Senaste nytt

När (nästan) allt skiter sig.

Vilken fantastisk mat ni fick på flighterna, ser suveränt ut!! Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kall mat på flygplan är det bästa! Av alla flygplansmåltider jag ätit genom åren så är mina favoritmåltider kalla anrättningar, tex: caviar, smörrebröd, kalla räkor, lax och potatissallad, ostar etc.

Gällande förseningar och försent bagage så resonerar jag helt tvärtemot dig! Jag blir aldrig gladare än när jag är på en flygplats och jag ser att mitt plan är försenat, eftersom man då kan håva in förseningspengar och tom ibland få en gratis hotellövernattning i en ny spännande stad! Och ännu bättre är försenat bagage som dock endast har hänt mig en gång i livet! Jag och min familj är så glada över alla fina kläder som vi kunde köpa vid vår Namibiaresa.

Vilken fantastisk mat ni fick på flighterna, ser suveränt ut!! Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kall mat på flygplan är det bästa! Av alla flygplansmåltider jag ätit genom åren så är mina favoritmåltider kalla anrättningar, tex: caviar, smörrebröd, kalla räkor, lax och potatissallad, ostar etc.

Gällande förseningar och försent bagage så resonerar jag helt tvärtemot dig! Jag blir aldrig gladare än när jag är på en flygplats och jag ser att mitt plan är försenat, eftersom man då kan håva in förseningspengar och tom ibland få en gratis hotellövernattning i en ny spännande stad! Och ännu bättre är försenat bagage som dock endast har hänt mig en gång i livet! Jag och min familj är så glada över alla fina kläder som vi kunde köpa vid vår Namibiaresa.

Gillar din inställning.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag kan förstå Gus inställning när det gäller flyget. Däremot är järnvägsförseningar en helt annan historia där såväl min "förståelse" samt tålamod är väldigt lågt. Det beror ju i.o.f på att många problem där beror på en kombination av lekstuga, regelverk med liten kontakt med verkligheten och total överrumpling medan flygförseningar ofta har orsaker som är logiska.

Det är en viss skillnad på "problem med en motor, flighten är försenad" och "ja, idag kör vi på en modul eftersom vi saknar reservkapacitet eftersom det kostar pengar" eller "ja, nu blev det ett haveri här och vi beklagar detta men kan inte begära in hjälplok eftersom det är annan operatör".

Jag kan förstå Gus inställning när det gäller flyget. Däremot är järnvägsförseningar en helt annan historia där såväl min "förståelse" samt tålamod är väldigt lågt. Det beror ju i.o.f på att många problem där
Håller helt med dig! Att sitta i en taxi eller tåg på väg till en flygplats och bli försenad är inte skoj. I och för sig så ingår det väl i de flesta försäkringar att man får ansluta sig till resan så länge man startat i god tid men det är ändå mycket meck! Men är man väl incheckad och klar så får allt gärna skita sig! :)

Jag kommer tex ihåg när vi var i Kuwait och flygplatsen blev drabbad av sandstorm. Då satt vi i loungen och drack öl och kollade på Dexter på plattan, och fick betalt för det! :D

Har spenderat ca 7 timmar i veckan på svenska järnvägar de senaste åren och jag har aningen svårt att se den nästan ensidiga kritiken att SJ skulle vara vara speciellt dåliga på att hantera förseningar. På kanske fem av över 100 resor per år har jag upplevt förseningar som i slutändan inneburit att jag har kommit fram besvärande sent till min slutdestination. Tycker att det oftast fungerar riktigt smidigt de gånger det blir något stopp i trafiken. Är det signalfel, olyckor eller annat som stör en viss linje så brukar det nästan alltid gå att snabbt boka en annan rutt eller på begäran få en alternativ transport. För att ta ett annat kollektivt transportmedel vid driftstörning behöver man aldrig ens kontakta kundtjänst utan enbart visa sin ursprungliga biljett på valfritt tåg. Information om förseningar går direkt ut till alla samarbetspartners om pågående förseningar, varför man aldrig ifrågasätts varför man saknar giltig biljett för den aktuella avgången. Endast ett par gånger har vädret ställt till det så att jag har blivit sittande på spåret och då har jag fått omedelbar återbetalning på hela biljettpriset + mat trots att jag i slutändan kommit fram till min slutdestination. Under stormen för ett par år sedan, som under några timmar lamslog hela södra stambanan, kompenserades jag dagen efter med hela summan plus några tusen som plåster på såret, utan att jag ens hunnit begära återbetalning. Åndå kom jag fram till min destination, om än tre och en halv timma försenad.

