Senaste nytt

Nekad kompensation vid downgrade – Swiss förnekar trots tydliga bevis. Någon med erfarenhet?

AndyL77

Ny medlem
Jag skulle verkligen uppskatta er hjälp eller input.

Vi var fem personer som reste med Swiss från Zürich till Miami (ZRH–MIA), där vi hade bokat Premium Economy. Några veckor före avfärd fick vi valet att nedgraderar eller bli ombokade, vi valde då att bli nedgraderade för att kunna åka samma flyg men räknade med att får ersättning i efterhand.

Nu har vi kontaktat Swiss för kompensation enligt EU 261/2004-reglerna, men deras slutgiltiga besked är att de inte ser någon downgrade i sina system och därför tänker de inte kompensera oss. Trots att vi har email på nedgraderingen, nya platserna, kvitto på Premium Economy-köp så nekar de kompensation.

Är det någon här som har varit med om liknande?

• Hur bör man gå vidare?

• Bör man gå via ARN eller något annat organ?

• Är det värt att ta detta till en jurist eller använda tjänster som AirHelp / Flyright?

Tacksam för alla tips, kontakter eller råd!

Stort tack!! Testar att pusha igen. Sjukt att det kan gå till så och att det ska löna sig att bråka. Swiss levererade föredömligt i luften och med bra service. Synd med deras undermåliga hantering av klagomål.

Swiss faller väl inte in under EU-lagstiftningen? Dock har de väl en egen variant av den? Eller blandar jag ihop det nu och att Schweiz valt att adoptera den rakt av?

Swiss faller väl inte in under EU-lagstiftningen? Dock har de väl en egen variant av den? Eller blandar jag ihop det nu och att Schweiz valt att adoptera den rakt av?
Schweiz har EU261. Det är UK som har valt en egen som är ytterst snarlik. Har jag för mig.

That said så är väl tyvärr swiss som flygbolag välkända för att vara ett av de bolag som är sämst på att uppfylla den utan att man bråkar. Så länge allt går bra är de ett mycket bra bolag (enligt många iaf, inklusive mig), men hanteringen av sådan kompensation är de usla på.

Swiss är som sagt känt för att skita i reglerna. Det är lite omständigt också eftersom Schweiz faller utanför många samarbete, säkert en anledning att beteende faller väl ut för dem. Just med Swiss, har jag väldigt svårt att tro dem ändrar sig. Jag har ett solklart EU261 förseningsfall med dem från 2022 som ligger hos flightright. Jag valde just flightright eftersom de är en tysk firma som har lättare att driva i Schweiziskt domstol. Om ni reste från Zürich kan fallet inte drivas i svensk domstol. Om din beskrivning inte var fullständig och ni hade sammanhängande biljett från ett annat land, kan fallet även prövas i domstol i landet där resan börjades. Om resan började i Sverige, kan du begära prövning hos ARN, sedan har Swiss till och från dykt upp på Råd & Röns svarta lista, eftersom de också skiter i ARN.

Kort update! Swiss svarade direkt (på söndag morgon) efter påtryckning med domstol, efterfrågade äntligen mina kontouppgifter. Hoppas nu att det är löst och att ersättningen kommer.

Såg inlägg ovan där utresa efterfrågades, resan gick från ARN - ZRH - MIA, så avresa från Sverige.

Toppen