Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

jsn

Medlem
Just nu har vi 30st hela trafikdugliga X2000 tågsett som kan rulla om vi maxar trafiken. Utöver det finns det x antal lösa vagnar av olika slag samt 2 olika lok (OM de är hela). Oftast växlar man ur loken eller vagnar för att en reparation är säkerhetskritisk och tar längre tid att laga och då kan man byta ut vagnarna för att få en snabbare trafiksättning av hela tåget.
Hur många tågsätt levererades till SJ en gång i tiden?
Är det två lok samt ett antal vagnar som har skrotats efter olyckor, eller har jag fåttt det om bakfoten?
 
Hur många tågsätt levererades till SJ en gång i tiden?
Är det två lok samt ett antal vagnar som har skrotats efter olyckor, eller har jag fåttt det om bakfoten?

Håll i dig för nu kommer de skjutas information mot dig!
  • Byggt antal:
  • 43 (X2) = Loken, identifieras som X2001, X2002 och så vidare, även så vi kallar dessa tåg. Vi säger tågsett 12 = X2012 är loket i tåget.
  • 32 (UA2X) = Manövervagn som initialt byggdes med första klass, A i litteran står för 1 klass (alla är ombyggda till 2 klass i dagens läge)
  • 11 (UB2X) = Manövervagn, detta är den litteran man använder för alla manövervagnar idag.
  • 75 (UA2) = 1 klass vagnarna, vanligt utförande
  • 61 (UB2) = 2 klass vagnarna, vanligt utförande
  • 14 (UBS2) = Littera som användes på de vagnarna som körde de kortare tågen på 90-talet med serveringsdel men ej full bistro. Används ej!
  • 7 (UBS2F) = Littera som användes på de vagnarna som körde de kortare tågen på 90-talet med serveringsdel men ej full bistro samt fraktutrymme. Används ej!
  • 24 (URB2) = Dagens bistrovagnar, ovan vagnar som kördes i de kortare tågen på 90 talet är ombyggda till dessa idag.
Ett av tågen såldes vidare till Kina (X2088) och fick litteran X2C, Detta lok köptes sedan tillbaka och eftersom kineserna var duktiga på förhandling så släppte de inte bara loket utan SJ fick köpa hela tåget. SJ ville bara komma åt loket då man under år 2014 ironiskt sett krockade lok X2014 i Malmö. Sedan år 2017 brände man upp lok X2026 när huvudtransformatorn på loket jordade 16 000 volt och tände eld på 2,2 kubik transformatorolja. Lok X2088 är det första loket som blev ombyggd av ABB till det nya upgrade varianten i projektet.

De nya märkningarna på upgrade är att loken heter X2U = U står självklart för Upgrade. Vagnarna får samma namn som ovan men med ett U eller C, bokstaven C står för comfort = Vagnarna som är inredningsmässigt ombyggda (även tekniskt uppgraderade).

Liten anekdot i det hela på tal om krockade tåg, olyckan i Kimstad år 2009 med grävmaskinen, det var lok X2043 som var med i denna incident. Detta lok lagades upp och har i flera år nu fortfarande rullat på våra banor.

Loket som rullat mest i dagens läge är X2007 som enligt systemet har rullat 9 505 883 KM sedan trafikstart!

EDIT: Glömde även nämna att man självklart byggde om 13 lok till så kallade "K-maskiner". Dessa lok kan gå på olika linjenät och är även dessa tåg som går till Köpenhamn exempelvis. Dessa Lok och vagnar har ett K i sin littera.
X2031 upp till X2043 bortsett från X2035 är ombyggda K-lok. Enklaste sättet att se om du är ombord ett "K-tåg" är antingen att kolla Litteran på sidan av vagnen vid ID numret eller om det är en eller två 1 klass vagnar. K tågen har bara en 1 klass vagn.
 
Last edited:
Lite nostalgi då X2000 är byggt i Sverige mellan 1989 & 1998. Men det är många företag som haft hand om servicen o dokumentation samt varit ägare sedan dess. Det skapar problem med uppdatering.
 

jsn

Medlem
Mycket intressant!
Minns både de kortare tågen, och UA2X-vagnen. Det gick ett tag ett sådant tåg på Uppsalapendeln med avgång från Uppsala i bakkant av morgonrusningen. Då kunde man åka i nämnda vagn även om man hade 2klassbiljett då tåget formellt inte hade 1 klass.
Hur var det med Lynx-tågen som gick på Norge, var även de K-maskiner? Trots norska linjer istf danska?
 
