Nya villkor i Nordic Choice från 1 februari

Det verkar vara lite olika på olika hotel. Jag har fått ungefär hälften uppgraderade som Plat. Ibland från superior till Famlijerum. I Helsingborg verkar det vara snäppet över Delux....Vet inte om det är bra eller inte....?
 
Fördelen med långt i förväg fixad uppgradering är väl att man kan betala och checka in online och sen använda mobile key. Smidigt!
 
Robban1616 skrev:Det verkar vara lite olika på olika hotel. Jag har fått ungefär hälften uppgraderade som Plat. Ibland från superior till Famlijerum. I Helsingborg verkar det vara snäppet över Delux....Vet inte om det är bra eller inte....?Klicka för att utvidga...
Om du syftar på Grand Hotel Helsingborg, så har jag fått exakt samma uppgradering och satt precis och tittade på det. Jag skulle tro att Deluxe och Familjerum är i grunden samma rumstyp, dvs 30kvm. Det som verkar skilja är att deluxe har en bäddsoffa för två från början medan familjerummet inte har det utan får de extrasängar man beställer.
 
Skulle bara rapportera tillbaka om den digitala restaurang-kupongen om det är någon som undrar hur det fungerar.



Så fort man checkat in dyker den upp i appen, dels som en push, dels finns den inne på din bokning, typ mellan rubrikerna "Din bokning" och "Kontakta oss".

Klickar du in på kupongen ser du värdet och kan vända på den och se reglerna.

Kupongen kan användas "innan restaurangen stänger i dag" så teoretiskt ska den ligga kvar till stängningsdags, även om det är efter 24.00.

Kupongen försvinner om du inte använder den

Bor du flera dagar i rad så dyker en ny kupong upp nästa dag



Använda

Det hela känns lite high-tech till dess du ska använda kupongen.

- Jag har en kupong, den är visst i appen nuförtiden.

- OK, jag får se. Jadå, tryck där, säger servitrisen och pekar på knappen "Använd kupongen"

Jag trycker och kupongen nollställs - "Din kupong är nu förbrukad"

- Sådär, säger servitrisen, och slår in 125kr rabatt i kassan.



Så processen är precis som om det vore en fysisk kupong, ingen koppling mellan appen och restaurangen. Inget fel med det, jag är nöjd att slippa pappers-lappen, men det var inte riktigt lika high-tech som jag trodde.



Och en liten varning för den klåfingrige: Tryck alltså inte på knappen "Använd" om du inte står med servitrisen och ska betala!
 
Jag har ca 20 bokningar som är efter 1 feb men bokade före. Ringde kundtjänst idag för att kolla vad som händer med dom. Han sa att har skulle gå in och uppgradera alla ett steg. Kollar nu och det har dom gjort. Snyggt.
 
Undra om dom uppgraderar manuellt eller om det sköts automatiskt av en dator //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji848.png
 
Han sa att det kommer vara varje Hotel som ska sköta det, han gjorde allt manuellt för mig i alla fall. Han sa att han skulle gå igenom allt själv.
 
Det är en intressant fråga - jag tycker det verkar som att det är en manuell hantering.

Och det som är i post#26 ("uppgradera...när bokningen kommer in") tycker jag också antyder att det är en hantering som görs för hand, kanske av resp. hotell. Finns isåfall viss risk för fortsatt godtycke. Men tiden lär utvisa.
 
Vet inte om någon annan skrivit detta och jag missat det? Men dom har nu ändrat så att man måste äta mat samtidigt för att kunna nyttja vouchern för alkohol numera (inte som tidigare att bara starksprit var exkluderat). Dvs du kan inte enbart ta en öl för vouchern längre, utan att mat måste beställas samtidigt.
 
BingoBerra skrev:dom har nu ändrat så att man måste äta mat samtidigt för att kunna nyttja vouchern för alkohol numera (inte som tidigare att bara starksprit var exkluderat). Dvs du kan inte enbart ta en öl för vouchern längre, utan att mat måste beställas samtidigt.Klicka för att utvidga...
Vad har du för källa på det?



Det där tror jag nämligen inte alls på. Jag köpte själv en flaska vin och bara det så sent som förra lördagen med de nya villkoren och min mobilvouchern.
 
Urklippt från villkoren.

”7.5.3......Kupongen erhålls i Nordic Choice Hotels app (på hotell som inte är kopplade till appen erhålls fysisk voucher) och kan lösas in mot mat eller dryck i hotellrestaurangen (ej sprit eller tobak). För att nyttja kupongen för alkohol krävs samtidigt köp av mat.”
 
Samma text står också på kupongen.



Kanske är regeländringen för att kupongen nu finns i alla länder? (Dvs att minsta gemensamma nämnare kräver mat på notan)
 
Det står till och med att "snacks" inte räknas som mat:



screenshot_20210213-211616-jpg.116569
 
Berglund skrev:Vad har du för källa på det?Det där tror jag nämligen inte alls på. Jag köpte själv en flaska vin och bara det så sent som förra lördagen med de nya villkoren och min mobilvouchern.Klicka för att utvidga...
Tack Mr Basic och intuition för att ni var så snabba på att svara! Jag fick också i veckan köpa enbart en öl på vouchern, men fick förklarat att det var ett undantag för att det är helt nytt och inte helt implementerat. Nästa hotell nu i helgen så blev jag helt nekad. Så även om du inte tror på det så är det nog tyvärr fallet.
 
