Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Tveket

Medlem
Jo, jag pratade med några med bra insikter som jobbar på SJ 2019 och en av dem sa att de nya tågen nog aldrig blir klara... hur som verkar det ha stannat nu. Blir de nånsin klara? Vid lanseringen sa Fritzon, då VD, "det bästa med det här projektet är att det inte blir försenat". Nu är det ju redan ca fem år försenat och de äldsta tågen är 33,5 år gamla. Är det verkligen idé att renovera dem...?

Jag är ingen expert på rälsgående fordon. Jag jobbar dock i ett spårprojekt där våra fordonsexperter planerar för 40 års livslängd på vagnarna, med en större uppgradering efter 20 år.

Gäller ungefär samma för X2000-vagnarna så börjar ju många vagnar närma sig sin tekniska livslängd.

Kom hem till Stockholm igår och reste i en äldre 1-klass-vagn. Herregud, inte mycket som funkar. Trasiga ytterdörrar, trasiga innerdörrar, trasigt bord vid sittplats.

Vad talar för att det inte hade varit bättre att beställa helt nya fordon som hade kunnat börja sättas i drift nu och fasa ut de gamla succesivt?
 

Anders5

Medlem
Kom hem till Stockholm igår och reste i en äldre 1-klass-vagn. Herregud, inte mycket som funkar. Trasiga ytterdörrar, trasiga innerdörrar, trasigt bord vid sittplats.
Åkte också med ett idag, trasig WiFI, trasig toa, ett fönster tejpat, en dörr trasig...
Det är kanske en tävling, tåget med flest fel hamnar först i renoveringskön :)

Hade renoveringen fortgått med lite högre tempo så hade jag haft förståelse för att man inte fixar så mycket på orenoverade tåg, men nu verkar det ju som att en del kommer att rulla i flera år och då måste ju fel lagas.
 
Toppen