Senaste nytt

Nybörjares första businessresan, ARN-ZRH-MIA

char

Medlem
Det finns så mycket information och kunskap på detta forum som har lärt mig så mycket så tänkte bjuda tillbaka med en reserapport.

Bakgrund:

Jag har aldrig rest i business men efter att ha hittat detta forum sommaren 2019 så blev suget stort. Läste och läste om hur man skulle gå tillväga för att samla poäng och boka "gratis" resor. Signade upp för Amex Premium och SAS Mastercard. Bjöd in frugan, och några vänner. Bytte till A3, Fortum, mobilabb etc. Hux flux så var poängsaldot stort plus en 2-4-1 voucher i handen.

December 2019 bokades således en poängresa i business med SAS till Washington sommaren 2020. Sen kom Covid 19. Bokade om till sommaren 2021 för då måste ju Covid vara över. Våren kom, och ingen ljusning i sikte. SAS flyttade avgången och jag passade då på att avboka för att få tillbaka den nu utgångna vouchern. Sökte nya resor men det var svårt att få tag på med SAS. Sökte på United/Aircanada och hittade bra datum med Swiss till Miami 11 November.

Tiden gick (igen) och fortfarande ingen öppning i sikte så började misströsta. Hade nu över 300k poäng men började tappa sugen, vad ska jag med poäng till när jag aldrig kan använda dom. Så plötsligt kommer info om att USA ska öppna i början av November. Hmm, hoppas början är före den 11:e. Så kom till slut beskedet, tre veckor innan avresa, att USA öppnar den 8:e. Bingo!

Var inställd på ännu en inställd resa så nu blev det lite brådis med att ta reda på och fixa allt som behöver göras innan och meddela våra arbeten att resan trots allt kommer att bli av.

Förberedelser:

Gjorde antigentest på PharmaUse på Royal Viking vid Centralen. Testet gick snabbt och smärtfritt med en pinne ytligt i näsan. Kostnad 395 kr.

Laddade upp följande dokument till Swiss för att kunna checka in online:
- Pdf med vaccinationsbevis från covidbevis.se
- Pdf med testresultatet från PharmaUse
- Pdf som jag fick när jag fyllt i https://swissplf.admin.ch/formular för att komma in i Schweiz.
- Laddade ner https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/NCEZID-FRM-Combo-Passenger-Disclose-508.pdf som jag fyllde i och signerade digitalt i Acrobat Reader. (Kryssade sektion 1.1 och sektion 2.1 och sen signerade)

Första gången laddade jag bara upp vaccinationsbevis och covidtest men fick då tillbaka efter några timmar att inresedokumenten saknades. Gjorde om allting och skickade in ovanstående fyra dokument och fick då tillbaka efter några minuter "Your travel documents have been successfully reviewed" :) Checkade in Online genom Swissappen på telefonen och allt gick smidigt.

Here we go:

Vi flyger i business ARN->ZRH->MIA. Första sträckan går 8.50 och eftersom vi vill undvika strul, stress och trafik kör vi första natten på Radisson Arlanda.

Kom till Arlanda vi 19.30 tiden och det var inga problem att checka in väskorna och få ut boarding pass. Efter en ok middag på Sky Horizon så softar vi nu på rummet

Runway view enligt Radisson:

upload_2021-11-10_22-39-7.png

Fortsättning följer i morgon

@char Trevlig att resan börjar med LX1249 kan inte bli bättre val, Swiss har den bästa businessen inom Europa
Ni kommer att serveras den kalla plattan, (den har hamnat utav någon outgrundlig anledning i tråden) https://www.businessclass.se/forum/threads/sas-återupptar-flera-destinationer.99542/page-31
Personligen har jag åkt LX1249 ca 6 gånger under hösten och avnjutit anrättningen med den goda färskpressade apelsinjuice.
Väntar med spänning på din fortsatta rapportering från resan.

Lounge premiär

Började med ett besök på Pontus för frukost. Inte super imponerad faktiskt, litet och trångt och frukosten var väl ok inte mer. Fortsatte till SAS guld lounge och det var ju mer som förväntat, stort och mycket sköna ställen att hänga vid. Mrs char fick också lite jobb gjort här. Käkade inte mer än ett äpple men tyckte utbudet såg ok ut.

upload_2021-11-12_4-5-58.png

cleardot.gif

Business premiär!

8.50 ARN-ZRH A320Neo 3A, 3C

Prio boarding gick smidigt och vi var snabbt på planet. Fullt i ekonomi och fyra lediga platser på fem rader i business. Vi lyfte 28 min försent. Bra med utrymme och skönt med blockat mittsäte så man slipper trängas med mrs char.

upload_2021-11-12_4-9-17.png

Trevlig och serviceinriktad crew som var snabba att fylla på dricka. Jag körde på cola men fanns vin och champagne. Serverades, precis som @011430121 sa, en bricka med kallskuret som var riktigt gott. Mrs char blev förtjust i träbrickorna så dom fick följa med hem.

upload_2021-11-12_4-11-12.png

Var en snabbis in på business loungen på Terminal E i Zurich där vi tog ett glas mousserande. Fanns självbetjäning öl, vin och sprit. Ingen champagne vad jag såg. Var mycket folk och svårt med sittplatser så vi satt ute en stund.

13.00 ZRH-MIA A340 9A 9B

Wow, det här va verkligen en härlig flygning. Kommer bli svårt att flyga longhaul i ekonomi i fortsättningen. Stolarna var sköna, maten var god och drickan flödade.Egentligen inget alls att klaga på. Sov totalt 10 minuter.

Maten var verkligen bra.

Började med Lax
upload_2021-11-12_4-18-10.png

Sen oxfile med god sås. Var gott men nådde ändå inte upp till övriga rätter
upload_2021-11-12_4-20-10.png

Lite överstekt men ändå bättre än vad jag förväntade mig på ett flygplan
upload_2021-11-12_4-23-1.png

Efterrätten var fin
upload_2021-11-12_4-24-2.png

Innan landning beställde jag in en hamburgare från Swiss bistro meny. Den var väldigt mycket bättre än förväntat
upload_2021-11-12_4-26-12.png

Sen blev det en och annan dryck lite här och där. Och en glass. Mrs char åt helt andra rätter och hon var också väldigt nöjd.

Väl framme på MIA så var det låång väntan i passkontrollen. Inga som helst papper har kontrollerats på resan förutom ovan nämnda som jag laddade till Swiss. På Zurich var man dock tvungen att gå till ett bås och få en blå stämpel på boarding passet men hon kollade bara på en lista och stämplade. Men kan vara bra att veta för vi hade missat det och undrade vad dom menade när dom ropade upp att ingen utan blå stämpel skulle få boarda.

Hyrbilen var inga problem att hämta trots 45 min sent och ett billigt pris på < $500 för 13 dagar, blev som utlovat en Mazda CX5.

Fortsättning följer i morgon, nu är det natti.

Swiss har den bästa businessen inom Europa

Alla får förstås tycka olika men jag vill nog hävda att Business inom Europa är bäst med Turkish Airlines. Här är det nämligen "riktiga" business-säten, dvs inte bara samma säte som i ekonomi med blockat mittsätte. Sköna recliners i skinn med gott om plats. Och maten från Do&Co brukar inte göra någon besviken.

Toppen