsgivare gjort dessa förändringar för mig hade jag också blivit förbannad. Jobba mer för lägre lön.Klicka för att utvidga...


Det är cimber avtalet. Nyanställda som ej börjat ännu hamnar på detta avtal och nuvarande 147 ur SAS personalen som förts över till Cimber behåller det nuvarande CAU-avtalet i ytterliggare två år.

De missnöjda har två år på sig att försöka hitta ett bättre jobb.

Personligen tror jag det blir omöjligt att hitta ett annat jobb i Danmark eller Sverige med 6 veckors betald semester med motsvarande 8-10 veckors utbildning som behövs för en kabinanställd.

Såvitt jag förstått det har SAS kabinpersonal i Sverige/Norge och finska Blue1

5 veckors betald semester per år.
 
kerran1980 skrev:Det är cimber avtalet. Nyanställda som ej börjat ännu hamnar på detta avtal och nuvarande 147 ur SAS personalen som förts över till Cimber behåller det nuvarande CAU-avtalet i ytterliggare två år.De missnöjda har två år på sig att försöka hitta ett bättre jobb.Personligen tror jag det blir omöjligt att hitta ett annat jobb i Danmark eller Sverige med 6 veckors betald semester med motsvarande 8-10 veckors utbildning som behövs för en kabinanställd.Såvitt jag förstått det har SAS kabinpersonal i Sverige/Norge och finska Blue15 veckors betald semester per år.Klicka för att utvidga...
Du glömde att tillägga: schemalagd veckoarbetstid på 47,5 timme där veckor kan gå upp till 60 timmar (natt som dagarbete) och där man kan arbeta 6 helger i rad dvs med ingen övertids, helg, nattersättning etc...)

Edit: CAU avtal..
 
Ricci skrev:Du glömde att tillägga: schemalagd veckoarbetstid på 47,5 timme där veckor kan gå upp till 60 timmar (natt som dagarbete) och där man kan arbeta 6 helger i rad dvs med ingen övertids, helg, nattersättning etc...)Edit: CAU avtal..Klicka för att utvidga...


Ja så kan man planläggas. Men det är inte speciellt många som varken planeras så eller kommer upp i det i avvecklingen vad jag hört från vänner. Bara för ett avtal säger att man kan göra det så är det väldigt få som verkligen jobbar så mycket. Och sen är det ju även begränsat på vecka, månad och år om jag förstår det rätt. Sen jobbas det ju mycket övertid också, så tycker inte riktigt att de ska gnällas för mycket på arbetstid. Man orkar ju tydligen jobba på lediga dagar...



Vad jag förstått ang. Cimber är de mest besvikna på att man tappar en del lön, i form av traktamente. Man kommer oftast och mestadels jobba kortare dagar (absolut inte negativt, antar jag). Dock färre timmar i utland m.m. Så det blir ju en lönesänkning på det sättet. Men är såklart inte helt säker om det är fakta.



Och vad man kan se så är det mesta som blir CNL i CPH idag som skrivits tidigare Cimber produktion. Om det beror på att fler är sjuka eller borta från jobbet eller om det helt enkelt finns för få Crew i Cimber får kanske framtiden visa. själva övergången har ju gått väldigt fort.



Man kan ju börja spekulera i varför SAS hade så bråttom med att det skulle vara från mars, när allt uppenbarligen inte är på plats.
 
Mr.C skrev:Ja så kan manplanläggas.Men det är inte speciellt många som varken planeras så eller kommer upp i det i avvecklingen vad jag hört från vänner. Bara för ett avtal säger att man kan göra det så är det väldigt få som verkligen jobbar så mycket. Och sen är det ju även begränsat på vecka, månad och år om jag förstår det rätt. Sen jobbas det ju mycket övertid också, så tycker inte riktigt att de ska gnällas för mycket på arbetstid. Man orkar ju tydligen jobba på lediga dagar...Vad jag förstått ang. Cimber är de mest besvikna på att man tappar en del lön, i form av traktamente. Man kommer oftast och mestadels jobba kortare dagar (absolut inte negativt, antar jag). Dock färre timmar i utland m.m. Så det blir ju en lönesänkning på det sättet. Men är såklart inte helt säker om det är fakta.Och vad man kan se så är det mesta som blir CNL i CPH idag som skrivits tidigare Cimber produktion. Om det beror på att fler är sjuka eller borta från jobbet eller om det helt enkelt finns för få Crew i Cimber får kanske framtiden visa. själva övergången har ju gått väldigt fort.Man kan ju börja spekulera i varför SAS hade så bråttom med att det skulle vara från mars, när allt uppenbarligen inte är på plats.Klicka för att utvidga...
Det är många som gått ner i tid t ex till 80% för att orka med det nya schemat när du t ex kan arbeta 2 dagar före långlinje. Dock påverkar detta lön ...vilket jag tror att ensamstående är behov av...



