Senaste nytt

Nu varslar även Luftfartsverket

Alf

Medlem
Nu varslar Även LFV en stor del av sin personal.

Beskedet: Luftfartsverket varslar 500 personer – Norrköpings Tidningar

Till största delen är det flygledare på olika platser i landet. Man kan ju förstå detta om man tittar på hur det ser ut med flygtrafik över Sverige på FR24 i dessa dagar.

Man kan ju ställa sej frågan varför inte den privata utföraren av flygledningstjänster, ACR, varslar sina flygledare. Visserligen jobbar dessa flygledare enbart i tornet på lokala flygplatser men de flesta av dessa har ju tappat den reguljära trafiken. Viss bemanning behövs ju för privatflyg, ambulansflyg mm.
 

Homer

Medlem
Kommentar från en som kallar sig Director Industry Affairs at Swedish Aviation Industry Group


Fredrik Kämpfe posted on LinkedIn
LFV storvarslar nu. Pga Corona, sägs det. Det stämmer inte.

Varslen läggs då Regeringens stödåtgärder INTE kan användas av LFV.
- Permitteringsmöjligheten är inte tillgänglig för LFV som statlig arbetsgivare
- Regeringen har inte gett LFV det extra ekonomiska stöd man begärt.

Kommentarerna från LFVs GD Ann Persson Grivas och Britta Lejon, ordförande i fackförbundet ST,
är lika belysande som beklämmande då de klart visar att
Regeringen inte förstår situationen man försätter Sveriges flyg i och därmed hela Sveriges tillgänglighet
 

Alf

Medlem
Jag håller inte alls med om vad Fredrik Kämpfe skriver. Det är självklart att det är pga Corona flygtrafiken har minskat, vad annars. När knappt någon flyger kan man ju inte sitta med full bemanning i kontrollcentraler och torn. Det gäller ju för all produktion, finns ingen efterfrågan får man ju dra ner på produktionen. Det gäller ju även flygledning. När det gäller formerna för permitteringar får detta lösas på något sätt. Det kan inte vara något större problem.

När det hela vänder får man ju börja kalla in personal igen, då i god tid eftersom det tar ett slag att få tillbaka behörigheten som troligtvis gått ut. Personalen är ju inte uppsagd utan permitterad.

Jag tror att Fredrik pratar i egen sak eftersom nya projekt och utveckling kommer att minska men det får man ju dra igång igen när det vänder.
 

Xilan

Medlem
Det har lags ett varsel om uppsägning av 500 personer inom LFV.
Det är inga uppsägningar ännu, utan ett varsel om att det kan bli uppsägningar av upp till 500 personer.

LFV varken kan eller får permittera personal, så det är inte bara att ”kalla in” folk igen när man behöver förstärkning efter krisen. Dessutom kommer behörigheter ha gått ut för många så det är inte bara att köra på som vanligt. Utbildningsinsatser kommer att krävas.

LFV spelar högt här men bakgrunden är naturligtvis att man inte får in några intäkter. LFV får som bekant inga skattemedel utan får sina intäkter via avgifter från flygbolag och flygplatser.
Det enda rimliga i rådande läge vore naturligtvis att staten gick in och täckte LFVs underskott tills vidare. Om man vill ha kvar flygledningen när krisen är över men... nu ska jag uttrycka mig så diplomatiskt som jag bara kan... vi har ju en regim som så att säga gillar andra saker mer än de gillar flyg. Speciellt vissa delar av regimen.

Det man kan säga är i alla fall att om staten lägger några miljarder på att hjälpa SAS och en del andra flygbolag men samtidigt låter LFV säga upp närmare hälften av Sveriges flygledare, då är risken att de förstnämnda stödpengarna är bortkastade till viss del.
 

Mr Basic

Medlem
et har lags ett varsel om uppsägning av 500 personer inom LFV.
Det är inga uppsägningar ännu, utan ett varsel om att det kan bli uppsägningar av upp till 500 personer.

