nissefalk
Medlem
Jag har vi några tidigare tillfällen bokat några error fares men inte fått åka då flygbolaget cancellerat biljetterna eftersom det var uppenbarligen fel, hade egentligen inte förväntat mig att få åka på denna heller, men Hong Kong Airlines lät alla som bokat (och biljetterat) fick flyga. Betalde 652 USD så ca 5,900 kr.
[Business class] San Francisco/Los Angeles-Asien T/R, Hongkong Airlines, fr 568 USD inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Då jag övervintrar i Phoenix så behövdes det ju ingen dyr positionering tripp så passade perfekt med en vecka med lite golf i Thailand.
Hong Kong Airlines flyger med en A350-900 från Los Angeles till Hong Kong, andra gången jag får prova denna tysta och rymliga flygmaskin, första gången var med Qatar Airways.
Checkin var snabb med bara en passagerare framför mig i Business Class kön.
Man använder sig av en contract lounge i Los Angeles som var ok, det var avgång vid 10:45 så lunch skulle serveras ombord så det blev lite snack och en drink i loungen.
Ombordstigning gick smidigt, man hade prio kö för sina frequent fliers och business class och man höll bra på det.
Hong Kong Airlines har vid tillfället för min tripp 6st A350-900 i trafik, 4 st är leasade medans de 2 senast levererade är deras egna, de leasade flygplanen har en annorlunda kabin config än de nyare, på vägen ut fick jag ett av de leasade planen medans på hemvägen så fick jag prova det nya, mer om det senare.
Stolen påminner om den SAS använder sig av, bra med förvaring och avställnings ytor och lätt att hitta en skön lounge position för film tittande eller läsande. Stolen var skön att sova i och jag upplevde den som något bredare än på SAS, kan vara pga 350s lite bredare kabin men det skall jag inte svära på.
Jag hade plats 16A och kan verkligen rekommendera A eller K säten på denna maskin övriga säten mot gången var inte alls lika breda speciellt i sov läge, fick prova på detta i ett D säte mellan Hong Kong och Bangkok och det var inte alls lika bekvämt, stor skillnad faktiskt.
Menyn var kort men ganska ok, ölen som erbjöds var Tsing Tao och Heiniken. Jag provade också de 2 vita och ett rött vin och alla smakade bra, inget att klaga på där.
Förrätten smakade bra, man hade vitlöks bröd att erbjuda vilket jag oftast väljer om det erbjuds.
Till huvudrätt valde jag lamm stek, den smakade bara ok, mitt resesällskap valde stir fried seafood och den såg godare ut.
Förrätt
Huvudrätt
Innan landning i Hong Kong så serverades en varmrätt igen, jag valde kycklingen som var god, provade aldrig något mid snack sandwhich som man erbjöd under flygningen, men allt som allt ganska ok mat.
Lunch igen innan landning.
I allt var det en trevlig flygning som trots sina 15 timmar gick ganska fort, jag lyckades sova 7 timmar i sträck så där försvann ju en del tid.
Om nu priset inte är något man behöver ta hänsyn till så hade jag nog valt Cathay Pacific eller American Airlines på samma sträcka, det kändes som servicen inte var riktigt på topp med Hong Kong Airlines jämfört med vad jag upplevt med Cathay och American tidigare.
[Business class] San Francisco/Los Angeles-Asien T/R, Hongkong Airlines, fr 568 USD inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Då jag övervintrar i Phoenix så behövdes det ju ingen dyr positionering tripp så passade perfekt med en vecka med lite golf i Thailand.
Hong Kong Airlines flyger med en A350-900 från Los Angeles till Hong Kong, andra gången jag får prova denna tysta och rymliga flygmaskin, första gången var med Qatar Airways.
Checkin var snabb med bara en passagerare framför mig i Business Class kön.
Man använder sig av en contract lounge i Los Angeles som var ok, det var avgång vid 10:45 så lunch skulle serveras ombord så det blev lite snack och en drink i loungen.

Ombordstigning gick smidigt, man hade prio kö för sina frequent fliers och business class och man höll bra på det.
Hong Kong Airlines har vid tillfället för min tripp 6st A350-900 i trafik, 4 st är leasade medans de 2 senast levererade är deras egna, de leasade flygplanen har en annorlunda kabin config än de nyare, på vägen ut fick jag ett av de leasade planen medans på hemvägen så fick jag prova det nya, mer om det senare.
Stolen påminner om den SAS använder sig av, bra med förvaring och avställnings ytor och lätt att hitta en skön lounge position för film tittande eller läsande. Stolen var skön att sova i och jag upplevde den som något bredare än på SAS, kan vara pga 350s lite bredare kabin men det skall jag inte svära på.

Jag hade plats 16A och kan verkligen rekommendera A eller K säten på denna maskin övriga säten mot gången var inte alls lika breda speciellt i sov läge, fick prova på detta i ett D säte mellan Hong Kong och Bangkok och det var inte alls lika bekvämt, stor skillnad faktiskt.
Menyn var kort men ganska ok, ölen som erbjöds var Tsing Tao och Heiniken. Jag provade också de 2 vita och ett rött vin och alla smakade bra, inget att klaga på där.


Förrätten smakade bra, man hade vitlöks bröd att erbjuda vilket jag oftast väljer om det erbjuds.
Till huvudrätt valde jag lamm stek, den smakade bara ok, mitt resesällskap valde stir fried seafood och den såg godare ut.
Förrätt

Huvudrätt

Innan landning i Hong Kong så serverades en varmrätt igen, jag valde kycklingen som var god, provade aldrig något mid snack sandwhich som man erbjöd under flygningen, men allt som allt ganska ok mat.
Lunch igen innan landning.

I allt var det en trevlig flygning som trots sina 15 timmar gick ganska fort, jag lyckades sova 7 timmar i sträck så där försvann ju en del tid.
Om nu priset inte är något man behöver ta hänsyn till så hade jag nog valt Cathay Pacific eller American Airlines på samma sträcka, det kändes som servicen inte var riktigt på topp med Hong Kong Airlines jämfört med vad jag upplevt med Cathay och American tidigare.