Senaste nytt

När jag begrundar denna värld av poäng och resor..

palmen

Moderator
Om siffran 0.3% ersättning för MasterCard kreditkort i EU, dvs 30 öre per 100kr stämmer så uppstår frågan för mig, vad får SAS för ersättning för att utfärda EB poäng på 15-30 poäng per 100 kr MC spend?

1/10 av kortavgiften? 3 öre per till SAS per utfärdade 15-30 poäng utfärdade av SAS?

Sen sälja två business tor biljetter med 2-4-1 för 100k poäng?
Många som inte betalar sina räkningar i tid och använder krediten för att spendera för pengar de inte har. Den räntan tjänar de ofanltigt mycket på. Sen finns det ju andra samarbeten och andra värden i det hela förutom just vad de tjänar på en transaktion.
 

O_B

Medlem
Menar ni att SAS är med och delar på SEB's ränteinkomster på sena betalningar? Om Eurobonus är värt pengar så måste ju pengarna från kortbolagen vara rätt stora samt överföras till SAS på något vis?

(edit: antar det är genom prislappen SAS sätter på poängen till kreditkortsbolagen, där en del inte används samt där kortbolagen i sin tur sedan tjänar på förseningsavgifter. Hade varit intressant höra gissningar vad AMEX och SEB betalar för poäng).


Nedan DI's artiklar om hur mycket Eurobonus är värt (vs själva flygdelen)

----
"”Dessutom säljer flygbolagen poäng – och de säljer dem dyrt.”

Köpare är American Express och andra kreditkortsutfärdare, som använder poängupplägg för att locka kunder, gärna till exklusiva kort med prislappar på närmare 5.000 kronor om året.

René de Lambert delar bilden av att poängen har blivit en allt viktigare del av flyget:

”Man kan nästan säga att det inte är flygbolag – utan poängsäljare som flyger ibland.”

Evert de Boer värderar SAS bonusprogram Eurobonus till ungefär 1 miljard dollar eller 9,5 miljarder kronor. SAS egna senast kända bedömning ligger på 4,6 miljarder.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Menar ni att SAS är med och delar på SEB's ränteinkomster på sena betalningar? Om Eurobonus är värt pengar så måste ju pengarna från kortbolagen vara rätt stora samt överföras till SAS på något vis?
Nedan DI's artiklar om hur mycket Eurobonus är värt (vs själva flygdelen)

----
"”Dessutom säljer flygbolagen poäng – och de säljer dem dyrt.”

Köpare är American Express och andra kreditkortsutfärdare, som använder poängupplägg för att locka kunder, gärna till exklusiva kort med prislappar på närmare 5.000 kronor om året.

René de Lambert delar bilden av att poängen har blivit en allt viktigare del av flyget:

”Man kan nästan säga att det inte är flygbolag – utan poängsäljare som flyger ibland.”

Evert de Boer värderar SAS bonusprogram Eurobonus till ungefär 1 miljard dollar eller 9,5 miljarder kronor. SAS egna senast kända bedömning ligger på 4,6 miljarder.
Nej, det är nog så att SAS säljer poäng till SEB Kort och Amex för ett visst pris per styck (även för statuspoäng), samt debiterar SEB Kort på något sätt för FlyPremium-förmåner. Hur mycket de betalar per poäng är en bra fråga som jag aldrig sett ett bra svar (= inte en vild gissning) på.
Men vad @palmen menar är nog att SEB Kort kan ha råd att betala mer till SAS än vad de får in i avgifter för själva transaktionerna, p.g.a. de övriga intäkter de har från kortinnehavarna.
DI-artikeln bygger definitivt på amerikanska förlagor, där det konstaterats att värdet på bonusprogrammen (åtminstone tidigare) i flera fall översteg marknadsvärdet på flygbolagen. Å andra sidan så gjordes de värderingarna när räntan var lägre. Högre ränta = högre avkastningskrav = lägre värdering av en given intäktsström.
 
