Senaste nytt

Nytt kreditkort för företag: SAS EuroBonus Executive Card

När jag läser press-releasen med kritiska ögon låter detta
The rollout will take place in phases across Scandinavia, beginning with the introduction of its first product: the SAS EuroBonus Executive Business Card.

som att det kan komma att lanseras andra typer av kort i samma plattform. Dvs konsumentinriktade kort kan tänkas komma senare, och i så fall i direkt konkurrens med SEB. Spännande!

Fick utskick om detta precis. Tror inte det kommer har någon ordentlig genomslagskraft initialt då de flesta bolag från mellan-size och uppåt sitter i långa avtal med väletablerade affärskort och tillhörande resebyråavtal påkopplat.

Hade kunnat vara av intresse att ta en sån här för egen räkning utan några större problem (har en vilande firma) men vetifan hur det skulle hålla rent praktiskt med reseförsäkring och dylikt om man inte kan knyta till en relevant aktivitet.

Jag är nyfiken på om folk kommer starta egna EF/AB för att skaffa detta

"Vilka företagsformer kan ansöka om kortet?
Vi accepterar de flesta vanliga företagsformer. Mer information kommer att delas närmare lansering."

Jag funderade just på om även Enskild Firma kommer kunna ansöka om detta...

Sen blir det intressant när det kommer lite mer detaljer, t.ex. kring exakt vad som gäller för PP. Att PP ingår betyder ju inte nödvändigtvis att det är obegränsade fria besök.

Jag har också fått inbjudan nu. Vanligen allergisk mot att köra kaka på kaka med fördelar. T ex PP har jag redan med både gammelbankens finkort och Plat+. Därför jag inte tagit högsta nivåerna med Revolut eller Klarna.

Får vi nivåpoäng 1/4 som med SAS MC lär jag hoppa på detta kort trots allt. Extrakort hade varit trevligt också. Komma enklare i mål till LTD och tjäna riktigt bra med points.

Frågan är hur man skall ställa sig till förmånsperspektivet med ett företagsknutet kort med dessa fördelar? Om det är gråzon att tjäna poäng på sina företagsutlägg med Amex/Mastercard så är det ju svårt att ducka fördelarna med detta kort när företaget tar kostnaden?

Att tänka på, det här är ingen bra idé om man tänkt använda poängen privat. Alla köp som går via företaget syns ju svart på vitt i bokföringen, så det är superenkelt att räkna baklänges. Gör du inköp för runt en miljon per år och får ihop 250 000 poäng som egentligen tillhör firman, så är det inga problem vid en intern revision/skatteverket att peka ut att poängen använts privat och att det borde förmånsbeskattas. Om du däremot använder poäng för uppgradering etc i tjänsten kan detta vara det bästa.

Jag lurar lite på den här formuleringen
cardholders earn 25 EuroBonus points per 100 SEK/DKK/NOK spent,

som även upprepas på den formen på launch-sajten. När det gäller SEB-korten marknadsförs intjäningen som "upp till" eftersom det är olika nivåer på spend sverige, spend utomlands, spend SAS. Jag använder idag SEB-kortet främst för köp på sas och har alltså redan 25p/100kr (och ofta 50p/100kr)
Om det här indikerar att Business executive kortet kommer ha 25/100 på all spend är jag personligen inte jätteimponerad.

Vad kommer skv tycka om beskattning av dessa poäng kan man undra.
Troligen samma sak som de tycker om de poäng man tjänar in på kreditkort idag? De borde snarare vara glada åt det eftersom det blir enklare att se vilka poäng som är på spend i företaget vs spend privat, kanske?

Toppen