Nedgraderad Award-biljett pga väder

Hej!

Efter ett antal påminnelse-mail till Air Canada , fortfarande utan att få ett vettigt svar så vill jag gärna kolla här vad som gäller.

Min fru reste i början på augusti på business-biljett tillbaka till Arlanda från Halifax, Kanada via London med AC Halifax-London och sedan SAS mellan London-Arlanda. På grund av att inkommande flyg från toronto var försenat pga storm så blev flyget från Halifax försenat med strax över två timmar vilket gjorde att hon skulle missa connecting flight till Arlanda och därför bokades om till ett BA-flyg London-Stockholm några timmar senare vilket gjorde att hon anlände Arlanda 3 timmar sent. Dessutom nedgraderad till Economy då det inte fanns några business-säten kvar. Har hon rätt till kompensation? Flighten från Halifax-London var i business enligt bokad biljett.

Biljetten var bokad för eurobonus-poäng med amex 2-4-1 och sas hänvisar till bolaget som utförde den försenade flighten och sedermera ombokningen dvs Air Canada. Tacksam för tips gällande om man har rätt till ersättning/kompensation och från vem?

Mvh

Jarlabanke Viking skrev:Hej!Efter ett antal påminnelse-mail till Air Canada , fortfarande utan att få ett vettigt svar så vill jag gärna kolla här vad som gäller.Min fru reste i början på augusti på business-biljett tillbaka till Arlanda från Halifax, Kanada via London med AC Halifax-London och sedan SAS mellan London-Arlanda. På grund av att inkommande flyg från toronto var försenat pga storm så blev flyget från Halifax försenat med strax över två timmar vilket gjorde att hon skulle missa connecting flight till Arlanda och därför bokades om till ett BA-flyg London-Stockholm några timmar senare vilket gjorde att hon anlände Arlanda 3 timmar sent. Dessutom nedgraderad till Economy då det inte fanns några business-säten kvar. Har hon rätt till kompensation? Flighten från Halifax-London var i business enligt bokad biljett.Biljetten var bokad för eurobonus-poäng med amex 2-4-1 och sas hänvisar till bolaget som utförde den försenade flighten och sedermera ombokningen dvs Air Canada. Tacksam för tips gällande om man har rätt till ersättning/kompensation och från vem?MvhKlicka för att utvidga...
EU261/2004 gäller väl bara för flygbolag baserade i Europa när man flyger till Europa? Med tanke på det kan det nog bli svårt att hävda något enligt 261/2004 antar jag.

SAS har ju inte business inom Europa men det är likväl en nedgradering från Plus till GO. Det är dock inte SAS som ska stå till svars för detta utan Air Canada då det var dom som tvingade fram ombokningen antar jag.

Har tyvärr inte så mycket råd att komma med, någon med bättre kunskap kanske kan bistå lite mer. Det låter dock som det kan vara svårt i detta fall att få ersättning om inte Air Canada är medgörliga.

Skulle säga att enda du kan göra är att skicka en saklig claim till Air Canada och tillägga hur mycket ni sett fram emot att få alla leg i business så kan det nog dimpa ner några eurobonus poäng på kontot (japp de har samarbete och kan dela ut EB).

Back