Jag har sett en hel del nyhetsrapportering kring denna typ av händelser sedan Trump tog över. Nedanstående fick också spridning i flera medier:
Since President Donald Trump took office, there have been multiple incidents of tourists being stopped at U.S. border crossings and held for weeks at U.S. immigration detention facilities before being allowed to fly home at their own expense.
www.pbs.org
Ett anmärkningsvärt inslag är detta:
Om jag lägger ihop det jag läst och ändå försöker vara lite nyanserad får jag den här bilden: risken att råka ut för problem vid inresa till USA är fortsatt låg (men inte noll) om du tar dig in legalt (ESTA eller liknande), följer regelverk och beter dig någorlunda omdömesgillt.
MEN om du väl råkar ut för problem, finns det nu större risk att du blir inlåst och rentav hanterad som en terrorist snarare än bara avvisad vid gränsen. Du kan heller inte (längre) räkna med någon "schysstare" behandling för att du kommer från ett annat västland/"ESTA-länder" om du väl råkar ut för problem. Eftersom den nuvarande administrationen redan har ägnat sig åt domstolstrots i migrationsärenden, måste du också inse att du är rättslös i USA om du väl råkar ut för problem.
Flera europeiska länder har nyligen skärpt sina reserekommendationer avseende USA, bl.a. Storbritannien och Tyskland.
The country's foreign ministry clarified the updated guidance doesn’t constitute an official travel warning to the US. #EuropeNews
www.euronews.com
Sverige har i stort sett inte gjort det. Aktuell text på UD resklar är från 28 mars och jag tror att den bara har en diskret omformulering (det jag fetstilsmarkerat) jämfört med vad som stod tidigare:
www.swedenabroad.se
Jämför t.ex. med Storbritanniens formulering som innehåller en mycket tydligare varning:
FCDO travel advice for USA. Includes safety and security, insurance, entry requirements and legal differences.
www.gov.uk
Min tanke med tråden var verkligen inte att starta en allmän politisk diskussion om USA eller Trump! Istället var jag nyfiken på om andra BCare sett uppgifter om påverkan på resandet av den pågående utvecklingen i USA. Men jag kan inte låta bli att reflektera över det där med demokratiaspekten som några tog upp. I nuläget ifrågasätter nog väldigt få att USA är en demokrati "i snäv mening", d.v.s. att väljarna bestämmer vilka som styr och även kan byta ut dem genom val. Det är dock ganska vanligt att även lägga in allehanda andra aspekter i demokrati, bl.a. om landet är en rättsstat och ifall mänskliga rättigheter respekteras. Det som nu händer i USA är att "de där andra inslagen" snabbt ser ut att ha försämrats för icke-amerikaner, d.v.s. godtycklig hantering av gränspolisen, ingen möjlighet till rättslig prövning av utvisningsbeslut, ingen åsikts- och yttrandefrihet för turister och besökare (t.ex. personer med studentvisum).
Många länder med stora demokratiska brister anstränger sig för att visa upp en betydligt bättre sida för turister och övriga besökare (och kanske mer eller mindre rika invandrare/expats), av rent ekonomiska skäl. Praktexempel är väl bl.a. Turkiet och Förenade arabemiraten. USA verkar nu göra precis tvärtom! Då blir det naturligen olika bedömningar av hur man ser på att resa till, eller besöka landet, beroende på om man fokuserar på hur landet hanterar sina egna medborgare/bosatta eller om man fokuserar på hur de hanterar besökare.
Sedan gör väl folk olika när det gäller val av resor, vissa reagerar på förändringar (som nu i USA) eller går alltid på låg risk eller vill avsiktligt åka till lite mer "exotiska mål" som andra undviker. En del väljer resmål efter vad de tycker om landets styre (inklusive t.ex. bojkott av länder de tycker särskilt illa om) och andra bryr sig inte alls om något annat än sin egen lokala upplevelse under själva resan, o.s.v.