Senaste nytt

Ofrivilligt hotellbyte - rätt till fri avbokning?

Lollet

Medlem
Har en resa bokad (flyg+hotell) med Airtours den 20e juni till Cypern. Hotellet som vi bokat skulle öppnat den 15e juni, men pga Corona kommer dom öppna tidigast i september.
Har Airtours rätt att omplacera oss på ett annat ”likvärdigt” hotell utan att erbjuda oss fri avbokning?
I deras villkor står ”Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.”
Betyder det att valet är deras att endast erbjuda en alternativ resa och inte pengarna tillbaka?

Airtours har inte meddelat oss att vårt hotell inte kommer vara öppet. Det upptäckte vi själva.

Har en resa bokad (flyg+hotell) med Airtours den 20e juni till Cypern. Hotellet som vi bokat skulle öppnat den 15e juni, men pga Corona kommer dom öppna tidigast i september.
Har Airtours rätt att omplacera oss på ett annat ”likvärdigt” hotell utan att erbjuda oss fri avbokning?
I deras villkor står ”Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.”
Betyder det att valet är deras att endast erbjuda en alternativ resa och inte pengarna tillbaka?

Airtours har inte meddelat oss att vårt hotell inte kommer vara öppet. Det upptäckte vi själva.
Vad säger Airtours när du kontaktat dem?

Vad säger Airtours när du kontaktat dem?
Kompisen som mailade och frågade fick till svar

”Skulle UD komma med ytterligare avrådan och er resa inkluderas i dessa datum så kommer vi såklart att återbetala dig det som är inbetalat. Skulle flygen avgå men hotellet inte är öppet så kommer vi att erbjuda liknande alternativ i samma område.”

Ingen rätt till avbokning verkade dom tycka.
Jag tänkte försöka ha lite kött på benen innan jag ringer, men blir inte direkt klokare av att läsa paketreselagen.

Att få ett helt annat hotell än det man bokat skulle jag säga är en väsentlig ändring på bokningen.

Det kan ju varit så att ni valt mellan destination/hotell A och destination/hotell B. Valet blev A då det hotellet föll er i smaken, om inte hotell A fanns skulle ni inte bokat denna destination över huvud taget.

Frågan blir väl vad som anses vara en väsentlig ändring i "lagens namn".

Frågan blir väl vad som anses vara en väsentlig ändring i "lagens namn".
Jag förstår att hotellet kan anses viktigt i det enskilda fallet men gissar att ett byte till ett "likvärdigt" hotell på ungefär samma plats under samma period inte skulle ses som en väsentlig ändring. Men jag har inga källor utan mest bara min killgissning.

Får ni bättre eller sämre?

Senast det hände mig fick jag ett bättre boende sockrat med loungeaccess. Och eftersom vi hade konferens och lite andra aktiviteter på ursprungshotellet stod man för transfer mellan hotellen.

Kompisen som mailade och frågade fick till svar

”Skulle UD komma med ytterligare avrådan och er resa inkluderas i dessa datum så kommer vi såklart att återbetala dig det som är inbetalat. Skulle flygen avgå men hotellet inte är öppet så kommer vi att erbjuda liknande alternativ i samma område.”

Ingen rätt till avbokning verkade dom tycka.
Jag tänkte försöka ha lite kött på benen innan jag ringer, men blir inte direkt klokare av att läsa paketreselagen.
Ja även jag undrar när UD kommer med nya restriktioner.
Såg just på TV, där säger Folkhälsomyndigheten att de kommer med rese rekommendationer i slutet av maj.

Får ni bättre eller sämre?

Senast det hände mig fick jag ett bättre boende sockrat med loungeaccess. Och eftersom vi hade konferens och lite andra aktiviteter på ursprungshotellet stod man för transfer mellan hotellen.
Det vet vi inte ännu, eftersom dom inte hört av sig till oss angående ändringen. Som jag förstår det så ska man få ett ”likvärdigt”. Men vi hoppas oavsett på fri avbokning då vi inte vill åka längre.

Kan avsluta med att säga att Airtours var inte ens själva medvetna om att hotellet vi skulle bott på inte kommer vara öppet. Nu löste det sig ändå när UD förlängde sin avrådan, så vi fick pengarna tillbaka.
Är dock fortfarande lite nyfiken på om ofrivilligt byte av hotell hade setts som en väsentlig ändring av resan i "lagens namn"? Någon får väcka liv i tråden när den drabbas..

Toppen