Senaste nytt

Miles & More blir ett eget bolag: Miles & More International GmbH

Nej, är biljetten utställd så lär den inte vara utställd på bonusprogrammet, utan på ett faktiskt flygbolag, så det är snarare att jämföra med att man bokar en vanlig biljett via en resebyrå och denna sedan går i konkurs.

Hmm jag har ju aldrig fel MEN ibland har jag otur när jag tänker... speciellt på morgonen ;) Så även i detta fall, tur att det händer rätt ofta så man har vanan inne :D

Nu har jag inte läst utlåtande från Lufthansa Group, men jag tror inte så mycket ändrar sig. Den germanska bolagsstruktur med GmbH och AG är lite som anglosaxiska LLC och Limited/Corporation.

Det har funnits vissa skäl till Lufthansa har delat upp "Earn" i Miles & More GmbH och "Spend" i Lufthansa Worldshop GmbH. Det man helt enkelt gör nu är att flytta all verksamhet över i ett bolag.

Till skillnad från Aeroplan, så är Miles & More GmbH ett helägd dotterbolag inom Lufthansa Group AG. Aeroplan avyttrades och börsnoterades. Det verkar inte Lufthansa planera för tillfälle.

Det vill säga att "skulden" eller "balansen" av miles/poäng troligtvis hänger med i en konsoliderat balansräkning på gruppnivå om även om Miles & More ligger under Lufthansa German Airlines AG.

Min amatörbedömning är att detta ett steg i förenklat bolagsstruktur i första skede. Lufthansa Group AG är en av få grupperingar som gör allt från marktjänster, catering, flygbolag till teknik i en konglomeratstruktur. Man verkar (fortfarande) vilja äga allt själv.

Toppen