Kan rapportera samma från Grand Helsingborg. Kan bara användas till mat. Att man sedan kan köpa öl/vin till maten om man vill känns ju rimligt då man ändå får betala det som vanligt.
 
När det gäller den garanterade uppgraderingen måste jag säga att jag får lite blandade svar från kundtjänst. Jag kontaktade (platinum-)kundtjänst eftersom jag dels inte fått uppgraderingar på 3 vistelser, dels kunde se i appen att 10+ framtida bokningar inte var uppgraderade.



Min första kontakt gav detta. Rent generellt:


Hotellen ska gå igenom alla bokningar som kommer in och uppgradera direkt. Dock ingen automatik utan är alltså upp till hotellen att hantera den nya regeln, men det ska göras löpande och kort efter att bokningen gjorts.


Bokar man via kundtjänst ska uppgraderingen ske omedelbart eftersom kundtjänst då ska kunna boka direkt i den uppgraderade rumstypen, dvs ingen två-stegs-raket.
Detta ligger i linje med vad vi hört och läst i tråden och på andra ställen, och det är ju OK.



Specifikt för mitt klagomål fick jag svaret:


Bokningar gjorda för länge sedan (egentligen alla bokningar som gjorts före 1 feb) hamnar lätt i limbo. Hotellet kan ju vara bra på att bevaka ny-inkomna bokningar men helt missa äldre bokningar. Det kan också bli så att när hotellet väl tar upp en äldre bokning, ja finns inte tillgänglighet i nästa rumskategori. Eftersom uppgraderingen inte är automatisk så fungerar det inte exakt som regeln säger( "garanterad uppgradering [...], så länge det finns lediga rum när din bokning registreras i bokningssystemet"). I praktiken är det tillgängligheten när hotellet manuellt tar upp bokningen som avgör. Har det gått dagar/veckor/månader innan de tar upp bokningen är risken att tillgänglighet som fanns vid bokningstillfället nu försvunnit.


Kundtjänst berättade att flera av mina 10+ framtida bokningar var redan uppgraderade och bad mig återkomma med specifikt vilka som jag inte tyckte hade fått garanterad uppgradering 1 nivå.


Den första punkten kan jag förstå, även om det visar på svagheten att bokningssystemet inte uppgraderar automatiskt. Nu blir det ändå ett godtycke med hur hotellen agerar.



Den andra punkten gjorde mig nyfiken. Är det verkligen så att kundtjänst ser en rumstyp i bokningssystemet och jag ser en annan i appen? Jag skickade in min 10+ lista på ej uppgraderade rum och undrade om de kunde ange vilken rumstyp jag var uppgraderad till i varje bokning. Svaret jag fick då var lite motsägelsefullt mot svaret 24 timmar tidigare. I korthet:


Nej, dina bokningar är inte uppgraderade, för de ligger ju i framtiden (3 veckor-4 månader)


Hotellen har lite olika rutiner, men oftast tittar de inte på inkomna bokningar förrän 1-2 veckor före ankomstdatum
Vi har skickat påminnelse till alla hotellen om att titta igenom dina bokningar


Påminnelsen från kundtjänst fungerade bra. Alla framtida utom 1 bokning är nu uppgraderade i appen. Jag drar också slutsatsen att det vi ser i appen är också precis det rum som man för tillfället är bokad i.



Alla mina bokningar var gjorda före 1 feb, så det är möjligt att det fungerar bättre för helt nya bokningar. Men jag känner att jag nog kommer att ha lite extra koll på rumskategori i appen för nya bokningar under våren för att se om/när de uppgraderas.
 
Prövat nya kupungreglerna i praktiken på Clarion Visby. Restaurangen stängd men baren öppen. Fick inte använda kupongen till bara öl, men om jag tog något "matigt" till ölen gick det bra att betala allt med 125kr-kupongen. Chipspåse funkade som mat. 130 kr totalt minus 125 kr = 5 kr att betala.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Prövat nya kupungreglerna i praktiken på Clarion Visby. Restaurangen stängd men baren öppen. Fick inte använda kupongen till bara öl, men om jag tog något "matigt" till ölen gick det bra att betala allt med 125kr-kupongen. Chipspåse funkade som mat. 130 kr totalt minus 125 kr = 5 kr att betala.Klicka för att utvidga...
"felräkning i banken till Er favör"
 
Cristoffer Cedergren skrev:Prövat nya kupungreglerna i praktiken på Clarion Visby. Restaurangen stängd men baren öppen. Fick inte använda kupongen till bara öl, men om jag tog något "matigt" till ölen gick det bra att betala allt med 125kr-kupongen. Chipspåse funkade som mat. 130 kr totalt minus 125 kr = 5 kr att betala.Klicka för att utvidga...
En chipspåse är den nya ”restriktionsrätten” //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji106.png
 
Back
Top