Senaste nytt

Ny flygskatt föreslås - konsekvenser för Arlanda?

M.K

Medlem
"Regeringen vill att flygskatten ska införas den 1 januari 2018 och följa förslaget från den utredning som lades fram i höstas med tre nivåer: 80 kronor per enkelresa inrikes och inom Europa (85 kronor inklusive momseffekt, enligt finansdepartementet), 280 kronor för resa utanför Europa upp till 600 mil från Arlanda (utlandsresor är momsbefriade) och 430 kronor resor till destinationer längre bort än 600 mil från Arlanda." källa: dn.se

Jag är förvånad över att det inte startats en tråd om detta än, men troligen beror det väl på att BC medlemmar generellt gillar connections och flera poäng/miles :) Jag tror många IC-linjer kommer flyttas ganska raskt om detta träder ikraft och Arlanda blir mer av en feeder til andra hubbar. Detta då vi har många hubbar relativt nära som vill expandera och därför erbjuder incitamenter.

Tråkigt detta då Swedavia har arbetat hårt med att locka till sig nya linjer. Vilka linjer tror ni vi får behålla? NYC med SAS och mellanöstern hubbarna (som ligger under 600 mils gränsen) känns säkra men resten tvivlar jag personligen på. Nordamerika är dessutom närmare Oslo rent geografiskt (dit de också kan köra fiskfrakt), och detsamma gäller Asien från Helsingfors.

Nu tänkte jag som stockholmare mer lokalt för Arlandas del. Kanske kan vara intressant att ha en egen tråd om konsekvenserna för Sveriges enda IC-hub då skatten utformas extremt negativ för långflygningarna.

Skulle detta kunna innebära att man från Arlanda gör ett "tekniskt stopp" på vägen på longhaul? Kanske flyga ARN-OSL-LAX för att komma runt skatten. Det kostar ju dock en hel del med en extra start/landning.

Jag har också tänkt i de banorna. T ex nya rutten till ADD kan ju Ethiopian enkelt köra tvärtom från Oslo istället med mellanlandning på ARN.

Nu tycker jag inte förslaget är särskilt bra eller genomtänkt eftersom det är en marginal påverkan på miljön. Dessutom kommer det hela tiden bättre flygmotorer med lägre utsläpp.

Om det mot bättre vetande skulle införas tror jag inte det påverkar antalet flyglinjer från Stockholm. För de som flyger i tjänsten kommer det i varje fall inte påverka med flygskatten. Så höga är inte merkostnaderna. Om det kan bidra till att man åker tåg istället på korta sträckor som exv Göteborg- Stockolm är det ju bara en fördel.

Helt vansinnigt enligt mig att införa en miljöskatt utan incitament till lägre utsläpp!!!

Om dom åtminstone hade utformat skatten som det fungerar för bilar, dvs skatt i proportion till utsläpp, så hade jag möjligtvis kunna förstå. Då hade ju t ex bolag med ny flotta betalat mindre skatt än dom som flyger med 30 år gamla maskiner.

Som förslaget ligger nu så finns det ju ingen anledning för flygbolagen att satsa miljövänligt med nya bränslen, CO2 kompensation etc…

Det skulle behövas en IQ gräns för att bli politiker ;)

Last edited:
Som vissa här brukar skriva ibland "det är för billigt att flyga" (detta skrivs ofta när någon länkar till en artikel där de beskriver passagerare som inte uppför sig). Utifrån det så är ju detta en kanonidé.

Som @aldrighemma skriver så är det ju synd att detta inte skapar incitament för att investera i mer bränslesnåla plan osv. Varför inte höja skatten på flygbränsle istället? Då hade man ju fått det incitamentet.

Som vissa här brukar skriva ibland "det är för billigt att flyga" (detta skrivs ofta när någon länkar till en artikel där de beskriver passagerare som inte uppför sig). Utifrån det så är ju detta en kanonidé.

Jo, om det vore en global avgift som syftade till att minska beläggningen/höja ribban för att flyga. Men nu är det en högst lokal avgift som bara drabbar de som reser ut ur Sverige.

Toppen