Now or never (Kampanj på torsdagar)

Känner att det är dags för en Plus-kampanj på longhaul. Eller bara Friends & Family där det ju brukar finnas VIP Plus-priser. Det är typ det enda som skulle få mig sugen på att gå in på SAS nya sida och boka nåt.
 
Vet någon om flygbiljetter som innehåller SAS now or never segment också blir billigare? T ex, om Köpenhamn-Washington är now or never-rutt, blir då Köpenhamn-Los Angeles via Washington med SAS och United också billigare?
 
Budgetresenär skrev:Vet någon om flygbiljetter som innehåller SAS now or never segment också blir billigare? T ex, om Köpenhamn-Washington är now or never-rutt, blir då Köpenhamn-Los Angeles via Washington med SAS och United också billigare?Klicka för att utvidga...


Nej, som jag har förstått det gäller endast de extra bra priserna på SAS egna linjer, alltså inte code-share flygningar som i ditt fall. Möjligt att det omvänt skulle kunna bli billigare än tidigare om Köpenhamn-Los Angeles är Now or Never och du åker till Washington och bokar med OTA Köpenhamn-Los Angeles-Washington. Tror dock inte det.
 
dino_81 skrev:Nej, som jag har förstått det gäller endastde extra bra priserna på SAS egna linjer, alltså inte code-share flygningar som i ditt fall. Möjligt att det omvänt skulle kunna bli billigare än tidigare om Köpenhamn-Los Angeles är Now or Never och du åker till Washington och bokar med OTA Köpenhamn-Los Angeles-Washington. Tror dock inte det.Klicka för att utvidga...
Det behöver väl inte bli codeshare bara för att man har en connecting flight? Jag hade tänkt köpa biljetten av en OTA (Online Travel Agency). Jag antar att frågan är mer specifikt, är now or never bokningsklassen "påbyggnadsbar" med andra flygbolags flyg?
 
Budgetresenär skrev:Det behöver väl inte bli codeshare bara för att man har en connecting flight? Jag hade tänkt köpa biljetten av en OTA (Online Travel Agency). Jag antar att frågan är mer specifikt, är now or never bokningsklassen "påbyggnadsbar" med andra flygbolags flyg?Klicka för att utvidga...


Det bör den vara, det rabatterade priset är från A till B och bygger du på men ytterligare anslutningsflyg från destinationen bör det bli billigare än om du bokar utanför tidsfönstret för Now or Never.



Kanske någon annan kan svara för om det är några specifika regler som gäller för Now or Never? Som jag förstår det är det ordinarie regler som gäller SAS Go även om de säljs till lite förmånligare pris? Det finns väl inget krav att köpa via SAS egna bokningskanaler?
 
dino_81 skrev:Det finns väl inget krav att köpa via SAS egna bokningskanaler?Klicka för att utvidga...
Nej, det går utmärkt att köpa biljetten någon annanstans (now or never priserna brukar vara sökningsbara med ITA Matrix också inom det aktuella tidsfönstret). Hos vissa resebyråer biljetteras dock inte biljetten direkt och tar det för lång tid kan man missa reapriset (då brukar köpet annulleras).
 
När jag har kollat har Now or Never bara gällt på SAS-metall, det vill säga egna flygningar. Däremot har det varit andra mycket billiga kampanjer där det gått bra att ha anslutning med exempelvis American Airlines i USA
 
sweflyer skrev:När jag har kollat har Now or Never bara gällt på SAS-metall, det vill säga egna flygningar. Däremot har det varit andra mycket billiga kampanjer där det gått bra att ha anslutning med exempelvis American Airlines i USAKlicka för att utvidga...
Ja, men min bokning (Köpenhamn->Washington->Los Angeles) innehåller ju SAS-metall, det blir ju inte mindre SAS-metall på första segmentet bara för att man lägger till ett icke-SAS-metallsegment. Jag förväntar mig bara att SAS-metallsegmentdelen ska bli billigare, vilket ger lägre totalpris, även om det inte blir någon United-metallsegmentrabatt.
 
Jag är ganska säker på att routingreglerna är specifika på att enbart utföras av SK och SK-metall. Jag är dessutom också ganska säker på att end-on-end inte tillåts.