Det krävs dock kanske en viss framförhållning, att man alltid kollar det aktuella läget innan man ger sig iväg. Det krävs också att man snabbt vidtar egna åtgärder när det verkar som trafikstörningar är i antågande. Dvs kontaktar kundtjänst för ny avgång/rutt etc. Detta för att minimera eller eliminera förseningstiden. Är man inte en van tågresenär kan jag förstå att man upplever situationen annorlunda. Jämförelsen sker alltid med flyget som egentligen har helt andra förutsättningar. Naturligtvis ska man alltid kräva efter 100% punktlighet men man får åndå vara realistisk. Med det föråldrade järnvägsnät vi har så är det detta som är verkligheten. Att jämföra punktlighet med tex MTR som trafikerar en enda sträcka på de modernaste spåren är inte heller riktigt relevant i mina ögon. Skulle andra operatörer ge sig in på samma marknader som SJ så skulle problemen finnas även där.

Nu låter det som att jag är helt och hållet nöjd med SJ men det är jag inte. Det finns många förbättringsområden. Dock så håller jag inte helt med om den ensidiga kritik som ständigt riktas mot bolaget. Det görs ständiga förbättringar, framförallt på kundservicesidan men utan nya spår kan det nog dessvärre bara bli tillräckligt bra.

Jag kan hålla med om mycket och framförallt att det i många fall inte är SJs "fel" när det strular. Där är Trafikverket en betydligt vanligare felorsak och tittar man på statistiken kan man ju också se detta tydligt. Det är inte så vanligt att det är p.g.a lokskada/maskinfel som ett tåg blir stående - däremot att det blir totalstopp p.g.a signalfel, transmissionsfel, systemuppgraderingar (som man t.ex fixade i Malmö där hela ställverket dog eftersom man skulle uppgradera mjukvaran när systemet var i drift), elfel etc.

Problemet många gånger är ju att rutinerna att hantera störningar från Trafikverkets sida kan ifrågasättas - som t.ex när det är "signalfel" och all trafik åt ena hållet är totalstoppad och tågen i andra riktningen susar förbi i full fart. Jag har alltså ungefär hundra gånger större förtroende för SJs förmåga att hålla tiderna - det är Trafikverket som är problemet i de flesta fall.

Att rutinerna vid störningar förbättrats från operatörshåll är bra. Det var ju lite för mycket "man kan inte betala med ICA-kort på Konsum" tidigare (den exakta ordalydelsen fick ju t.ex resenärer höra på den tiden Linx hade problem som orsak till att de förväntades köpa nya biljetter för att åka vidare).

Det har ju även förekommit oroväckande gnissel med t.ex Öresundstrafiken - en resenär fick ju exempelvis en kontrollavgift utskriven när denne klev på ett Öresundståg eftersom "biljetten inte gällde" trots att den noterats av DSB (fallet gällde en resa med DSB IC med anslutning till X2000 i Köpenhamn men där denna anslutning sprack och resenären således skulle ta ett Öresundståg till Malmö för vidare färd med X2000 där). Då hade alltså DSBs tågvärd skrivit notering på biljetten och SJ var också avklarade (d.v.s att det gick att ta nästa avgång) - problemet uppstod på Öresundståget där kontrollavgiften skrevs ut med argumentet "den här biljetten gäller inte".

Vissa andra problem finns ju också: Löser man en biljett CPH-Kalmar i Skånetrafikens automat gäller den hela vägen om man tar det direkta Öresundståget. Tar man den andra förbindelsen - d.v.s med byte i Alvesta till SJ Regional/KtK gäller den inte på det tåget. Då får man kliva av någonstans längs linjen enligt tågvärden och så skall det tydligen vara... Att man sedan kan åka med SJ Regional/KtK med KLT-biljett inom länet påverkar naturligtvis ingenting utan det är resenären som allt måste förstå att köper man färdbevis i automaten X "måste man förstå" att det INTE nödvändigtvis går att ta den förbindelsen utan man skall ta den andra förbindelsen.

