Senaste nytt

Minireportage - Helsinki->København på business class

LarsCph

Medlem
Jeg har været en kort tur til Helsinki i arbejdsmæssig sammenhæng - flyrejse med Finnair på en dejlig billig billet til 1500 DKK retur booket i economy class. Udturen var bestemt godkendt i dejligt nyt fly med benplads over gennemsnit og OK service undervejs med standard betalt servering. Jeg fik blot en G&T + oliven.

Hjem her til aften med AY667 hvor jeg havde valgt sæde 9F - emergency exit sæde. Det startede lidt kedeligt med busboarding i en overfyldt bus med japanske turister. Før der kom der en "seating issue" besked op da de scannede mit boardingkort, men personen ved skranken sagde at det var fordi det var en emergency exit. Fint nok og fyren som var gået ind lige før mig fik samme besked. Men kom om bord og så sad han sørme på 9F - som jeg jo også havde boarding kort til. Sjovt nok havde han samme fornavn som mig - men andet efternavn dog. Jeg fandt et FA og spurgte og det var så fordi der var skiftet flytype og så kan der åbenbart ske fejl i boardingkort systemet (!) men hun lovede at hun nok skulle finde en plads til mig når flyet var boardet. Jeg gik frem og stillede mig ved bagerste række i business class for ikke at stå i vejen og ventede så der. Da alle var om bord sagde hun at jeg bare kunne sidde dér - men tak for det sagde jeg så.

Lille business kabine har de med 4 rækker seatet ved vindue og gang på 3-3 sæder. Det miderste sæde er holdt frit og der lå fint en pude og tæppe. Jeg havde ikke prøvet business hos Finnair før så det var helt super at få lov at prøve endda ganske gratis. De resterende passagerer i business kabinen var primært japanske turister som der var mange med af til København. Jeg havde ingen sidemand så havde hele række 4 A-B-C for mig selv.

Kort tid efter takeoff kørte serveringsvognen til economy class forbi. Efter cirka 10 minutter så servering i business class som var et varmt måltid (fisk som smagte helt OK), lunt brød og en lille dessert som jeg ikke prøvede. Ret pænt præsenteret - dog intet menukort. Der var fuld bar inklusive champagne og avec til kaffen - men da jeg skulle køre hjem til Malmö nøjedes jeg med cola, danskvand og kaffe. Finnair har meget fine glas til drikke, med gennemgående design hvor cognac severes i et lavt glas men med meget større diameter - identisk i design med de høje glas. Alle de japanske medrejsende skulle have champagne - men på trods af det løb man ikke tør for det - noget andre (Qatar Airways!!) kunne lære lidt af.

Efter serveringen gik FA igennem igen og tilbød kaffe og spurgte af sig selv om jeg ønskede noget at drikke, for eksempel cognac, til kaffen. Senere kom FA igen og spurgte om der var yderligere og selvfølgelig kunne jeg få en cola til. Betjeningen var opmærksom og til stede overalt.

Samlet set meget fint produkt syntes jeg. Dejligt med et rigtig måltid mad og god service.

Og så var det første gang, at jeg er blevet opgraderet uden på den ene eller anden måde at opsøge det aktivt mod betaling!

FA01.jpg


FA02.jpg

FA03.jpg

FA04.jpg
 

LarsCph

Medlem
Spennende reportasje.

Hjelp! Går Qatar Airways tom for champagne? Selv Oslo-Doha?

Tak :)

Jeg tror faktisk det er blevet bedre med Qatar Airways nu, men noget tid tilbage var det ikke sjældent at opleve at de ikke havde mere Champagne med ombord, specielt på returrejsen mod Doha.
 
Toppen