  • Gilla
Reactions: O_B

O_B

Medlem
Här är mer fakta om vad kortbolagen tar betalt i EU. Siffran 0.3% har en rejäl begränsning vad jag kan se: Gäller fysiska köp men inte internetköp där avgiften är 1.5%.

Mastercard and Visa will cut the fees they charge on purchases made in the EU with foreign-issued debit and credit cards, a concession the payment companies hope will end their long-running antitrust battles with Brussels.
According to Monday’s agreement, the fee on in-store purchases will fall to 0.2 per cent of the transaction value for debit cards and 0.3 per cent for credit cards. Online purchases, where the card is not physically presented, will be charged a maximum of 1.15 per cent of the transaction value for debit cards and 1.50 per cent for credit cards. The higher fees reflect the greater risks, increased complexity and additional value of the global e-commerce payment service, as well as the wider range of competitors, which include PayPal and Alipay.

 

palmen

Moderator
Menar ni att SAS är med och delar på SEB's ränteinkomster på sena betalningar? Om Eurobonus är värt pengar så måste ju pengarna från kortbolagen vara rätt stora samt överföras till SAS på något vis?

(edit: antar det är genom prislappen SAS sätter på poängen till kreditkortsbolagen, där en del inte används samt där kortbolagen i sin tur sedan tjänar på förseningsavgifter. Hade varit intressant höra gissningar vad AMEX och SEB betalar för poäng).


Nedan DI's artiklar om hur mycket Eurobonus är värt (vs själva flygdelen)

----
"”Dessutom säljer flygbolagen poäng – och de säljer dem dyrt.”

Köpare är American Express och andra kreditkortsutfärdare, som använder poängupplägg för att locka kunder, gärna till exklusiva kort med prislappar på närmare 5.000 kronor om året.

René de Lambert delar bilden av att poängen har blivit en allt viktigare del av flyget:

”Man kan nästan säga att det inte är flygbolag – utan poängsäljare som flyger ibland.”

Evert de Boer värderar SAS bonusprogram Eurobonus till ungefär 1 miljard dollar eller 9,5 miljarder kronor. SAS egna senast kända bedömning ligger på 4,6 miljarder.
SAS har avtal med SEB/Amex där de köper poäng av SAS för X kronor.
Exakt hur dessa avtal ser ut är inget som är publikt. Men vad det ryktas om är att de även hra någon form av "kickback" på alla köpen också, hur mycket eller hur lite eller om detta bara är hittepå kan vi bara gissa.

Vad DI säger skulle jag inte lägga direkt mycket vikt vid. De är inte direkt kända för att ha stenkoll på marknaden för poängjägare om man säger så.

Oavsett vad så är detta en väldigt bra inkomst för SAS rent generellt att ha dessa kreditkort för sina kunder. Man kan ju även rikta reklam på det sättet och en massa annat runt omkring detta.

När du pratar om 1,5% för onlineköp, notera också att det står "maximum" före, så det är inget som säger att det är 1,5% bara för att det är max vad det kan kosta. Kan lova dig att de stora aktörerna/kedjorna inte har dessa kostnader för att ta kreditkort som betalmedel.
 
  • Gilla
Reactions: O_B

Rebel

Medlem
Om siffran 0.3% ersättning för MasterCard kreditkort i EU, dvs 30 öre per 100kr stämmer så uppstår frågan för mig, vad får SAS för ersättning för att utfärda EB poäng på 15-30 poäng per 100 kr MC spend?

1/10 av kortavgiften? 3 öre per till SAS per utfärdade 15-30 poäng utfärdade av SAS?

Sen sälja två business tor biljetter med 2-4-1 för 100k poäng?
Är det inte SEB som köper poängen av SAS, är inte det hela en SEB product som använder Mastercard eftersom SEB har gått över till MC ifrån VISA för ett tag sen ??
 

mha321

Medlem
Är det inte SEB som köper poängen av SAS, är inte det hela en SEB product som använder Mastercard eftersom SEB har gått över till MC ifrån VISA för ett tag sen ??

