Hej!
Jag har inte varit aktiv i forumet och hoppas inlägget hamnar rätt, borde ligga i någon allmän tråd om flyg (även om det berör Norwegian) då den stora frågan som väcks är mer allmän men hittar ingen helt övergripande flygdel där det kunde passa ?
Till saken
Sammanfattning av den egentliga frågeställningen:
Kontentan av historien är att flygbolag enligt Transportstyrelsen. kan hindra en resenär från att resa sig (gå på toa) under en hel resa (kan ju bli uppåt 20 timmar på de längsta flighterna). Transportstyrelsen tycker att man ska boka platser i förväg vid gången alternativt kontakta flygbolaget i förväg om man kan komma att behöva resa sig under en flygning?
Har ni överhuvudtaget funderat på att det kan vara så? Tar ni hänsyn till det?
I princip alla (sällskap) bör alltså boka platser vid gången för att vara säker på att få gå på toa
Tankar?
Nedan den längre, "rantande mot Norwegian" versionen
Vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med Norwegian.
Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid. Det gjorde det denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A), trist men inget att säga något om.
Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut.
Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.
Efter några timmar efter att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?
Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.
Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man, på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".
Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen!
Hela situationen känns surrealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.
Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar!
Man ska om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången.
På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå!
Jag har inte varit aktiv i forumet och hoppas inlägget hamnar rätt, borde ligga i någon allmän tråd om flyg (även om det berör Norwegian) då den stora frågan som väcks är mer allmän men hittar ingen helt övergripande flygdel där det kunde passa ?
Till saken
Sammanfattning av den egentliga frågeställningen:
Kontentan av historien är att flygbolag enligt Transportstyrelsen. kan hindra en resenär från att resa sig (gå på toa) under en hel resa (kan ju bli uppåt 20 timmar på de längsta flighterna). Transportstyrelsen tycker att man ska boka platser i förväg vid gången alternativt kontakta flygbolaget i förväg om man kan komma att behöva resa sig under en flygning?
Har ni överhuvudtaget funderat på att det kan vara så? Tar ni hänsyn till det?
I princip alla (sällskap) bör alltså boka platser vid gången för att vara säker på att få gå på toa
Tankar?
Nedan den längre, "rantande mot Norwegian" versionen
Vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med Norwegian.
Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid. Det gjorde det denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A), trist men inget att säga något om.
Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut.
Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.
Efter några timmar efter att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?
Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.
Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man, på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".
Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen!
Hela situationen känns surrealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.
Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar!
Man ska om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången.
På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå!