Senaste nytt

Norwegian undersöker möjligheten att köpa Monarch Airlines

BBC, som citerade källor från CAA, skrev att CAA fått en första indikation för fyra veckor sedan, men att beslut först togs i helgen.
Annars har det varit märkvärdigt tyst om denna konkurs. Inte jättemånga varningssignaler till kunderna.

Last edited:
Nu lär Norweigan få detta bolag för en spottstyver. Frågan är varför de vill köpa? Krock med företagskultur och problem med nyförvärvade bolagets lönsamhet. Tänker närmast på SAS alla förvärv genom åren...

Annars har det varit märkvärdigt tyst om denna konkurs. Inte jättemånga varningssignaler kunderna.
Monarch var i exakt samma sitts för ganska exakt 1 år sedan. Då hade CAA redan hunnit chartra ett flertal plan, bl.a. två 747 från United som flög in till Mallorca och Teneriffa redo att flyga hem folk. Monarch's licens/tillstånd förföll sista september och pengar behövdes för att få 1 års förlängning. Då kom pengarna i absolut sista sekunden (ca 2 miljarder SEK) och dom fick ett år tillstånd till. När datumet nu återigen närmade sig så var nog CAA förberedda på att samma problem skulle uppstå.

Exakt, snarare tvärtom eftersom de så sent som i våras lanserat rutter till t ex Stockholm Arlanda.
Japp och där har jag gått bet. Förlorade mina bokningar och jag kan inte minnas att jag sett några starka varningssignaler. Man pratade senast i september om att expandera i Skandinavien.

Toppen