Redaktionen
Medlem

Marriott International med hovedkontor i Maryland, USA køber den konkurrerende hotelkæde Starwood Hotels & Resorts for 12,2 millarder US-dollar.
Aftalen betyder, at gruppen bliver verdens største hotelkæde med over 5.500 hoteller, som man enten driver selv eller opererer som franchise. Gruppen har aktiviteter i over 100 lande.
Den internationale hotelkonjunktur har en opadgående tendens, så måske er det i dette lys man skal se aftalen, hvor Marriott betaler 11,9 millarder US-dollar i aktier og resten i kontanter.
Det man køber er Starwoodgruppens tolv varemærker, der blandt andet inkluderer Westin-, W-, Sheraton- og St. Regis-hotellerne.
Sammen med Marriotts’ egne hoteller, hvor vi blandt andet finder hotelkæder som Ritz-Carlton, Fairfield Inn og Edition, betyder det at man udvider kapaciteten med 50%.
J.W. Marriott Jr. er bestyrelsesformand for Marriott, og han udtalte til pressen “Vi har konkurreret med Starwood i mange mange år, og faktisk nogle gange været lidt misundelige på ting de har gjort”.
Hele overtagelsen skal være på plads senest i midten af næste år, og Arne Sorensen som allerede nu er CEO hos Marriott vil være det for hele hotelgruppen.
“Den mest vigtige begrundelse for at gennemføre dette nu er muligheden for at kunne vokse.
Nu vil vi kunne kombinere alle de gode ting, der findes hos begge hotelkæder, vi kan forbedre vores distribution på flere nivåer og det vil give os operative fordele i dette hurtigt skiftende marked.
Når vi skalerer tingene op som vi gør nu, betyder det både flere valgmuligheder for vores kunder og langsigtede fordele for vores ejere og franchisetagere.
Omsætningen per hotel vil blive højere – og til sidst betyder dette bedre udbytte til vores aktionærer på sigt.
I dag påbegynder vi en ny rejse for begge virksomheder” fortalte han.
I april tidligere i år købte Marriott den canadiske hotellkæde Delta Hotels and Resorts, og blev på den måde landets største hoteloperatør.

Læs mere »