Senaste nytt

När går Helsingfors-Vanda om Stockholm-Arlanda

BAS

Medlem
Samtidigt som svenskarna får flygskam och lågkonjuktur så flyger finnarna mer än någonsin. Roade mig med att sammanställa antal utrikespassagerare senaste åren för ARN och HEL:
helarn.PNG

* 2019 Januari - September

Om denna utveckling fortsätter är snart HEL om ARN i utrikestrafik, skiljer bara 5,2% hittills i år. Vad tror ni? Kanske passerar HEL redan 2020? Eller 2021?
 

lucasd

Medlem
SAS flyttar linjer och Norwegian drar in på trafiken. Så det är nog inte alls långt kvar. HEL är även en ganska enkel transferflygplats tycker jag. Personligen gillar jag den inte alls, men ser man till flödena så är de ganska effektiva - har visserligen endast flugit därigenom 3-4 gånger. Det har gått otroligt smidigt trots mycket folk och en smal flygplats. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl inte nödvändigtvis just finnarna som står för ökningen. Helsingfors lever väl på alla transferpassagerare mellan Asien och Europa.

Det skulle vara (nörd)intressant att se hur många finnar som reser internationellt från Helsingfors jämfört hur många svenskar som reser internationellt från Arlanda.
 

BAS

Medlem
Borde finnas statistik för transit, men orkar inte leta. Läste dock tidigare att finnar ökat semesterresandet till sydeuropa rejält senaste åren, jag skulle anta att det driver upp flyget. Sen kan man fråga sig om det utgör någon speciellt stor del av totala ökningen av utlandsflyg.
 

intuition

Medlem
Samtidigt som svenskarna får flygskam och lågkonjuktur så flyger finnarna mer än någonsin. Roade mig med att sammanställa antal utrikespassagerare senaste åren för ARN och HEL:
Visa bifogad bild 98289
* 2019 Januari - September

Om denna utveckling fortsätter är snart HEL om ARN i utrikestrafik, skiljer bara 5,2% hittills i år. Vad tror ni? Kanske passerar HEL redan 2020? Eller 2021?

Det är väl inte nödvändigtvis just finnarna som står för ökningen. Helsingfors lever väl på alla transferpassagerare mellan Asien och Europa.

Det skulle vara (nörd)intressant att se hur många finnar som reser internationellt från Helsingfors jämfört hur många svenskar som reser internationellt från Arlanda.
Precis. Med 5,5 miljoner människor behövs det nog lite hjälp från internationella transfers för att gå om Arlanda.

Hittills i år är internationella transfers 2,7 miljoner passagerare, upp från 2,4M +12,5%
Internationella ankommande passagerare är upp 6,2% och internationella avresande är upp 2,1% (7,25M resp 4,5M)
Jag vet inte den exakta definitionen för transfer men gissar att en stor del av de som räknas in i ankommande passagerare åker vidare till annan internationell ort efter ett par dagar i Finland.

Statistiken är här Traffic statistics | Finavia
 
  • Gilla
Reactions: BAS

intuition

Medlem
...
Om denna utveckling fortsätter är snart HEL om ARN i utrikestrafik, skiljer bara 5,2% hittills i år. Vad tror ni? Kanske passerar HEL redan 2020? Eller 2021?

Sedan är de där 5% omkring 2,5M passagerare. På Vanda flygplats drivs tillväxten av det ökade utbudet som uppstår eftersom Finnair ökar sin flotta. De har 5 A350 kvar på sin gamla order, och sedan finns inga fler plan på väg in.
5 plan x 336 passagerare x 365 dagar x 2 (eftersom deras princip är att flyga 24h rotationer, så varje plan bör kunna bidra till 336 avgångar och 336 ankomster dagligen). Även om man maxar det (och jag räknar rätt) blir det 1,2M passagerare. Definitivt närmare Arlandas siffror men ändå en bra bit kvar.
 
Toppen