Senaste nytt

Ny flygskatt

Kan det finnas likheter här med trängselskatten som införts i Stockholm och Göteborg?
Innan införandet var det ett herrans klagande på hur hemskt det skulle bli, medan förespråkarna pekade på att det fungerat relativt bra på annat håll. Samma sak här.
Förespråkarna hävdar att skatten ska minska trängsel och/eller förbättra miljön medan motståndarna säger att huvudsyftet är att fylla på statskassan. Samma sak här (miljö).

Det kan mycket väl bli så att det här vinner acceptans ganska snabbt och i slutänden inte får någon större effekt på resandet, precis som trängselskatten...

... och precis som med trängselskatten blir det förmodligen mer skatt som ska betalas in och inga märkbara satsningar på miljön.

Detta känns som ett väldigt logiskt förslag. Grön skatteväxling där man beskattar sådant man inte vill öka (flyget), istället för sådant som är bra för vårt samhälle (arbete) är en väldigt vettig policy om man frågar mig.
Med det här tankesättet så behöver det inte påverka flygresandet, för det är inte målet med att beskatta detta. Utan helt enkelt för att det är bättre att beskatta flyget mer, istället för att få ihop samma mängd pengar med exempelvis ökad inkomstskatt, eller genom andra medel.

Sen så kan jag tycka att om utformningen stämmer med vad DN skriver, så är det underligt att det är 80kr/ToR inom europa, medans 80kr per enkelresa gäller inom Sverige.

Sen så kan jag tycka att om utformningen stämmer med vad DN skriver, så är det underligt att det är 80kr/ToR inom europa, medans 80kr per enkelresa gäller inom Sverige.
Tycker inte det låter speciellt konstigt. Det normala är väl att skatten alltid tas ut på avreseflygplats. Och på inrikes görs ju båda avresorna från flygplatser i sverige, altså kan den tas två gånger. Flyger man via utlandet så kan Sverige ju bara ta ut skatt i ena riktningen.

Formuleringen blir lite knasig. Men det är nog bara för att det ska bli enklare att förstå för de som inte har koll på hur sådana skatter tas ut. Det är enklare att förklara i form av tur/retur och enkelresor än hur det faktiskt fungerar.

Detta känns som ett väldigt logiskt förslag. Grön skatteväxling där man beskattar sådant man inte vill öka (flyget), istället för sådant som är bra för vårt samhälle (arbete) är en väldigt vettig policy om man frågar mig.

Grön skatteväxling brukar definieras som att höja skatten på miljöfarlig verksamhet och sänka den på arbete. Massor av skatter har höjts med hänvisning till miljön, men jag kan inte påminna mig att skatten på arbete sänkts någon gång.

(Jobbskatteavdragen 2006-2014 finansierades med sänkta bidrag och var ingen grön skatteväxling.)

Man kan ha åsikter om skatter osv. Men tror inte detta kommer påverka vårt resande med flyg särskilt nämnvärt. Folk reser till England ändå trots att avgifter/skatter på hemresan är betydligt högre. Arlanda express har ökat enkelpriset med 40 kr vilket i praktiken innebär samma ökade kostnad för en resa till Europa för mig som denna skatt. Kvar återstår att se hur flygbolagen anpassar sig till denna eventuella skatt. Är den faktiska kostnaden som är intressant för mig snarare än eventuella avgiftsökningar som priset är uppbyggt på.

Jag tror inte heller det har någon jättestor påverkan på flyget på Arlanda tex - kan säkert ha lite större effekt på tex Ryan-på-skavsta.

Men samtidigt går det ju också i direkt motsatt riktning mot införandet av pre-clearance, som ju satsar på att dra till sig *mer* transferpassagerare.

Men men. Politiker...

Miljöminister Isabella Lövin (mp) erkänner t.o.m. det alla normalbegåvade redan visste, att miljöskatterna är en kassako
inte ett incitament.
Syftet är att få in pengar, inte att genomföra en förändring.

Hon är orolig över skatteintäkterna och säger att man kommer behöva höja andra skatter och införa miljöskatter
på annat om folk börjar köra elbilar.

Vi måste se över hur vi ska finansiera det på andra sätt. Den diskussionen får vi också ta med finansministern. Hon kan nog vara lite oroad över det
"Vi tror mycket på skatteväxling. Men när vi väl fasat ut allt som är miljöskadligt, så fungerar ju inte den mekanismen längre "
Vi har ju en utredare som ska peka på nya miljöskatter, säger hon.

Klimatministern: Elbilar tvingar fram nya skatter - DN.SE

Jag känner att det är väldigt många av dessa utredningar som Regeringen och Riksdagen mörkar och släpper utan att lägga fram fullständig fakta.
Tänk er utredningen som visade att dubbdäck dödar X antal väldigt många procent utav befolkningen varje år...
Det som inte framkom var att det var under 1% med hänsyn till alla andra utsläpp.

Förslaget på denna totalt värdelösa skatt har mest troligt också framkommit pga en utredning som endast visar vad Regeringen vill att samtliga ska se men den har utelämnat en hel del annat.

Här kommer två utredningar som visar motsatsen och som visar att det bör beskattas på annat och inte på flyg:

60 sekunder om flyg och miljö - Svenskt Flyg

Jag har aldrig förstått varför just flyget stigmatiseras så mycket, jag upplever det lite som att man tror att det är ett väldigt glamoröst sätt att resa (vilket det förvisso kan vara, men för den stora massan är det inte det) när det egentligen handlar om ett kollektivt transportmedel. Även om CO2-utsläppen är "värre" på högre höjd så är det ändå en väldigt liten del, men det verkar inte vara så intressant. Rimligtvis bör även tåg straffbeskattas om man inte kan påvisa att elen framställts av förnyelsebar energi, för vad är fördelen klimatmässigt om tåget går på el från kolkraft?

Jag brukar säga att om man fick välja att lägga sin röst på ett parti eller lägga en minusröst på ett parti så skulle jag välja det sisnämnda och lägga en minusröst på något av de mindre, oseriösa sakfrågopartierna som endast bidrar till en oreda i regeringen, i denna fråga förefaller det nog uppenbart vilket parti, men det finns andra exempel också.

Toppen