Senaste nytt

Ny serviceavgift vid ombokning - 350kr/p

De gör allt för att göra det omöjligt att boka/ändra själv. Vill tro att det inte är speciellt nära att vi får en webblösning som gör det möjligt för oss att boka resor helt själva. Nu tar de extra betalt, som gör att de kan tjäna mer pengar / anställa fler. Inför de en webblösning så behöver de tvärtom sparka anställda då kunden kan boka resor helt själv.

Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue. :)

De gör allt för att göra det omöjligt att boka/ändra själv. Vill tro att det inte är speciellt nära att vi får en webblösning som gör det möjligt för oss att boka resor helt själva. Nu tar de extra betalt, som gör att de kan tjäna mer pengar / anställa fler. Inför de en webblösning så behöver de tvärtom sparka anställda då kunden kan boka resor helt själv.

Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue. :)

Tvärtom tänker jag det är ett sätt att minska antalet ombokningar och öka tillgängligheten. Om man bankar i folk att de inte bör boka förrän de vet definitivt att de ska åka så borde tillgängligheten öka. I teorin.

Det kanske stämmer för economy men visa ett bonusprogram där du kan boka en lika billig longhaul business class award som hos SAS, även om det kräver 1-2 ombokningar för att få ihop bokningen. Gärna där det är lika enkelt att dra in poängen utan att ens flyga också.

Just ombokningsavgifter håller jag med om är störigt när man ofta är mer eller mindre tvungen till ombokningar för att få ihop en tur och retur. Men att påstå att Eurobonus har höga avgifter överlag stämmer inte.

Tvärtom tänker jag det är ett sätt att minska antalet ombokningar och öka tillgängligheten. Om man bankar i folk att de inte bör boka förrän de vet definitivt att de ska åka så borde tillgängligheten öka. I teorin.
Med den tillgängligheten som finns gäller det att boka vad som finns när det dyker upp. Men omöjligt att boka om till något vettigt likt förut där man försökte på något sätt optimera att åka mer rakare linje.

Men om SAS vill betala för mig att jag flyger ARN-CPH-AMS-FRA-RUH-BKK-JED-ZRH-CDG-ARN istället för ARN-CDG-BKK-CDG-ARN så får dom gärna göra det. Men man kommer allt mer undvika att boka om närmare inpå med alla dessa ny kostnader.

Det känns samtidigt konstigt att de inte gått ut med det innan det införs?
Vid tidigare höjning iår så kom det ju åtminstone någon form av notis inna och på en redan bokad biljett kunde man göra en (1) ombokning enligt avgiften som gällde vid bokning.

En ombokning frigör ingen stol. Samma person behåller kontrollen över en awardplats oavsett om det kostar 0 kr eller 1000 kr att boka om. Det enda som minskar är antal ”onödiga” ändringar, inte den faktiska belastningen på awardtillgängligheten. För att tillgängligheten ska öka krävs avbokningar, inte ombokningar.
Det kanske stämmer för economy men visa ett bonusprogram där du kan boka en lika billig longhaul business class award som hos SAS, även om det kräver 1-2 ombokningar för att få ihop bokningen. Gärna där det är lika enkelt att dra in poängen utan att ens flyga också.

Just ombokningsavgifter håller jag med om är störigt när man ofta är mer eller mindre tvungen till ombokningar för att få ihop en tur och retur. Men att påstå att Eurobonus har höga avgifter överlag stämmer inte.

Man kan inte bara räkna skatter och ombokningsavgifter. Poängen har också en kostnad – framför allt kortavgiften. Har man inte väldigt hög spend på Amex Elite tar det ofta 2–3 år att samla ihop till en longhaul-award, och då är kortavgiften multiplicerad med antal år. Den kostnaden måste räknas med för att få en rättvis bild av vad resan faktiskt kostar.

Priset blir dessutom individuellt beroende på hur snabbt man tjänar poäng. För de flesta privatpersoner är det inte realistiskt att jämföra med revenuepriser på 30–40k i Business, eftersom väldigt få faktiskt hade betalat det kontant. Då blir poängresan inte “gratis business”, utan en bekvämare resa som man fått spara ihop till under flera år.

EuroBonus är absolut ett starkt program, men kostnaderna är inte noll. Skatter, ombokningsavgifter och poängkostnaden tillsammans gör att en bonusresa i praktiken inte blir ”nästan gratis”, utan har en reell prislapp även om värdet är bra.

Toppen