Senaste nytt

Missad connection på två biljetter om det beror på första flighten ställs in?

adhoc76

Medlem
Vad händer om SAS ställer in (revenue) och man missar connection på en separat biljett som är en Eurobonus award? Har ju varit en del inställda SAS-flighter den senaste tiden. Har en award innan årets slut som ligger på separat biljett ett dygn efter ankomst, men det hjälps ju inte om SAS bokar om till SAS egna flight exempelvis ett dygn senare? (Finns alternativ med andra Star Alliance som ankommer tidigare än så, men är mer ute efter principen).

Jag förstår att SAS ansvarar för A till B och att man troligen bli ombokad till B, men måste man i det läget själv ringa Tallinn och strula med den award man missar? Kan ju hända vilken tid som helst på dygnet? Får man hjälp av SAS på sträckan B till C också?

Någon med erfarenhet av ovan scenario?
 

palmen

Moderator
Vad händer om SAS ställer in (revenue) och man missar connection på en separat biljett som är en Eurobonus award? Har ju varit en del inställda SAS-flighter den senaste tiden. Har en award innan årets slut som ligger på separat biljett ett dygn efter ankomst, men det hjälps ju inte om SAS bokar om till SAS egna flight exempelvis ett dygn senare? (Finns alternativ med andra Star Alliance som ankommer tidigare än så, men är mer ute efter principen).

Jag förstår att SAS ansvarar för A till B och att man troligen bli ombokad till B, men måste man i det läget själv ringa Tallinn och strula med den award man missar? Kan ju hända vilken tid som helst på dygnet? Får man hjälp av SAS på sträckan B till C också?

Någon med erfarenhet av ovan scenario?
Ja det är ditt ansvar att ta dig till din flight från B. Därav hängslen och livrem på eller bra försäkring som täcker detta.

Titta redan i förväg ut potentiella alternativ för att komma till B om det skiter sig. Är olyckan framme, var proaktiv och kontakta sas själv och säg vad du vill bli ombokad till. Vänta inte på att de ska göra något.
 

palmen

Moderator
Uppfattat! Och vart brukar ni ringa i tidigare beskrivet scenario?
Bara hänt mig en gång i Oslo. Gick då till servicecenter vid inrikes då alla andra var vid utrikes. Tittade var 10e minut tills planet ställdes in och ringde vanliga sas kundtjänst 2-3 ggr under dessa 3h det tog tills planet ställdes in.

De på flygplatsen brukar vara duktiga på att boka om, via telefon är det random om man får prata med någon som är duktig på att hjälpa.
SAS operations börjar boka om folk och status och de i högre kabinklass prioriteras
 
Toppen