Senaste nytt

Naivt misstag - Avis Chicago O'Hare

erc

Medlem
Hej vänner!

I syfte att tömma saldot på Radisson Rewards Americas bokades en hyrbil på Avis Chicago O'Hare för en femhundramils roadtrip. Upphämtningen av hyrbilen var en riktigt trevlig upplevelse där vi fick välja fritt från en rad fordon och vi satte oss i en RAM 1500 4x4 Classic till priset av en Mid size SUV. När vi satt och anslöt telefon och bekantade oss med menyer och navigation kom en anställd fram och frågade om vi behövde hjälp. Denne visade sig vara Ops Manager och då jag i tidernas begynnelse jobbade i motsvarande roll på Europcar i Karlstad kom vi i ett trevligt samspråk. Bilen visade sig vara bristfälligt städat och managern erbjöd en Fuel Fee Waivier som kompensation. Inte flugskit med tanke på att detta är en bil med 100-literstank... Managern gjorde en notering med penna på vårt kontrakt som vi sedan visade vid utkörning.

Så satte vi glatt iväg söderut mot Texas...

Väl tillbaka på O'Hare en dryg vecka och fem hundra mil senare lämnades bilen tillbaka och allt var "You're all ok".

Hemma tog det några dagar innan jag laddade ner fakturaspecen och givetvis hade vi debiterats bränsle. Återlämnade bilen med mätaren på 1/8. Debiterats USD414 för detta.

Efter ihärdiga försök med kundtjänt via e-post strandade ärendet med att jag själv måste ringa Avis O'Hare och prata med managern. Vilket visade sig vara fullständigt omöjligt.

Vi borde självklart ha säkerställt att den handtecknade noteringen om Fuel Fee Waiver fördes in i kontraktet.

Nu - en månad senare och tiotals mail fram och tillbaka ringde jag helt sonika kundtjänsten i USA och efter fem minuters samtal fick jag bekräftat att bränslekostnaden togs bort. Helt utan verifikationer eller något annat. Jag var helt inställd på att de naiva USD414 var förlorade!

Nu återstår att se om summan krediteras mitt AmEx inom 3-5 dagar - men ihärdigheten tycks ha lönat sig.

Så - erfarenheten är att säkerställa att alla muntliga överenskommelser förs in i hyreskontraktet framöver.

Om en RAM 1500 4x4 Classic var en bra bil för roadtripen? Japp. Hade resan kunnat göras bränslesnålare? Japp. :)
 
Toppen