Hela den här övergången är mycket märklig på gällande tid, personer som fått gå över samtidigt man anställer nya personer till core SAS.

Jag har svårt att förstå hur detta hänger ihop:

Nya anställda personer i Cimber går på FPU-avtal , men överförda personer skall gå på det gamla "CAU villkor" men CAU får inte ansvara för dem tills 2017.

Som jag ser det finns det inte ett underskrivet avtal (av ett fackförbund) som ansvarar för dessa 147personer i Cimber.....tills 2017.

Sedan ta logiken med att ta personer som arbetat 5-12år och i princip tvinga in dem i ett FPU avtal 2017 medans man anställer nya till ett CAU-avtal...

Om det nu skulle gått snabbt hade man bara kunnat låna in personer från core SAS under en tid och ny anställt under tiden till Cimber...



Detta är något man skulle kunna tänka sig Ryan eller Norwegian skulle göra.....men inte ett halvstatligt bolag. Men Austrian gjorde en liknande sak i för något år sedan men blev fällda i EU-domstolen...
 
Ricci skrev:Detta är något man skulle kunna tänka sig Ryan eller Norwegian skulle göra.....men inte ett halvstatligt bolag.Klicka för att utvidga...


Det är väl precis det dom måste göra för att överleva, hur tragiskt det än må vara.
 
Ricci skrev:Det är många som gått ner i tid t ex till 80% för att orka med det nya schemat när du t ex kan arbeta 2 dagar före långlinje. Dock påverkar detta lön ...vilket jag tror att ensamstående är behov av...Klicka för att utvidga...


Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.
 
Mr.C skrev:Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.Klicka för att utvidga...
Det är inte bara hårt skrivet, det gränsar till cyniskt. Har du som pilot lagt ned en mille på utbildning och år av träning är det inte bara att skola om sig. I mindre grad, men dock inte försumbart, är det inte enkelt att ändra om från att ha varit kabinpersonal i ett tiotal år. Arbetsmarknaden av idag är inte som en lösgodisbutik där du kan välja fritt (som det var på 70- och 80-talet), den är snarare som en hinderbana med okända faror och osäkert mål.
 
Mr.C skrev:Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.Klicka för att utvidga...


Man kanske tycker om och vill jobba i luften för man kanske brinner för det....?
 
Voyageur skrev:Man kanske tycker om och vill jobba i luften för man kanske brinner för det....?Klicka för att utvidga...


Då kanske man borde vara tacksam för det jobb man har och öppna upp ögonen och titta hur kanbinanställda på konkurrerande bolag i norden har det år 2015, istället har många CAU medlemmar vägrat följa den danska arbetsdomstolens beslut och genomfört en olaglig strejk.

Jämfört med hur ärkekonkurrenten Norwegians ledare Kjos behandlar sina flygande anställda i skandinavien har SAS personal fortfarande det bra, även de som kommer flyga på Blue1 och Cimber.
 
Nemo skrev:Det är inte bara hårt skrivet, det gränsar till cyniskt. Har du som pilot lagt ned en mille på utbildning och år av träning är det inte bara att skola om sig. I mindre grad, men dock inte försumbart, är det inte enkelt att ändra om från att ha varit kabinpersonal i ett tiotal år. Arbetsmarknaden av idag är inte som en lösgodisbutik där du kan välja fritt (som det var på 70- och 80-talet), den är snarare som en hinderbana med okända faror och osäkert mål.Klicka för att utvidga...


Jag håller helt med. Det jag syftade på var att om man inte orkar flyga som avtal tillåter. Gnälla på hur man kan bli schedulerad men ändå jobba extra t.ex. Jag har all respekt för de som håller i säkerheten, och är ombord på flygen. Missförstå inte det. Och jag tycker att det går för långt med alla besparingar och extrema slingor man hör de flygande är på. Jag själv skulle inte orka det liv som de flygande lever och jag respekterar dom otroligt mycket.
 
kerran1980 skrev:Då kanske man borde vara tacksam för det jobb man har och öppna upp ögonen och titta hur kanbinanställda på konkurrerande bolag i norden har det år 2015, istället har många CAU medlemmar vägrat följa den danska arbetsdomstolens beslut och genomfört en olaglig strejk.Jämfört med hur ärkekonkurrenten Norwegians ledare Kjos behandlar sina flygande anställda i skandinavien har SAS personal fortfarande det bra, även de som kommer flyga på Blue1 och Cimber.Klicka för att utvidga...


Så för att anställda behandlas sämre på andra nordiska bolag bör också detta vara normen för alla? Så varför skulle inte bättre anställningsvillkor istället vara normen för alla bolag eftersom det existerar på marknaden?
 
Ur mitt perspektiv så handlar sakfrågan om att det är en olaglig strejk som varken facket eller danska arbetsdomstolen godkänt och inte villkoren i de olika avtalen. Jag förstår att många anställda är upprörda men det gäller att hålla huvudet kallt och använda de lagliga medel som är tillåtna. Ser ingen anledning till att inte avskeda eller möjligen ge dessa individer en skriftlig varning.
 
