Jag är på väg mot västeråstrakten nu, hade kollat på ay till västerås om det inte annonserats att linjen skulle läggas ned. Snacka om att skjuta sig själv i foten.Palazzi skrev:Nu är det "bara" 2v kvar tills jag testar. Det mest spännande är egentligen om linjen finns kvar när jag ska åka, men det är åtminstone påväg hem från mötenMed tanke på att ingen på BC.se tycks ha testat linjen ännu så anar jag att också det allmänna bokningsläget fortsatt inte är sådär superbra (?) Hörde med ABB och man tycks inte ha bokat alltför många biljetter. Alarmerande då deras resor ofta går i österled (Indien o Kina) vilket också är synonymt med Finnairs nät...EDIT: Man har bytt från ATP till SAAB340 iaf. Behöver man kanske "bara" 20 fulla säten/avgång för att gå runt.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Man har bytt från ATP till SAAB340 iaf. Behöver man kanske "bara" 20 fulla säten/avgång för att gå runt.Klicka för att utvidga...
Xilan skrev:Var originalplanen att flyga ATP? Det har varit SAAB340 hela tiden som linjen flugits, och även den har man haft svårt att fylla.Klicka för att utvidga...
Xilan skrev:Var originalplanen att flyga ATP? Det har varit SAAB340 hela tiden som linjen flugits, och även den har man haft svårt att fylla.Klicka för att utvidga...
Rebel skrev:Jag åkte förbi Flygplatsen idag och det är ett mindre plan nu än när jag åke med förra månaden.Jag är dålig på modell namn på dom småplanen. Men förut var den större??Klicka för att utvidga...
Men radioreklamen har man glömt ändra, igår skröt man för fullt om de goda förbindelserna med världen tack vare tre avgångar/dag.Palazzi skrev:O nu har Nextjet bekräftat att man driver linjen kommersiellt. Man har minskat dagliga avgångar från 3 till 1. 13 från Västerås o 16 från Helsingfors..Klicka för att utvidga...
Ja....inte så mycket som tycks fungera.JonW skrev:Men radioreklamen har man glömt ändra, igår skröt man för fullt om de goda förbindelserna med världen tack vare tre avgångar/dag.Klicka för att utvidga...
Hur menar du nu och vad är din definition på smidig resa i österled? Ankomst 15:50 till Helsingfors möjliggör naturligtvis en mängd olika rutter vidare.Palazzi skrev:När jag tittade verkar det dock bara fungera med ShanghaiKlicka för att utvidga...
Örebro kanske borde stänga sin egen linje till CPH isf o förstöra nätet av bussar (?)nota bene skrev:Mycket bra anslutningar. Förvånar mig att inte bolag i Eskilstuna/Västerås/Örebro etc. väljer denna väg för flyg till Asien eller USA-orter dit AY flyger. Borde vara smidigare än Arlanda, och Finnair har ett bra lojalitetsprogram och bra businessclass på longhaul. Även europeiska anslutningar borde med fördel gå bra (om det finns 3 avgångar - inte det nya mönstret med 1 avgång).Klicka för att utvidga...
Rationalen att flyga ut i Europa är naturligtvis mindre från Västerås via Helsingfors. Då kan du lika gärna ta dig till Arlanda och flyga direkt till Frankfurt, det förefaller i mina ögon betydligt smidigare. Och USA har ju aldrig varit Helsingfors styrka så ser inte varför man ska anpassa något till de få flyg som går därifrån till USA.Palazzi skrev:My mistake. Jag sökte faktiskt på just de två linjer som inte fungerade speciellt bra (Hong Kong o Delhi)...Men kanske är en bra början att de börjar med ett litet plan.Förstår fortsatt inte hur man kan inse, efter start, att 190 dagliga säten bör vara 36....Min misstanke är väl dock att bara tre av nämnda linjer är riktigt heta för t.e.x ABB: Delhi, Shanghai o Peking.Pratade med min kollega, som är fd. ABB-chef o han tyckte det var problematiskt att man nu inte kan göra resor till Europa o USA.Resor via Frankfurt gör att hans SAS guld blir något värt.Med OW kan han inte uppnå status o bokar därmed hellre alltid SAS/LH.Men visst hoppas jag att det funkar, o din tabell verkar hoppfull.36 platser som delas mellan affärsresenärer o finsk diaspora borde funka.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Rationalen att flyga ut i Europa är naturligtvis mindre från Västerås via Helsingfors. Då kan du lika gärna ta dig till Arlanda och flyga direkt till Frankfurt, det förefaller i mina ögon betydligt smidigare. Och USA har ju aldrig varit Helsingfors styrka så ser inte varför man ska anpassa något till de få flyg som går därifrån till USA.Klicka för att utvidga...
Det är väl just det som är problemet. De jag pratade med på ABB ville samla sitt resande så mycket som möjligt för att få lounge mm.Agö skrev:Rationalen att flyga ut i Europa är naturligtvis mindre från Västerås via Helsingfors. Då kan du lika gärna ta dig till Arlanda och flyga direkt till Frankfurt, det förefaller i mina ögon betydligt smidigare. Och USA har ju aldrig varit Helsingfors styrka så ser inte varför man ska anpassa något till de få flyg som går därifrån till USA.Klicka för att utvidga...
Problem och problem. Med ett sådant resmönster finns det ingen anledning att snegla på Helsingfors öht som väl har en riktig linje (New York), en halvmesyr (Miami) och en säsongslinje (Chicago) till USA. Låter mer rationellt i mina ögon att då välja en annan flygplats (om man tycker att lounge är viktigare än tid vill säga, USA kan du ju nå ganska hyggligt från Stockholm-Arlanda idag).Palazzi skrev:Det är väl just det som är problemet. De jag pratade med på ABB ville samla sitt resande så mycket som möjligt för att få lounge mm.Så flyger de 70% på Europa o USA o 30% till Asien så tar de då hellre vägen via Frankfurt även då.Klicka för att utvidga...
Hur tänker du nu? I princip hela Finnairs asiatiska nätverk flyter ju perfekt med NextJet-kärran. Varför just Shanghai?Palazzi skrev:Kvar har man "bara" de som enkom åker till Shanghai o någon plats till.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Problem och problem. Med ett sådant resmönster finns det ingen anledning att snegla på Helsingfors öht som väl har en riktig linje (New York), en halvmesyr (Miami) och en säsongslinje (Chicago) till USA. Låter mer rationellt i mina ögon att då välja en annan flygplats (om man tycker att lounge är viktigare än tid vill säga, USA kan du ju nå ganska hyggligt från Stockholm-Arlanda idag).Klicka för att utvidga...