LFV varken kan eller får permittera personal, så det är inte bara att ”kalla in” folk igen när man behöver förstärkning efter krisen. Dessutom kommer behörigheter ha gått ut för många så det är inte bara att köra på som vanligt. Utbildningsinsatser kommer att krävas.
Väl skrivet. :)

LFV spelar högt här men bakgrunden är naturligtvis att man inte får in några intäkter. LFV får som bekant inga skattemedel utan får sina intäkter via avgifter från flygbolag och flygplatser.
Inte säker på att de ”spelar ett spel”, pengarna är slut helt enkelt och inga nya kommer in.

Det enda rimliga i rådande läge vore naturligtvis att staten gick in och täckte LFVs underskott tills vidare.
Är det verkligen rimligt? Tycker det rimmar illa om staten ger pengar till egen verksamhet som inte går runt samtidigt som privata företag måste låna? :rolleyes:

... vi har ju en regim som så att säga gillar andra saker mer än de gillar flyg. Speciellt vissa delar av regimen.
Håller inte med dig om att beslutet att varsla 500 personer har med politisk ”färg” att göra (och nöjer mig där).

Det man kan säga är i alla fall att om staten lägger några miljarder på att hjälpa SAS och en del andra flygbolag men samtidigt låter LFV säga upp närmare hälften av Sveriges flygledare, då är risken att de förstnämnda stödpengarna är bortkastade till viss del.
Här kan du mkt väl ha rätt.
 
Gissar att detta kommer Regeringen att lösa nu när LFV går ut såhär. LFV hade intäkter på 3 miljarder 2019 (se länk nedan), så ett kvartals uteblivna intäkter motsvarar cirka 750 miljoner. Staten borde kunna gå in med 500 miljoner. Ingenting mot dom 117 miljarder som redan lovats i olika krisåtgärder.

LFV Årsredovisning 2019
 

011430121

Medlem
LFV varken kan eller får permittera personal, så det är inte bara att ”kalla in” folk igen när man behöver förstärkning efter krisen. Dessutom kommer behörigheter ha gått ut för många så det är inte bara att köra på som vanligt. Utbildningsinsatser kommer att krävas.
Varken kan eller får permittera personal. Min fråga varför?
 

011430121

Medlem
Nu är jag ingen jurist men ganska säker på att endast bolag, och inte statliga verk och myndigheter, får permittera (enligt lagen).
Tack för den informationen, men vist har väl statliga verk kickat folk, jag tänker på arbetsförmedlingen vist sparkade de folk?
Vi får inte låta denna tråd bli OT tråd.
PM till mig om jag fattat fel.
 

Xilan

Medlem
Väl skrivet. :)

Är det verkligen rimligt? Tycker det rimmar illa om staten ger pengar till egen verksamhet som inte går runt samtidigt som privata företag måste låna? :rolleyes:


Håller inte med dig om att beslutet att varsla 500 personer har med politisk ”färg” att göra (och nöjer mig där).

För att ta några aktuella exempel.
Ganska många tyckte att det var bra att SAS kunde flyga in en A330 från Hong Kong fullastad med skyddsutrustning och testutrustning för någon vecka sedan. Många tyckte att det är bra att vi kan flyga kritiskt sjuka patienter från olika landsändar till andra landsändar där det för tillfället finns ledig IVA-kapacitet. Osv osv.
Att flyget ska kunna fungera även i kristider är viktigt för samhället.
"Ge pengar till egen verksamhet när privata företag måste låna". Nja, det tycker jag är lite väl tillspetsat. Dessutom är det ju så att många privata företag kan korttidspermittera och staten täcker upp en stor del av kostnaderna. Det kan däremot inte LFV som reglerverket ser ut idag.


Jag syftade inte på att det var politiskt färgat att LFV varslar 500 personer. Däremot misstänker jag att det finns en viss politisk bakgrund att LFV trots att man försökt länge under denna kris, inte får något statligt stöd alls. Däremot finns det ett avkastningskrav på LFV från staten. Det är alltså LFV som ska ge staten pengar och inte tvärtom.
Det finns ju vissa av våra folkvalda i riksdagen med partikamrater i regeringen som anser att allt flyg från Stockholm till destinationer söder om Sundsvall borde upphöra. Det är klart att om man kämpar för det i vanliga fall så kanske man inte vill dela ut några hundra miljoner till LFV bara för att det blir kris.
Det var en personlig spaning och ett svar på vad jag syftade på i citatet ovan.
 
Toppen