Senaste nytt

Nybörjarfrågor om Amex och inkomst, betalo, allmänt.

ClaudiusClay

Ny medlem
Tjenare.

Först och främst, kul forum! Har kollat runt lite i trådar för att få svar på frågor jag har om kreditkort. Gått från att veta inget till att fatta en del i alla fall. Verkar krylla av like-minded snåljåpar här, vilket gör att en sparsam smålänning som jag själv känner mig extra välkommen. Efter min egna research hoppas jag att jag nu får ställa lite mer kvalificerade noob-frågor om min specifika situation.

Jag är ganska övertygad om att ett kreditkort vore ett smart beslut för mig, eftersom jag som sagt är sparsam, har bra koll och spenderar inte mer än vad jag har. Dock är jag för närvarande student, vilket påverkar hur min inkomst ser ut. Jag har dock jobbat deltid, åtminstone förra året (i år blev det knappt något pga corona). Så min årsinkomst föregående år är kanske är ca 90 - 100 k, om man räknar med 80% av CSN-bidraget (räknas som inkomst om jag fattat det rätt?)
Frågorna lyder:
Ang inkomst och Amex:

1. Finns det något (inofficiellt?) krav på inkomst för att få Amex? Vissa snackar om 150k, andra säger att det bara handlar om en bra credit score. Ej hittat någon som helst information om inkomstkrav i Amex medlemsavtal. “Testa att söka kortet bara” - är säkert ett passande svar på den frågan. Följdfrågan blir isf, finns det några nackdelar med att söka och sedan få avslag? Tänker på ens credit score och dylikt.

2. Om inkomsten spelar roll, skulle det då vara större chans att få exempelvis ett classic än ett premium? Många verkar anse att bonusen genom värvning för premium är förmånlig ut just nu. 30k poäng för 15k spend de tre första månaderna. Efter vad jag läst verkar dock premium som ett ganska "seriöst" kort för någon i min sits, kanske pga avgiften?

3. Är man skyldig att uppge förändringar i inkomst löpande för amex? Eller är man “safe” så fort man har kortet och betalar alla fakturor i tid? Min deklaration kommer inte se lika vacker ut nästa år. Och om inkomsten spelar roll, skulle jag aldrig få ett kort då.

Ang betalo/praktiska frågor om att ha amex/kreditkort

4. Hur fungerar det med att betala "räkningar" till privatpersoner genom ex betalo på sitt kort? Har läst att det inte är säkert att amex tillåter detta, vilket skulle dra ner min spend rejält då jag betalar andrahandshyra privat. Skulle det gå kanske ett premium skulle vara värt.

5. Kan Amex dra tillbaka kortet om det inte används eller om man spenderar för lite? Skulle ju inte make sense för ett kort med månadsavgift gissar jag, men de som är gratis?

6. Antar att det inte är tillåtet att köpa saker åt andra och sedan bli kompenserad privat (Duh). Men hur är det med andra tillfällen, om man exempelvis tar en restaurangnota och sedan blir kompenserad? Är man då en brottsling eller hur strikt är det? Om sambon går och handlar på ens kort? Leder det till fängelse?

Många frågor på en gång, hoppas det är lugnt! Mkt tacksam för svar och tar gärna emot hänvisningar till andra trådar jag kan ha missat i mitt sökande.

Ha det!

1. Sök kortet, det går att få med väldigt låg intjäning. Du lär dock få en mycket låg kreditgräns till att börja med. Finns ingen gräns man måste vara över, det går att få som student med din inkomst.

2. Bör inte spela roll vilket kort du skaffar, det är krediten på kortet som avgör.

3. Har du kortet och betalar fakturorna från amex kommer du inte höra från dom alls. Ingen av oss andra uppger när vi får mer/mindre att röra oss med.

4. Ingen koll på detta.

5. Kan kan de väl, men kommer inte göra. Många av oss har kort enbart för förmåner men spenderar 0 på dom.

6. Här har du fel, det är inga problem att köpa saker åt andra. Jag tar alltid notan för vänner om vi är ute och delar på kostnad och får swish efteråt. Betalar även en del andra utgifter och får summan swisha till mig.
Det är dock inte tillåtet att låna ut kortet till andra, inte ens sin sambo. Då bör du skaffa ett gratis extrakort till sambon istället, men du är betalningsansvarig ändå.

4. Amex reagerar mycket negativt på detta så jag rekommenderar Dig ej att försöka.

Oavsett tycker inte jag att det är värt 2,5kr i avgift plus kortavgifter för att tjäna 15-20eb. Bara om det går att kombinera med t ex poängkampanjer eller om det verkligen behövs för att nå upp till voucher.

Min åsikt tillhör troligen minoritetens här på BC, men jag vill inte betala över 10öre per poäng. Speciellt inte nu med all osäkerhet kring framtida resande.

Tack för svar! Anade inte att det skulle vara ok att köpa grejer åt andra. Hur långt sträcker det sig dock? Låter ju konstigt att man skulle kunna betala en bil åt en polare för 50k och sen bara bli ersatt direkt? Skulle det också vara kosher? Skulle ju ge en en jädra massa gratispoäng att köpa saker åt vänner/familj.

