Senaste nytt

Nattåg med Norrlandståget till Narvik

Hachans

Medlem
Norrtåg har inga sovkupéer. Det är samma tåg som de kör med i pendeltågstrafiken i Stockholm, Skåne och Västergötland (X6x), med bekvämare inredning, fler toaletter, färre dörrar och jag tror de har kiosk med. De kör även Reginatåg och jag tror på de kortaste sträckorna mellan Umeå-Vännäs så kör man med gamla X11 från Skåne (de har fortfarande Länstrafiken Malmöhus klädsel i taket). Vy är operatör på Norrtåg.

Vys nattåg är de samma som när SJ körde. Exakt samma utrustning etc eftersom det är statligt ägda vagnar som tillhandahålls till operatören.
 

Ancistrus

Medlem
Klass 1 har något bättre sängar, plats för max 2 och en minimal dusch/toa i kupén, sen ingår frukost också (om Vy kör samma koncept som SJ). Personligen skulle jag inte betala mycket mer för Klass 1, på en lång resa tycker jag den rymliga duschen i korridoren hos klss 2 funkar minst lika bra. Förstaklass sovvagn är inte så roliga dagtid, fönstren är väldigt små. Spelar mest roll om man tar direkttåget Stockholm-Narvik, då tillbringar man rätt många timmar i vaket tillstånd på tåget.

Sen kan tåg vara ett äventyr, risken för förseningar och oplanerad bussersättning pga spårfel är inte obefintlig när det gäller tågen i norr.
 

AABack2ARN

Medlem
Beroende på hur många ni är är det bästa (tycker jag) att boka liggvagnsplatser och sedan boka hela kupen. Betydligt bättre plats än i sovvagnarna även om liggplatserna är något mer obekväma. Dessutom gott om plats för baggage/ryggsäckar. Tror dock ni måste boka minst 4 personer för att det valet skall kunna göras, men det är bara att vaska en biljett om ni är 3. Är du ensam eller om ni är två personer kanske det är lite väl exklusivt (men väldigt gott om plats).
 

Lokföraren

Medlem
Kör i stort sett detta tåg varje vecka mellan Stockholm och Umeå. Alltså, längst fram.

priset har jag ingen koll på. Man kan gärna svara på frågor mm om det är något speciellt.

beskrivningarna som getts är bra.
Angående förseningar är det inte lika många och mycket nu på sommarhalvåret. Men vill man minimera risken mer så boka inte tåg 93 söderut då jag upplever att det är mer och oftare sent än tåg 91.
 
Toppen