Nu har jag inte läst utlåtande från Lufthansa Group, men jag tror inte så mycket ändrar sig. Den germanska bolagsstruktur med GmbH och AG är lite som anglosaxiska LLC och Limited/Corporation.
Det har funnits vissa skäl till Lufthansa har delat upp "Earn" i Miles & More GmbH och "Spend" i Lufthansa Worldshop GmbH. Det man helt enkelt gör nu är att flytta all verksamhet över i ett bolag.
Till skillnad från Aeroplan, så är Miles & More GmbH ett helägd dotterbolag inom Lufthansa Group AG. Aeroplan avyttrades och börsnoterades. Det verkar inte Lufthansa planera för tillfälle.
Det vill säga att "skulden" eller "balansen" av miles/poäng troligtvis hänger med i en konsoliderat balansräkning på gruppnivå om även om Miles & More ligger under Lufthansa German Airlines AG.
Min amatörbedömning är att detta ett steg i förenklat bolagsstruktur i första skede. Lufthansa Group AG är en av få grupperingar som gör allt från marktjänster, catering, flygbolag till teknik i en konglomeratstruktur. Man verkar (fortfarande) vilja äga allt själv.