4. Amex reagerar mycket negativt på detta så jag rekommenderar Dig ej att försöka.

Oavsett tycker inte jag att det är värt 2,5kr i avgift plus kortavgifter för att tjäna 15-20eb. Bara om det går att kombinera med t ex poängkampanjer eller om det verkligen behövs för att nå upp till voucher.

Min åsikt tillhör troligen minoritetens här på BC, men jag vill inte betala över 10öre per poäng. Speciellt inte nu med all osäkerhet kring framtida resande.

Alright. Trist att man missar den möjligheten bara för att man betalar en faktura indirekt... Det gör att jag med all sannolikhet inte kmr nå upp till 2-4-1 nästa år. Dock om jag skulle ta premiumkortet och få 30k poäng i startbonus efter tre månader, kan jag därefter byta ner mig till ett classic utan problem och behåller jag då bonuspoängen?

Anade inte att det skulle vara ok att köpa grejer åt andra. Hur långt sträcker det sig dock? Låter ju konstigt att man skulle kunna betala en bil åt en polare för 50k och sen bara bli ersatt direkt? Skulle det också vara kosher? Skulle ju ge en en jädra massa gratispoäng att köpa saker åt vänner/familj.
Det är inga problem inom rimliga gränser. Men det finns ju en viss risk att din bank drar öronen åt sig om du plötsligt börjar få större summor insatta (o)regelbundet från diverse privatpersoner... Amex lär inte ha några synpunkter på det hela så länge du betalar fakturan i tid.

Alright. Trist att man missar den möjligheten bara för att man betalar en faktura indirekt... Det gör att jag med all sannolikhet inte kmr nå upp till 2-4-1 nästa år. Dock om jag skulle ta premiumkortet och få 30k poäng i startbonus efter tre månader, kan jag därefter byta ner mig till ett classic utan problem och behåller jag då bonuspoängen?
Det är normalt sätt inga problem, du kan alltid hävda att kortet blir lite för dyrt och vill byta ner dig iom att du inte når 150k spend gränsen.

Nu vet jag inte vad lägsta gräns är på krediten, men finns risk för att du får 10-15k och då är det på håret att det går nå 150k spend (även om man kan göra extra inbetalningar).

Det är inga problem inom rimliga gränser. Men det finns ju en viss risk att din bank drar öronen åt sig om du plötsligt börjar få större summor insatta (o)regelbundet från diverse privatpersoner... Amex lär inte ha några synpunkter på det hela så länge du betalar fakturan i tid.

Det låter ju inte alls illa, så länge man gör det måttligt då! Då lär polarna se mig viftandes med kortet för att betala krogrundorna framöver då. En syn som sällan skådats förut :)

Det är normalt sätt inga problem, du kan alltid hävda att kortet blir lite för dyrt och vill byta ner dig iom att du inte når 150k spend gränsen.

Nu vet jag inte vad lägsta gräns är på krediten, men finns risk för att du får 10-15k och då är det på håret att det går nå 150k spend (även om man kan göra extra inbetalningar).

Exakt. Anar det också. Så om jag skulle byta ner mig till ett classic i februari då jag nått bonusen på 30k poäng. Då blir jag alltså sannolikt inte av med några poäng, men räknas inköpen jag hinner göra med premiumkortet som spend på det nya classic kortet? Dvs säg att jag spenderar 10k i januari/februari på premium och sedan byter till classic. Har jag då 90k k spend till 2-4-1 eller måste jag börja om?
Edit: 2-4-1 på classic vekar bara gälla i europa vilket är ett stort minus dock.

1. När jag var 18 och skaffade Amex för 2.5 år sedan utan taxerad inkomst från året innan fick jag det förklarat att inkomstkravet var 150 000:- per år - kan ha ändrats men är relativt säker på att fortfarande är så. Amex är dock flexibla, ringer du in, förklarar din situation och kan visa upp att du har medel på ett bankkonto, ISK eller liknande så borde de godkänna din ansökan, det funkade för mig.
Raka motsatsen mot SEB för att få ett SAS MC, där var det computer says no tills rätt siffror stod på min kreditupplysning.

1. När jag var 18 och skaffade Amex för 2.5 år sedan utan taxerad inkomst från året innan fick jag det förklarat att inkomstkravet var 150 000:- per år - kan ha ändrats men är relativt säker på att fortfarande är så. Amex är dock flexibla, ringer du in, förklarar din situation och kan visa upp att du har medel på ett bankkonto, ISK eller liknande så borde de godkänna din ansökan, det funkade för mig.
Raka motsatsen mot SEB för att få ett SAS MC, där var det computer says no tills rätt siffror stod på min kreditupplysning.

Ok. Har läst liknande på andra ställen också. Ringde du in efter du fick avslag eller ringde in och snackade med dem först? Hur mycket medel borde de vara ok med? 100-200k eller mer?

Toppen