Redaksjonen
Medlem

Marriott International med hovedkontor i Maryland, USA kjøper konkurrenten Starwood Hotels & Resorts i en avtale som er verdt 12,2 millarder dollar.
Kjøpet betyr at man blir verdens største hotellkjede med over 5.500 hotell som man enten eier selv eller som drives som franchise i over 100 land. I en tid hvor den internasjonale hotellkonjunktiuren er på vei opp så har Marriot besluttet å betale 11,9 milliarder i aksjer og resten kontant for å sikre seg Starwoodgruppens tolv varemerker som blant annet inkluderer
Westin, W, Sheraton og St. Regis-hotellene. Sammen med Marriotts egne varemerker som eksempelvis Ritz-Carlton, Fairfield Inn og Edition betyr det at man øker sin kapasitet i hotellkjedene med 50 prosent.
J.W. Marriott Jr er toppsjef hos Marriott og han uttalte følgende i en pressemelding: ”Vi har konkurrert med Starwood i mange årtier, men vi har også beundret mange saker de har gjort”.
Forretningen er ventet å være ferdig i midten av neste år, og Arne Sorensen som er toppsjef hos Marriot skal også fungere i samme rolle etter sammenslåingen. – Den viktigst drivkraften bak denne handelen er å kunne vokse. Nå får vi mulighet til å kombinere begge styrkene og begge distribusjonsnettverkene hos både Marriot og hos Starwood. Det gir oss styrke i et marked som er i stadig endring. Dette betyr også flere valgmuligheter for våre kunder og det gir stordriftsfordeler for våre eiere og franchisetakere. Det kommer til å løfte vår omsetning per hotell og betyr også i et langsiktig perspektiv positivitet for våre aksjeeiere. Npå starter en ny reise for begge selskapene, fortalte han.

Les mer >>