Carl skrev:Ur mitt perspektiv så handlar sakfrågan om att det är en olaglig strejk som varken facket eller danska arbetsdomstolen godkänt och inte villkoren i de olika avtalen. Jag förstår att många anställda är upprörda men det gäller att hålla huvudet kallt och använda de lagliga medel som är tillåtna. Ser ingen anledning till att inte avskeda eller möjligen ge dessa individer en skriftlig varning.Klicka för att utvidga...


De som startade strejken i fredags och höll på lördagen också är var helt olaglig och där var(och fortfarande är) personer som uppviglar (både mot SAS och kolleger).....dessa skall naturligtvis få sparken.

Däremot den 1 mars har de 147 personerna inget skriftligt avtal längre....dvs CAU är inte part mot Cimber och FPU är bara ansvarig mot de nyanställda och deras avtal. Dessa 147 personer anser jag har rätt till att strejka och endast dessa 147. Så de personer som strejkade på söndagen/måndagen och som inte tillhör dessa 147 bör få en varning eller sparken som du också skriver.

Sedan OM CAU vill sympatistrejka så måste de lägga ett varsel om detta....
 
Mr.C skrev:Det kanske låter hårt, men då kanske livet som flygande borde vara livet på jorden. Det är ingen som tvingar någon att jobba i varken cabin eller cockpit.Klicka för att utvidga...
Med den i min värld viktiga skillnaden att dessa personer har ansvar för människors säkerhet (och ytterst liv). Jag hoppas att vi inte når den nivån att flygande personal, må det vara CC eller piloter, arbetar på ett sätt som kan ha direkt farliga effekter. Åtminstone det jag gör till vardags ("på jorden") har ingen sådan inverkan. Om det har det diskuterats i andra trådar.
 
Agö skrev:Med den i min värld viktiga skillnaden att dessa personer har ansvar för människors säkerhet (och ytterst liv). Jag hoppas att vi inte når den nivån att flygande personal, må det vara CC eller piloter, arbetar på ett sätt som kan ha direkt farliga effekter. Åtminstone det jag gör till vardags ("på jorden") har ingen sådan inverkan. Om det har det diskuterats i andra trådar.Klicka för att utvidga...


Håller med till 100% säkerheten ska alltid gå i första hand, det gör det i min värld också. Sen kan man ju vända och vrida på det hur mycket man vill. Att flyga SH 3 i dagar och sen dag 4 flyga T/R LPA från ARN med tjänstgöring på ca 13,5h (ca 6h dit, 6 h hem, vändning, check in tid, check ut tid) då du är i aktiv tjänst i stort sett hela resan, är i mina ögon mycket jobbigare än att dag 3 flyga en LH produktion på ca 8-9h med ett möjligt viloschema. Då man är begränsad både innan och efter LH hur mycket man får jobba. (Nu pratar vi CC eftersom piloter inte flyger både LH och SH.)



Säkerheten ska alltid gå i första hand. Oavsett vad man gör. På marken eller i luften, vi ska inte glömma bort att det finns mycket som kan gå fel på marken som äventyrar säkerheten i luften, så vad vi pratar om kan ju även gälla personal på flygplatserna också.



Men förstå mig rätt, jag tycker och tror många flyger för mycket, eller kanske inte för mycket men för långa dagar. Det är det man kanske ska fokusera på. Inte totala veckoarbetstiden (rullande 7 dagar) eller om det är kombination SH/LH. Men eftersom ett avtal finns påskrivet så kan ju arbetsgivaren producera på det sättet.



Men nu är vi väldigt OT här.



Vi kan fortsätta diskutera den olagliga strejken som drogs igång av CAU. Som vissa här på forumet ska handla om att personalen på Cimber inte ska ha samma kollektivavtal. Även om dom blivit lovade att få gå på samma avtal i ca 2 år. SEN vet ingen av oss här hur deras avtal kommer se ut. Jag kan tycka att strejken kanske kom ca 2 år för tidigt.



Och tro vad jag skriver när jag har all respekt i världen för de som jobbar ombord på flygen vi flyger, för att säkerheten ska vara 100%.



Men jag tror vi alla är överens om att tjänstgöringstiden aldrig ska äventyra säkerheten.

 
Hej! Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här inlägget. Men gör ett försök här.



Om Svensk pilotförening går ut i sympatistrejk imorgon.(Med anledning av Norwegian) Hur gör SAS då med sina kunder? Bokar de om dem till andra bolag? Eller bokar de av en och man får pengarna tillbaka? Om man blir ombokad med andra bolag eller väldigt försenad med SAS kan man få EU261 ersättning då? Samt om någon har några tips på vilka försäkringar man kan teckna som skyddar en mot strejker.
 
Back
Top