Senaste nytt

Nytt mat&dryck-koncept på SAS longhaul economy på gång?

intuition

Medlem
Jag fick en enkät och det känns som att SAS funderar på att förbättra / förändra ekonomi-servicen på longhaul. Det var relativt detaljerat där de bl.a. mätte betalningsviljan för varm frukost, dryckesservering under hela flygningen och större resp mindre portioner i första serveringen.
Bifogar två exempel, det var rätt många fler. Verkar som att de rätt seriöst ser över att förbättre och motivera prisbilden jämfört med andra flygbolag med fullservice.

Screenshot_2026-03-30-17-14-40-40.jpgScreenshot_2026-03-30-17-16-17-46.jpg

Tror jag de gör rätt i, en faktor att väga in torde ju vara att alla som har tillgång till lounge kan ju äta frukost där innan flyget så deras betalningsvilja kanske är rätt låg

Hoppas dock prisbilden är helt fel

1775123130321.png

Jepp, det är ett teoretiskt biljettpris. All inclusive, de testade inte det som pristillägg, dvs de är inte ute efter att sälja det som tillval, utan kollar om du väljer lite mat och mycket dricka eller mycket mat och mindre dricka osv och alla möjliga kombinationer av service och priser.
De normaliserar mot vad du föredrar om priset är samma. Och om du bara väljer billigaste alternativet. Osv osv

Hur ska cabin crew hålla rätt på dessa alternativ?
Vissa dryck endast till maten och andra ständig påfyllning sam de som inte valt alls.
Men erfarenheterna från plus till LPA mfl dest. med max 3 drycker kommer väl till plats

Hur ska cabin crew hålla rätt på dessa alternativ?
Vissa dryck endast till maten och andra ständig påfyllning sam de som inte valt alls.
Men erfarenheterna från plus till LPA mfl dest. med max 3 drycker kommer väl till plats
Jag tror tanken är att man lanserar ett koncept, inte att dessa är alternativ som erbjuds till pax.

Alltså. Det är inte alternativ som ska erbjudas.
De gör en undersökning på om det framtida konceptet ska vara
lite/mycket mat, lite/mycket dricka, varm eller kall frukost och samtliga permutationer.

Jag tänkte att det kanske var fler som hade fått denna undersökning från SAS eller likanden från andra bolag, men det verkar inte så. Det är alltså ett ganska vanligt och seriöst sätt att testa av vad marknaden vill ha och till vilket pris. För att göra det visar man en stor mängd olika val för panelen där man testar av olika kombinationer av servicen till olika prispunkter. Det gör man alltså inte för att man tänker erbjuda alla de sjutti-sexton alternativen utan för att hitta den kombination av servicenivå och prisnivå som tilltalar många kunder och som är en bra affär för bolaget.

Last edited:
Alltså. Det är inte alternativ som ska erbjudas.
De gör en undersökning på om det framtida konceptet ska vara
lite/mycket mat, lite/mycket dricka, varm eller kall frukost och samtliga permutationer.
Jag tycker att konceptet mycket dricka i ekonomiklass är inte riktigt ett bra idé för flygbolag. Redan nu finns det problem med överförfriskade passagerare. Ryanair har väl även förslagit begränsningar i tillgång till alkohol innan flyg om jag minns rätt. Att ha folk i ekonomi som tycker det har betalt extra just för att kunna dricka mycket är lite riskabelt i mina ögon. Visst är det fri tillgång till alkohol i Business redan idag, men folk som betalar för business är inte endast ute efter fri tillgång till alkohol. Och det är en begränsad antal personer med högre personaltäthet att hålla ett öga det som pågår. Helt annan situation i ekonomi på long haul

Min personliga åsikt är att man borde kunna erbjuda följande på longhaul i economy.

Måltidseevering:
2 enheter valfri dryck alkohol (öl, vin, sprit)

Fri servering:
Lågalkohol under 6% (öl, cider, färdig drink)
Soft drinks

Köp ombord
Vin, starkvin, sprit

De gånger jag rest med bolag som har gratis servering av alkohol i longhaul economy har jag aldrig sett någon överdriven fylla. De flesta dricker måttligt, självklart kan det skilja på destination och veckodag.
Men erbjuder man enbart lågalkohol gratis behöver man dra i sig väldigt mycket för att bli överförfriskad och då kan personalen stoppa det i tid.

Med ovan koncept kan alla få vin till maten och en fördrink eller aperitif efter.

Jag gjorde samma undersökning häromdagen. Den kom inte från SAS till mig och jag var inte helt säker på att det handlade om dem.

Toppen