Mycket intressant!
Minns både de kortare tågen, och UA2X-vagnen. Det gick ett tag ett sådant tåg på Uppsalapendeln med avgång från Uppsala i bakkant av morgonrusningen. Då kunde man åka i nämnda vagn även om man hade 2klassbiljett då tåget formellt inte hade 1 klass.
Hur var det med Lynx-tågen som gick på Norge, var även de K-maskiner? Trots norska linjer istf danska?

Här har du ett foto på den kortare varianten "Introregion" som de kallades.
extX2-2_Brunna1996MT.jpg

Foto: Markus Tellerup

Linx-tågen*

extX2Linx_Malmo041014.jpg

Foto: Frederik Tellerup

2001 startade SJ tillsammans med norska NSB bolaget Linx för utveckla trafiken Köpenhamn-Göteborg-Oslo och Oslo-Stockholm. Sju X2-tåg avdelades till trafiken och dessa byggdes om och fick en ny färgsättning i blått. Trafiken blev dock inte lönsam och Linx lades ner 2004. Bolagets X2:eek:r återgick sedan till SJ.

X2K kom i samband med denna satsningen. Dock kan jag säga att K-maskinerna har gett ingenjörerna genom tiderna blandade känslor på grund av problemet det gav med de olika systemen. En skarp SJ ingenjör sa en gång på ett möte: Varför i "helv*te byggde man om dessa tågen för att köra över en bro!

K-maskinerna gick tidigare inte bara till Köpenhamn utan även till Odense under en kort tid.

Litteror:
(X2NK), (mellanvagnar),
(UA2XNK/UB2XNK) Manövervagnar
(X2NK) Loket


Mycket av ovan är saxat från med lite inflickar från egen info :) .
Vagnguide - Motorvagn X2 - järnväg.net
 

perhall

Medlem
Kul få insyn, inte många fordon som utnyttjats så flitigt i upp till 30 års tid som X2-tågsätten.
Hur flexibelt är 14700 km? På en bil är det ju i en mening väldigt flexibelt.... så länge du klarar besiktningen och bilen inte går sönder kan du köra hur långt som helst...
 
X2 var stort när det kom men de jag har pratat med på Bombardier med erfarenhet från ABB tiden säger att Flytoget och BM73 dvs typen som går Oslo - Göteborg är det de är mest nöjda med. Nu pratar vi el och drivsystem inte säten mm.
 
Kul få insyn, inte många fordon som utnyttjats så flitigt i upp till 30 års tid som X2-tågsätten.
Hur flexibelt är 14700 km? På en bil är det ju i en mening väldigt flexibelt.... så länge du klarar besiktningen och bilen inte går sönder kan du köra hur långt som helst...
Alla Säkerhetsklassade punkter måste genomföras innan KM hamnar på noll. Det är olika typer av klassificering om punkten skall gå på dagar eller KM distans. Utöver detta har vi ju självklart AUH (Avhjälpande Underhåll) som också beroende på allvarlighetsgrad klassas in som stoppande eller körbar skada. Det finns ett väldigt utförligt underhållsdokumentation som styr bokstavligen ALLT ner till hur många Nm moment man skall dra yttre fästa skyltar på tåget exempelvis.

Exempel nedan!
Ibland kan vi ha gjort en kontroll av handbrandsläckaren i en av vagnarna som är SÄK klassat förebyggande underhåll som går på X antal dagars intervall. Själva brandsläckaren kan då ha ett datum som närmar sig kontroll, då byts brandsläckaren. Finns inte rätt brandsläckare i lager så rör sig inte tåget en meter.


X2 var stort när det kom men de jag har pratat med på Bombardier med erfarenhet från ABB tiden säger att Flytoget och BM73 dvs typen som går Oslo - Göteborg är det de är mest nöjda med. Nu pratar vi el och drivsystem inte säten mm.

BM73 är ju iof 10 år yngre än X2an som började ju designas i början av 80 talet och vi vet ju hur fort teknologin utvecklades från 1990 och framåt :)
 
Last edited:

perhall

Medlem
Snackade med en av mina SJ-kompisar idag, hen sa att projektet står helt stilla f n och att det inte finns någon klar tidpunkt för färdigställande... hen är den mer raljerande och kritiska typen men har haft rätt hittills, min andra kontakt börjar prata om till sommaren/hösten, men låter osäker
 
Toppen