Senaste nytt

MCT i Köpenhamn

DeWi

Medlem
Vietnam Airlines låter oss inte checka in överhuvudtaget då de säger att MCT på CPH är för kort med 45 min.
De måste först boka om till en ny flight till ARN. De har nyår här i Ho Chi Minh och kaos.
Någon annan som varit med om detta?
Hur göra om de inte lyckas och det är en Eurobonus resa.

://www.cph.dk/en/cph-business/aviation

Scrolla ner lite:
"Easy transfer at CPH

Copenhagen Airport offers a fast and convenient transfer product to airlines. Our minimum connecting time (MCT) is just 45 min. All of our gates are located under the same roof, making for short walking distances between gates."

Se om det hjälper att visa den texten

Har ni fått någon ändring i tidtabell efter att resan bokades? Annars borde det ju inte ha gått att boka anslutning under MCT...

Vet inte hur man bäst får det att funka om "computer says no".
I värsta fall kanske ni kan se om de är villiga att checka in er enbart till CPH och lösa problemet när ni väl kommer dit.
Om ni reser med incheckat bagage så är det ju besvärligt då ni kommer behöva hämta ut bagaget i CPH (och i stort sett är garanterade att missa anslutningen). Om ni inte har incheckat bagage så kanske det går att se om ni kan checka in på CPH-ARN i appen och hoppas på att VN-flyget inte är försenat.
Denna lösning har ju absolut stor risk att ni inte kommer med anslutningen till ARN, men enklare att ta sig hem därifrån än från Vietnam. Worst case så får ni boka nytt flyg därifrån (och kanske försöka få ersättning från försäkring), men man kan ju även hoppas att SAS servicedisk kan hjälpa till om man förklarar vad problemet var.

Uppdatering.
Tog 50 min att få ombokning.
Ursprungligen VN39 till CPH ankomst 0600 blir sent ut från SGN och ny ankomst kl 0615 vidare mot ARN med SK402 avgång 0700.
VN har 60 min på CPH enligt de på flygplatsen.
Nu ombokad till SK1418 kl 0900, vågade inte ta kl 0800 om det blir flera förseningar.
Var även andra här i SGN med samma problem de skulle till OSL.

Vad lär vi oss här, boka ej för kort mellan flyg om ni reser med VN.

Uppdatering.
Tog 50 min att få ombokning.
Ursprungligen VN39 till CPH ankomst 0600 blir sent ut från SGN och ny ankomst kl 0615 vidare mot ARN med SK402 avgång 0700.
VN har 60 min på CPH enligt de på flygplatsen.
Nu ombokad till SK1418 kl 0900, vågade inte ta kl 0800 om det blir flera förseningar.
Var även andra här i SGN med samma problem de skulle till OSL.

Vad lär vi oss här, boka ej för kort mellan flyg om ni reser med VN.
:) De tittade slarvigt på flygplatsen. 60 min MCT på CPH gäller när det är VN som flyger båda ändar. När det är VN till VN-codeshare på SK så är det 50 min. Hur som helst, bra att det löste sig för dig.

Toppen