När släpps SAS awardbiljetter?

AtleFlyg skrev:Att det inte finns något nu är väl inte konstigt, sommarsemestern är väl en blackoutperiod?Klicka för att utvidga...
Nej, det var aldrig någon blackout utan det släpptes normalt både vid +329 och +125. Sedan drog man tillbaka allt i mitten av maj.

Sedan är de ju väldigt labila på SAS när det gäller bonusplatser som dras tillbaka. Hittade nyss 4 platser Oslo-New York om 2v. Behövde bara en plats så bokade den, då försvann allihop...

Vet jag läst nåt om det men hittar inte. Vill man norpa platser direkt vid 330 släppet, hur gör man retur du som ännu inte släppts? Två enkla som de kan slå? Måste ringa in för att lägga till retur?

Kan man själv boka om online?

Platserna släpps väl vid midnatt så om

Man själv bokar online tex en enkel, så har ju inte kundtjänst öppet att ringa och boka retur vid midnattssläpp.

Samt om man letar resa från USA hem, släpps de midnatt CET tid eller gällande tidszon för avreseort?

Tack för info.

Det gäller en bokning som önskas göra med amex voucher, alt fly premium.

Ingen blackout för juli 2020 utan biljetter släpps vid +329 dagar som normalt. Finns gott om businessresor för två till New York.

squeezen skrev:Vet jag läst nåt om det men hittar inte. Vill man norpa platser direkt vid 330 släppet, hur gör man retur du som ännu inte släppts? Två enkla som de kan slå? Måste ringa in för att lägga till retur?Kan man själv boka om online?Platserna släpps väl vid midnatt så omMan själv bokar online tex en enkel, så har ju inte kundtjänst öppet att ringa och boka retur vid midnattssläpp.Samt om man letar resa från USA hem, släpps de midnatt CET tid eller gällande tidszon för avreseort?Tack för info.Det gäller en bokning som önskas göra med amex voucher, alt fly premium.Klicka för att utvidga...

Jag har nu läst en del i forumet och har lärt mig mycket. Jätte tacksamt för alla inlägg. Jag undrar nästan samma saker som squeezen men också om det går att kombinera (med 2-4-1) en SAS utresa och *A hemresa. Om det går, så är det väl med Tallinn eller kan man göra det på sas.se?

Baker421 skrev:Jag har nu läst en del i forumet och har lärt mig mycket. Jätte tacksamt för alla inlägg. Jag undrar nästan samma saker som squeezen men också om det går att kombinera (med 2-4-1) en SAS utresa och *A hemresa. Om det går, så är det väl med Tallinn eller kan man göra det på sas.se?Klicka för att utvidga...
Det går bra att boka, men du betalar enligt *A-prislistan så fort du blandar in något annat bolag än SAS på biljetten.

Man kan boka online via *A-awardbokningen om flighterna dyker upp där, annars är det Tallinn som gäller: Star Alliance Award | SAS

Någon som har data från fjolåret (eller minnesbild) av om och i så fall när SAS släppte på blackout över jul/nyår? Har bokat Swiss C t o r Chicago så egentligen inget större bekymmer. Skulle dock boka om, om det öppnades möjlighet att flyga direkt hem till Arlanda. Just nu ligger blackout 19/12-9/1 och inga platser har släppts i detta tidsfönster från någon av flygplatserna på Östkusten under den tid jag har bevakat.

adhoc76 skrev:Någon som har data från fjolåret (eller minnesbild) av om och i så fall när SAS släppte på blackout över jul/nyår? Har bokat Swiss C t o r Chicago så egentligen inget större bekymmer. Skulle dock boka om, om det öppnades möjlighet att flyga direkt hem till Arlanda. Just nu ligger blackout 19/12-9/1 och inga platser har släppts i detta tidsfönster från någon av flygplatserna på Östkusten under den tid jag har bevakat.Klicka för att utvidga...

Förra året kom det en laddning ca 3 månader innan, så typ 20e sept. Har inte kollat i år men @LSH har kanske koll?

adhoc76 skrev:Någon som har data från fjolåret (eller minnesbild) av om och i så fall när SAS släppte på blackout över jul/nyår? Har bokat Swiss C t o r Chicago så egentligen inget större bekymmer. Skulle dock boka om, om det öppnades möjlighet att flyga direkt hem till Arlanda. Just nu ligger blackout 19/12-9/1 och inga platser har släppts i detta tidsfönster från någon av flygplatserna på Östkusten under den tid jag har bevakat.Klicka för att utvidga...
Kommer inte ihåg exakt datum men har för mig det var i november

palmen skrev:Kommer inte ihåg exakt datum men har för mig det var i novemberKlicka för att utvidga...
Nej, kollade nu och det var i September.

Jag bokade 4 pax t o r LAX business första veckan i september för resa strax innan jul och hem i mellandagarna. Sedan kan det ha tillkommit fler platser senare, men det släpptes först upp en massa då i början sept.

Okej, jag får vänta och se helt enkelt. Verkar inte följa samma mönster i år (om det nu finns nåt mönster år från år i den här delen.)

Canadien skrev:Nej, kollade nu och det var i September.Jag bokade 4 pax t o r LAX business första veckan i september för resa strax innan jul och hem i mellandagarna. Sedan kan det ha tillkommit fler platser senare, men det släpptes först upp en massa då i början sept.Klicka för att utvidga...
Fan vad dåligt minne jag har, gick tillbaka och tittade nu och hittar 3e september som datum för när de öppnade upp massor över jul och nyår förra året.

adhoc76 skrev:Någon som har data från fjolåret (eller minnesbild) av om och i så fall när SAS släppte på blackout över jul/nyår?Klicka för att utvidga...
Har tittat på mitt data och det fanns ingen tydlig blackout för julen 2018. För 2019 så släpptes lite i slutet av januari och början av februari, men allt drogs tillbaka 5/2 och inget har släppts sedan dess. Så det är tyvärr risk att det är som med sommaren 2019 att de drar tillbaka allt och det inte kommer släppas så mycket som en ekonomistol till Peking. Lite konstigt kan man tycka...

Tack för bra info. Ja lite konstigt är det, särskilt eftersom det brukar finnas gott om plats till ffa Washington och Chicago på vintern. Detta vittnar också konkurrenters tillgängliga awards under samma reseperiod.

Back