Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Om vi säger så här utan att säga för mycket..... Och att det inte blir för tekniskt förvirring.

Men BaneDanmark är avsevärt mycket senare på att planera sina tågnummer/tågavgångar än vad Trafikverket är i Sverige. Sen andra parametern, ett tåg som faktiskt kan gå över bron med dom tekniska specifikationerna, det finns. Alla ombyggda tåg är elektriskt färdiga för övergång mellan linjespänningarna. Det som skiljer dock är att det förstås finns ett Danskt signalsystem som just nu bara är monterat på ett ombyggt tåg men ett andra och dessutom tredje är på väg ut från ombyggnaden innan årsskiftet.

"Litteran" för ombyggda är X2C och X2U
X2U = Tekniskt ombyggd utan retrofit av kabin (3st tåg)
X2C = Tekniskt ombyggd med retrofit av kabin (10st tåg)
X2EK = Tekniskt ombyggd med retrofit av kabin & ETCS signalsystem (och SE + DK ATC system installerat) (1st tåg).
Jag åkte för nåt år sedan och då blev alla pax i vissa vagnar tvingade att flytta till en eller två andra vagnar, över bron har jag för mig, definitivt in i CPH, de vagnarna vi satt i var tydligen inte godkända för passagerare trafik i Danmark.

Jag åkte för nåt år sedan och då blev alla pax i vissa vagnar tvingade att flytta till en eller två andra vagnar, över bron har jag för mig, definitivt in i CPH, de vagnarna vi satt i var tydligen inte godkända för passagerare trafik i Danmark.
När dom pratar om godkända för trafik kan det handla om många saker, en sak är utrymningsvägar m.m. Kanske var så att en dörr eller två var låsta och därför ni flyttades för kraven för nöd-utrymning är olika mellan länderna.

En annan anekdot är att man faktiskt innan färd över bron stänger av korglutningen på hela tåget då detta också är förbjudet att köra med på Danska sidan.

SJ måste verkligen fixa klart med alla gamla X2000. Åk mycket tåg i början av det här året och det är riktigt kass att hamna på ett slitet X2. Trasiga dörrar som står och slår med ett ljud som "skär" igenom vilka NC-hörlurar som helst. Säten som är äckliga att sitta i. Trasiga avstängda toaletter. Kom igen SJ!

SJ måste verkligen fixa klart med alla gamla X2000. Åk mycket tåg i början av det här året och det är riktigt kass att hamna på ett slitet X2. Trasiga dörrar som står och slår med ett ljud som "skär" igenom vilka NC-hörlurar som helst. Säten som är äckliga att sitta i. Trasiga avstängda toaletter. Kom igen SJ!
De måste fortsätta underhålla de gamla då en del av dem kommer att vara i trafik i många år till. Känns som man låter bli att fixa saker för att de "snart" ska renoveras.

De måste fortsätta underhålla de gamla då en del av dem kommer att vara i trafik i många år till. Känns som man låter bli att fixa saker för att de "snart" ska renoveras.
Ja. Idag var det en dörr in till en vagn som satt löst nertill och for fram och tillbaka som en projektil när tåget svängde. Farligt. Man såg att dom försökt tejpa fast den med silvertejp. Kan inte vara så svårt att fixa

Ja. Idag var det en dörr in till en vagn som satt löst nertill och for fram och tillbaka som en projektil när tåget svängde. Farligt. Man såg att dom försökt tejpa fast den med silvertejp. Kan inte vara så svårt att fixa

Det finns många åsikter och absolut skall tågen vara trevliga och säkra att befinna sig i, MEN det betyder inte att man kan ha vilka åsikter som helst utan insikt i ämnet varför jag nu skriver detta inlägget :) Tågen är fortfarande med tanke på åldern väldigt bra skick och många uttrycker sig oftast när allt går fel än när saker går väldigt rätt.

Som @Anders5 nämner, dom gamla fordonen måste fortsätta underhållas tills alla är tekniskt ombyggda. Det man också då måste tänka på är att X2000 designades på mitten av 1980 talet och då kan ni tänka er hur det är med reservdelar idag närmare 40 år senare. Finns många delar, både inredning och elektriska komponenter som är väldigt svåra eller i princip omöjliga att få tag på och man upparbetar begagnade för att hålla dom gamla tågen vid liv.

Utöver det när det gäller toaletterna görs ingen förändring i ombyggnaden när det gäller toalettsystemens rör, tank m.m. Det som gjorts senaste åren är en insatts där man rengjort rören kraftigt för att upprätthålla "flödet" i dom så att säga. Dock hjälper det inte när folk spolar ner diverse saker i toaletterna utan att tänka sig för. Tamponger, nappar är en av många saker vi hittar då och då. Ibland en helt blöja som satt sig på tvären i systemet.

Ni kan tänka då att om inte en renspolning av rör fungerar för att få bort stoppet måste halva vagnens golv rivas upp, 12 stolsrader skall bort, riva upp mattan och sedan dra ut hela toa-röret ur golvet. Tåget är ur trafik i mellan 48-72h minst, tänk på det nästa gång ni spolar ner något annat än papper i toastolen.

Toppen