M.K
Medlem
"Regeringen vill att flygskatten ska införas den 1 januari 2018 och följa förslaget från den utredning som lades fram i höstas med tre nivåer: 80 kronor per enkelresa inrikes och inom Europa (85 kronor inklusive momseffekt, enligt finansdepartementet), 280 kronor för resa utanför Europa upp till 600 mil från Arlanda (utlandsresor är momsbefriade) och 430 kronor resor till destinationer längre bort än 600 mil från Arlanda." källa: dn.se
Jag är förvånad över att det inte startats en tråd om detta än, men troligen beror det väl på att BC medlemmar generellt gillar connections och flera poäng/miles
Jag tror många IC-linjer kommer flyttas ganska raskt om detta träder ikraft och Arlanda blir mer av en feeder til andra hubbar. Detta då vi har många hubbar relativt nära som vill expandera och därför erbjuder incitamenter.
Tråkigt detta då Swedavia har arbetat hårt med att locka till sig nya linjer. Vilka linjer tror ni vi får behålla? NYC med SAS och mellanöstern hubbarna (som ligger under 600 mils gränsen) känns säkra men resten tvivlar jag personligen på. Nordamerika är dessutom närmare Oslo rent geografiskt (dit de också kan köra fiskfrakt), och detsamma gäller Asien från Helsingfors.
Jag är förvånad över att det inte startats en tråd om detta än, men troligen beror det väl på att BC medlemmar generellt gillar connections och flera poäng/miles
Tråkigt detta då Swedavia har arbetat hårt med att locka till sig nya linjer. Vilka linjer tror ni vi får behålla? NYC med SAS och mellanöstern hubbarna (som ligger under 600 mils gränsen) känns säkra men resten tvivlar jag personligen på. Nordamerika är dessutom närmare Oslo rent geografiskt (dit de också kan köra fiskfrakt), och detsamma gäller Asien från Helsingfors.