Ska man vara petig så är det SEB Kort (eller ännu petigare, SEB Kort Bank AB) och inte SEB. De är olika bolag med olika banklicens.

Och SEB kort har väl kört mastercard väldigt länge på allt som inte var debit korten för SEB. De däremot bytte i relativ närtid.

Men ja, SAS Eurobonus Mastercard är en produkt från SEB kort. Där de genom avtal med sas fått använda varumärkena sas och eurobonus i namnet.
 

TP12

Medlem
Här är mer fakta om vad kortbolagen tar betalt i EU. Siffran 0.3% har en rejäl begränsning vad jag kan se: Gäller fysiska köp men inte internetköp där avgiften är 1.5%.

Mastercard and Visa will cut the fees they charge on purchases made in the EU with foreign-issued debit and credit cards, a concession the payment companies hope will end their long-running antitrust battles with Brussels.
According to Monday’s agreement, the fee on in-store purchases will fall to 0.2 per cent of the transaction value for debit cards and 0.3 per cent for credit cards. Online purchases, where the card is not physically presented, will be charged a maximum of 1.15 per cent of the transaction value for debit cards and 1.50 per cent for credit cards. The higher fees reflect the greater risks, increased complexity and additional value of the global e-commerce payment service, as well as the wider range of competitors, which include PayPal and Alipay.

Det där är väl avgifter avseende kort utgivna utanför EES som dras i en butik (fysisk eller online) inom EES.
 

Hachans

Medlem
Det är inte så intressant vad Visa och Mastercard tar betalt eftersom man måste ha ett inlösenavtal med bank och det kostar mer än så.

Vi kan ju kolla upp prislistan själva. Mitt företag använder Stripe då vi tar emot kortbetalningar i mycket begränsad omfattning och får därför betala listpriset som finns öppet och publikt här:


De tar 1,5% för standardkort, upp till 3.25% för kort från utanför EU.

Zettle tar 1,85%.

Swedbank tar från 1.25% (detta är ett lockpris).

Nets tar 0,7% plus 0,35 kr per transaktion.

Sen blir det naturligtvis rabatter med stora volymer om man är matbutik etc. Men så här ser priserna ut.
 

intuition

Medlem
2. Vad är logiken för bolag som Finnair och Qatar att inte inleda samarbete med kortoperatörer i Sverige? Noterar Lufthansa men det är ju inom Star Alliance så kanske inte den jag hade sett som logisk aktör.
Nu kan man ju inte veta exakt, men så här

Finnair har erbjudit kort i sverige, både ett mastercard och ett Diners. Diners försvann först, kanske mest för att Diners avvecklade sig själva mer eller mindre.
Sedan tog Finnair även bort det andra kortet i sverige. Min gissning, helt utan insyn i Finnairs beslut men med insyn i att driva ett co-brandat kreditkort, är att kortutgivarna ställer ganska hårda krav. De vill att det ska finnas tillväxt i antalet kort och de vill att det ska vara tillväxt i spenden. De tjänar ofta pengar på volym och det finns såklart någon tröskel där kortet blir lönsamt/olönsamt för kortutgivaren. Så om tex Finnair var en för liten kund (genererade för liten spend på korten) kan utgivaren ha börjat ställa krav på insatser från Finnairs sida för att driva fler kort och fler transaktioner. Om då Finnair inte var villig att satsa på ökad marknadsföring, kort-kampanjer mm, så har en av de två till sist satt stopp för kortet.

Även i Finland har Finnair tagit bort flera kort-varianter. Nu marknadsför de ett enda (Aktia). Några andra kort är kvar men är under avveckling.

Jag jobbade på ett ställe där vi gav ut ett co-brandat kort. Vi var nöjda, för vi satade i stort sett 0kr på kort-verksamheten och det drog in lite småpengar (ROI var alltså lysande). Banken var måttligt roade och krävde att vi skulle nå x antal kort inom y månader och då var ledningen inte villig att satsa pengar på det och vi sa upp kortavtalet.
 
Toppen