Senaste nytt

Ny på Oneworld / Avios - Behöver hjälp!

BajenBusiness

Ny medlem
Som gammal Eurobonus medlem och fortsatt en relativt stort poängsaldo kvar så har jag fattat det ångestladdade beslut att skicka över Membership rewardspoängen till Oneworld gruppen istället.

Kontext:
Idag: Strax norr om 1 miljon membership rewards
Sia om framtiden: Bytt till points plus och har utlägg från bara microsoft i utländsk valuta på ca. 50-60 tkr per månad så borde bli en del poäng kommande 12 månader.

Vad är bästa strategin? Köra över poängen till BA? ska resa tidigast Q1 2027. 2026 redan uppbokat med annat godis via eurobonus.

Som gammal Eurobonus medlem och fortsatt en relativt stort poängsaldo kvar så har jag fattat det ångestladdade beslut att skicka över Membership rewardspoängen till Oneworld gruppen istället.

Kontext:
Idag: Strax norr om 1 miljon membership rewards
Sia om framtiden: Bytt till points plus och har utlägg från bara microsoft i utländsk valuta på ca. 50-60 tkr per månad så borde bli en del poäng kommande 12 månader.

Vad är bästa strategin? Köra över poängen till BA? ska resa tidigast Q1 2027. 2026 redan uppbokat med annat godis via eurobonus.
Låter vettig. Jag kommer snart att ha 5 miljoner membership rewards. Plan är att byta till 250.000 BA Avios som skickas vidare till Finnair för 2 business class biljetter T/R till Japan någon gång under 2027.

Det låter som en bra idé. Personligen så är jag nöjd med Amex PP. Med mycket spend i utländsk valuta så har jag lyckats boka bonusresor i business med Finnair,Iberia och BA. Jag läser och hör om diverse problem och svårigheter med överförings processen men jag tycker att den alltid funkat utan problem och är väldigt mycket lättare än vad man får det att låta som.

Jag för alltid över antingen hela eller delar av saldot genom self-service portalen som man smidigt hittar längst ner i Amex experiences appen. Överföringen ska och görs alltid till BA med kursen 20:1. Där är det superenkelt att koppla ihop sina konton på Qatar, Finnair , Iberia etc på Avios.com. Överföringen går på sekunden och sedan upplever jag att det bara är in att boka. Massvis med tillgänglighet i princip överallt med 1 byte från Stockholm i mitt fall. Vill man åka på populära datum så kan man behöva hänga på låset 360 dagar i förväg men det tycker jag är ett billigt ”pris” för att garanterat få till bonusresor på Jul/Nyår, sommaren etc.

Hoppar in här i tråden då jag är i en liknande situation. EB kontot kommer fortsätta leverera en C award om året för 2 men har knåpat ihop en bit norr om 5 miljoner MR på Amex som jag tänkt försöka få till en reward med Qatar i C till Maldiverna. Följer tråden med spänning

Är du bara ute efter att få en bra växelkurs på Amex-poäng då känns BA som ett givet alternativ, speciellt om man kör points plus och har en bra spend i utländsk valuta, som sagts ovan. Sitter själv i samma båt även om "spenden" inte är i närheten. Sedan ska du se upp med deras ohemula bränsletillägg om man kör ex-Europa. Qatar är lite bättre där. Men ska man skaffa staus hos BA, blir det en annan historia.

Det låter som en bra idé. Personligen så är jag nöjd med Amex PP. Med mycket spend i utländsk valuta så har jag lyckats boka bonusresor i business med Finnair,Iberia och BA. Jag läser och hör om diverse problem och svårigheter med överförings processen men jag tycker att den alltid funkat utan problem och är väldigt mycket lättare än vad man får det att låta som.

Jag för alltid över antingen hela eller delar av saldot genom self-service portalen som man smidigt hittar längst ner i Amex experiences appen. Överföringen ska och görs alltid till BA med kursen 20:1. Där är det superenkelt att koppla ihop sina konton på Qatar, Finnair , Iberia etc på Avios.com. Överföringen går på sekunden och sedan upplever jag att det bara är in att boka. Massvis med tillgänglighet i princip överallt med 1 byte från Stockholm i mitt fall. Vill man åka på populära datum så kan man behöva hänga på låset 360 dagar i förväg men det tycker jag är ett billigt ”pris” för att garanterat få till bonusresor på Jul/Nyår, sommaren etc.
Är själv ganska nybliven Amex PP-innehavare och rookie inom One World. Hur ser tillgängligheten ut för fler personer? Finns det något bolag inom One World som brukar släppa 4+ platser i business?

Finns det något bolag inom One World som brukar släppa 4+ platser i business?
Det undrar jag också!
Jag har samlat ihop dryga 10 miljoner (500k avios) och skulle vilja åka med familjen (2vuxna 1barn) till Asien (Thailand, Indonesien eller dyl) om ganska exakt ett år från nu. Det jag hittat hittills (även om platserna inte släppts ännu) är Qatar flexi awards men med dubbla priset kan jag nästan lika gärna föra över till Eurobonus istället och boka Vietnams direktflyg från Köpenhamn och slippa byte (jag har 3st 2-4-1 också).

Toppen