Man måste också "förstå" att bara för att SJ listar ett antal avgångar innebär det inte att man kan lösa biljett i närmaste biljettautomat eftersom man då kan råka ut för giltighetsproblem om det vill sig illa. I just KtK-fallet hade damen kollat avgångar via SJ och då fått upp både direkt Öresundståg men även Öresundståg med byte till SJ Regional - därefter löstes biljetten i Skånetrafikens automat (vilket alltså var fel för bytesförbindelsen).

Rent generellt tycker jag SJ brukar sköta sin del OK.

Problemet är många gånger Trafikverket (en myndighet jag inte håller direkt högt minst sagt) och deras procedurer. Att det sedan också verkar väldigt svårt att från politiskt håll agera utan man har sådana uttryck som "Vi kan och vill inte styra över SJ" och "vi måste värna om SJ" gör också sitt till.

Många av problemen med järnvägen beror på en kombination av politisk ignorans kring järnväg med åtföljande problem som orsakas av en missmatch mellan budgeterade medel och behov (vilket i sin tur beror på ignoransen) och olika systemfel. Korrekt hanterat är järnvägen däremot ett ypperligt transportmedel men då kan den inte vara en lekstuga.

Jag kan hålla med om mycket och framförallt att det i många fall inte är SJs "fel" när det strular. Där är Trafikverket en betydligt vanligare felorsak och tittar man på statistiken kan man ju också se detta tydligt. Det är inte så vanligt att det är p.g.a lokskada/maskinfel som ett tåg blir stående - däremot att det blir totalstopp p.g.a signalfel, transmissionsfel, systemuppgraderingar (som man t.ex fixade i Malmö där hela ställverket dog eftersom man skulle uppgradera mjukvaran när systemet var i drift), elfel etc.

Problemet många gånger är ju att rutinerna att hantera störningar från Trafikverkets sida kan ifrågasättas - som t.ex när det är "signalfel" och all trafik åt ena hållet är totalstoppad och tågen i andra riktningen susar förbi i full fart. Jag har alltså ungefär hundra gånger större förtroende för SJs förmåga att hålla tiderna - det är Trafikverket som är problemet i de flesta fall.

Att rutinerna vid störningar förbättrats från operatörshåll är bra. Det var ju lite för mycket "man kan inte betala med ICA-kort på Konsum" tidigare (den exakta ordalydelsen fick ju t.ex resenärer höra på den tiden Linx hade problem som orsak till att de förväntades köpa nya biljetter för att åka vidare).

Det har ju även förekommit oroväckande gnissel med t.ex Öresundstrafiken - en resenär fick ju exempelvis en kontrollavgift utskriven när denne klev på ett Öresundståg eftersom "biljetten inte gällde" trots att den noterats av DSB (fallet gällde en resa med DSB IC med anslutning till X2000 i Köpenhamn men där denna anslutning sprack och resenären således skulle ta ett Öresundståg till Malmö för vidare färd med X2000 där). Då hade alltså DSBs tågvärd skrivit notering på biljetten och SJ var också avklarade (d.v.s att det gick att ta nästa avgång) - problemet uppstod på Öresundståget där kontrollavgiften skrevs ut med argumentet "den här biljetten gäller inte".

Vissa andra problem finns ju också: Löser man en biljett CPH-Kalmar i Skånetrafikens automat gäller den hela vägen om man tar det direkta Öresundståget. Tar man den andra förbindelsen - d.v.s med byte i Alvesta till SJ Regional/KtK gäller den inte på det tåget. Då får man kliva av någonstans längs linjen enligt tågvärden och så skall det tydligen vara... Att man sedan kan åka med SJ Regional/KtK med KLT-biljett inom länet påverkar naturligtvis ingenting utan det är resenären som allt måste förstå att köper man färdbevis i automaten X "måste man förstå" att det INTE nödvändigtvis går att ta den förbindelsen utan man skall ta den andra förbindelsen.

