Senaste nytt

Nostalgiska reseminnen

Resenären

Medlem
I samband med resor brukar det alltid bli något man sparar, som kan vara bra att ha senare.
Så är åtminstone tanken.
Ofta ligger materialet och skräpar i någon låda och slängs efter ett tag. Men ibland sparas det längre.
Det senare skedde för ett tag sedan. I "USA-påsen" fanns det följande material:

01.jpg

02.jpg

Jag drog mig då tillminnes en resa som gick följande sträcka:
Stockholm-New York-Detroit-Minneapolis, här besöktes släktingar och en vecka senare, -Chicago-Las Vegas-Los Angeles-Honolulu.
Det var på det senare, som ovanstående broschyr delades ut. Det är mao United Airlines Royal Hawaiian och menykortet. Mycket bjöds det på:

03.jpg

Jag utgår från att det var i ekonomiklass, som resan skedde. Jag hade ännu inte kommit underfund med att det fanns affärsklass...
På den tiden jobbade jag på amerikanska ITT, som också ägde Sheraton hotellen. Som anställd var man berättigad till 50 % rabatt på valfritt Sheraton Hotell! Ett intyg från personalavdelningen, som intygade min anställning skickades till det aktuella hotellet och vid lediga rum, så blev det klartecken. Valet föll på Sheraton Waikiki, där vi bodde i 10 dagar. Enda kvarvarande minnesobjekt är:

04.jpg
05.jpg

Det märks tydligt vilket land som huvudantalet besökare kommer ifrån:

06.jpg

07.jpg

God drinkar var det och alla provades.
Detta var, för 'ett tag sedan' - 1980.
Nu kom det att dröja 14 år innan nästa resa skedde till USA:

08.jpg

010.jpg

09.jpg

Som synes var vistelsen över nationaldagen, dvs 4 juli och det är alltid en extra upplevelse.
Ytterligare en detalj jag brukar spara är hotellräkningen. Alltid intressant att se vad rummen kostade en gång.

samma dag som Sverige slog Saudiarabien i Dallas. Stället ser spekakulärt ut.
Något dylikt med sport var något som gick mig spårlöst förbi. Någon dag tidigare var vi i Mystic, en plats vid Atlantkusten och sonen satt i baren och tittade på en sportsändning (antar att det var 'soccer'). Då kom en amerikan och skiftade kanal, så det blev 'Football' istället...
Cliff House bodde vi på ett par gånger under efterföljande år och jag minns fortfarande hur svårt det var att hitta dit första gången. Väl gömt vid kusten och en härlig utsikt.

Toppen