Så här stod det i fare rules för now-or-never 9feb mellan Stockholm och Amsterdam (helt medveten om att detta inte är detsamma som långdistans):



FLIGHT APPLICATION

UNLESS OTHERWISE SPECIFIED

THE FARE COMPONENT MUST BE ON

ONE OR MORE OF THE FOLLOWING

ANY SK FLIGHT OPERATED BY SK

ANY SK FLIGHT OPERATED BY BE

ANY SK FLIGHT OPERATED BY DC

ANY SK FLIGHT OPERATED BY DX

ANY SK FLIGHT OPERATED BY JO

ANY SK FLIGHT OPERATED BY WX

ANY SK FLIGHT OPERATED BY YW

ANY SK FLIGHT OPERATED BY ZN.



PERMITTED COMBINATIONS

UNLESS OTHERWISE SPECIFIED

CIRCLE TRIPS NOT PERMITTED.

END-ON-END NOT PERMITTED. SIDE TRIPS NOT PERMITTED

APPLICABLE ADD-ON CONSTRUCTION IS ADDRESSED IN

MISCELLANEOUS PROVISIONS - CATEGORY 23.

OPEN JAWS/ROUND TRIPS

FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS

-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS.

MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/LESS THAN

MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE COMPONENT.

-TO FORM ROUND TRIPS

PROVIDED -

COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK IN RULE

DKE1/DKE2/EMEC/EMNO/EMO1/EMO2/FIEC/FIFX/OBAG/SAV1/

SEE1/SEE2 IN TARIFF

IPREURP - WITHIN EUROPE-INTERNATIONAL.



SALES RESTRICTIONS

UNLESS OTHERWISE SPECIFIED

TICKETS MUST BE ISSUED ON/AFTER 09FEB 17 AND ON/BEFORE

09FEB 17.



ROUTING

EH01* /WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/ PUBLISHED RTG 496

1. STO-OSL/CPH-AMS

2. STO-AMS



När var det senast en now-or-never med långdistans? Då borde man kunna kolla upp reglerna som gällde då.
 
Nja, jag tror detta är TGOCAMP som hade bäst före datum 14APR2016 och som skapades 14APR2016



Där står följande



END-ON-END

END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED. VALIDATE ALL FARE

COMPONENTS. SIDE TRIPS PERMITTED WITH NO

RESTRICTIONS. FARES MUST BE SHOWN SEPARATELY ON THE

TICKET. TRAVEL MUST BE VIA THE POINT OF COMBINATION.


PROVIDED -

COMBINATIONS ARE FOR CARRIER WF WITHIN NORWAY.

OPEN JAWS

FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS

-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS

A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS

PERMITTED. MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/

LESS THAN MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE

COMPONENT.

PROVIDED -

WHEN THE OPEN SEGMENT OCCURS

-WITHIN AREA 1/WITHIN AREA 2 OR WITHIN AREA 3

COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK IN

ANY RULE AND TARIFF.

ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS

FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS

-TO FORM ROUND TRIPS

-TO FORM CIRCLE TRIPS

A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS

PERMITTED.

PROVIDED -

COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK IN

ANY RULE AND TARIFF.



Det jag funderar på är om det är så att texten i rött begränsar möjligheterna till end-on-end till just Wideroe i Norge. Jag vet inte riktigt hur dessa texter tolkas när det kommer till undantag och avgränsningar.



På routing står



MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT

1. STO-OSL/CPH-NYC

2. STO-OSL-NYC

3. STO-NYC



Min egen tolkning är att det INTE går att kombinera med andra bolag än Wideroe - men jag kan ha fel.
 
Verkar enligt sas hemsida idag vara dessa från ARN:

Düsseldorf

Gdansk

Frankfurt

München

Chicago

Washington

San Francisco
 
Tror ni det kommer vara andra priser än det som redan står nu på Now-or-never sidan?

De priser som visas nu verkar inte alls vara specielt mycket nedsatta, t.ex. Chicago 4479:-
 
Chicago för 4479 är inget Now or never pris.... Och skulle det mot förmodan vara så så är det definitivt never....



Jag skulle tippa på att priset kommer att vara runt 2499...
 
Back
Top