Man måste också "förstå" att bara för att SJ listar ett antal avgångar innebär det inte att man kan lösa biljett i närmaste biljettautomat eftersom man då kan råka ut för giltighetsproblem om det vill sig illa. I just KtK-fallet hade damen kollat avgångar via SJ och då fått upp både direkt Öresundståg men även Öresundståg med byte till SJ Regional - därefter löstes biljetten i Skånetrafikens automat (vilket alltså var fel för bytesförbindelsen).

Rent generellt tycker jag SJ brukar sköta sin del OK.

Problemet är många gånger Trafikverket (en myndighet jag inte håller direkt högt minst sagt) och deras procedurer. Att det sedan också verkar väldigt svårt att från politiskt håll agera utan man har sådana uttryck som "Vi kan och vill inte styra över SJ" och "vi måste värna om SJ" gör också sitt till.

Många av problemen med järnvägen beror på en kombination av politisk ignorans kring järnväg med åtföljande problem som orsakas av en missmatch mellan budgeterade medel och behov (vilket i sin tur beror på ignoransen) och olika systemfel. Korrekt hanterat är järnvägen däremot ett ypperligt transportmedel men då kan den inte vara en lekstuga.

Kritiken framförs mot SJ eftersom det är SJ jag har ingått ett avtal med och det är SJ som är ansvariga för att jag kommer från a till b. Har de synpunkter på hur trafikverket sköter sitt arbete får de framföra dem, för mig som kund är det likgiltigt.

Kritiken framförs mot SJ eftersom det är SJ jag har ingått ett avtal med och det är SJ som är ansvariga för att jag kommer från a till b. Har de synpunkter på hur trafikverket sköter sitt arbete får de framföra dem, för mig som kund är det likgiltigt.

Det håller jag absolut med om, även om man kan argumentera att det ofta är Trafikverket som strular är det ju trots allt hos SJ man är kund och inte de förstnämnda.

D.v.s från operatörshåll fungerar det inte att säga att "nej, det här kan vi inte hjälpa till med eftersom det är Trafikverkets fel". Däremot är detta verks prestanda något att lägga i vågskålen, många problem kan ju härledas dit och även regelverksmässiga problem där rationella lösningar blockeras eftersom det råder missmatch mellan sunda driftsmässiga beslut och regelverket.

Edit: En del av problemet är att det ofta inte utvecklats rutiner för hur man får fram tågen TROTS signalfel och transmissionsfel etc. I många sådana fall skulle det med rätt åtgärder (t.ex att låsa växlarna på rakspår) gå att köra trafiken med reducerat hastighet och särskilda försiktighetsåtgärder inkl tågstavar etc snarare än att totalstoppa. Dock märker man ju på diskussioner i t.ex andra forum att lösningar sitter långt inne ibland. Det är ju som det s.k "transmissionsfelet" där tågens och växlarnas positioner är osynliga i ställverket.

Ett nog så irriterande fel men skulle kunna hanteras utan totalstopp om man haft rutiner innebärandes långsam framkörning till felplatsen, förare låser växlarna i läge för rakspår och ett system med tågstavar och radiokommunikation används för att kolonnköra och i.a.f få fram en del trafik.

Sedan kan man ju ibland undra om det svenska samhället är redo för något så avancerat som järnväg eftersom väldigt många konsekvenser motiveras med "det kostar pengar att ha redundans" och "ingen vill betala". Men då kan man ju å andra sidan fråga sig stillsamt hur bra det är med ett transportsystem om "ingen vill betala" för åtgärder som kan göra det pålitligt och förhållandevis robust?

Det är för ofta diskussionen blir à la: "Ja, det vore ju bra om det fanns beredskapslok när störning X med totalstopp inträffar!" - "Ja det kanske det vore men vem skall betala? Det är ju ingen som vill betala för det!" Eller att det "kostar pengar" med fordonsreserver och p.g.a det kan man inte ha det o.s.v. Det känns helt enkelt inte seriöst med alla dessa argument.

Last edited:
Tack för att du delar med dig.
Är väl en rätt bra definition på en medveten resenär, hur man lyckas vända något dåligt till att ändå komma fram i tid trots stora problem längs vägen.

Toppen